Newsy

Co czwarty Polak uważa, że poświęca rodzinie zbyt mało czasu. Podobny odsetek chciałby, by jego partner znalazł dla rodziny więcej czasu

2016-05-25  |  06:35
Mówi:Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji, Provident Polska

Małgorzata Domaszewicz, kierownik ds. społecznej odpowiedzialności biznesu, Provident Polska

  • MP4
  • Rośnie odsetek osób, które mają poczucie winy z powodu zbyt dużego zaangażowania w pracę i braku czasu dla rodziny, a zwłaszcza dla dzieci – wynika z Barometru Providenta. Obecnie tak uważa 28 proc. Polaków, o 6 pkt proc. więcej niż przed rokiem. To głównie wynik zmiany nastawienia mężczyzn.

    – Dużymi krokami zbliżają się Dzień Matki i Dzień Dziecka, to dobra okazja, by zapytać Polaków, ile czasu spędzają ze swoimi dziećmi, ile czasu chcieliby spędzić, ile czasu poświęcają rodzinie. Według tegorocznych badań Barometru Providenta 28 proc. Polaków deklaruje, że spędza zbyt mało czasu ze swoimi dziećmi. Jest to o 6 pkt proc. więcej niż w ubiegłym roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji, Provident Polska. – Co ciekawe, wynika to przede wszystkim z faktu, że coraz więcej ojców odczuwa potrzebę poświęcenia czasu swoim dzieciom.

    Przed rokiem jedynie nieco co czwarty ojciec uważał, że spędza ze swoim pociechami zbyt mało czasu i zbyt mało poświęca im uwagi. Tegoroczne badania wskazują na wzrost tego odsetka o 10 pkt proc.

    – Miejmy nadzieję, że wynika to z tego, że coraz bardziej i coraz częściej edukujemy ojców na temat tego, jak wartościowe jest świadome ojcostwo i jak bardzo warto przywiązywać do tego uwagę, a nie z powodu braku czasu – mówi Karolina Łuczak.

    W przypadku kobiet odsetek zarzucających sobie brak czasu dla rodziny wynosi tyle, ile przed rokiem – 20 proc. Jednocześnie 26 proc. wszystkich pytanych chciałoby, żeby ich partner lub partnerka przeznaczali więcej godzin na życie rodzinne. Natomiast aż 61 proc. badanych jest zdania, że spędza z rodziną dokładnie tyle czasu, ile potrzeba. Zaledwie co 10. pytany chciałby, by jego partner lub partnerka zarabiali więcej pieniędzy kosztem życia rodzinnego.

    – Wierzymy, że jakość życia można trwale ulepszać i zmieniać dzięki edukacji – mówi Małgorzata Domaszewicz, kierownik ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w Provident Polska. – Dlatego większość naszych działań społecznych koncentrujemy wokół zarówno edukacji, i to nie tylko tej finansowej, lecz także konsumenckiej, jak i prowadzimy są działania odpowiadające na trudne, ważne i aktualne tematy społeczne. Takim tematem okazała się wiedza o roli współczesnej rodziny.

    Provident w ramach działań CSR-owych współorganizował w 2015 r. sześć szkoleń na temat wychowania dzieci – w Grodzisku Mazowieckim, Wrocławiu, Brwinowie, Żyrardowie i Płocku. Warsztaty prowadzili doświadczeni psychologowie i trenerzy Pozytywnej Dyscypliny, którzy tłumaczyli, jak być dobrym i skutecznym rodzicem. Uzupełnieniem sesji były zajęcia o tym, jak reagować na kłótnie między rodzeństwem, jak wspierać współpracę między rodzeństwem, co zrobić z buntem dwulatka, a także zajęcia poświęcone wprowadzaniu obowiązków domowych do planu dnia dziecka i sposobom na motywowanie do ich wykonania. W spotkaniach wzięło udział 190 rodziców.

    – Przygotowaliśmy raport na temat kompetencji rodzicielskich, w którym radzimy rodzicom, w jaki sposób budować dobre i kreatywne relacje we własnej rodzinie. Uzupełnieniem tego działania był cykl warsztatów, które organizowaliśmy wraz z psychologami z Pozytywnej Zmiany. Warsztaty abyły zorganizowane w kilku polskich miastach – mówi Domaszewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty

    W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.

    Problemy społeczne

    Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej

    W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.

    Zagranica

    Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia

    USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.