Mówi: | Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera programu „Extra Szkolna Stołówka” Tomasz Chmielewski, przedstawiciel programu „Extra Szkolna Stołówka” marki Delma |
Co trzecie dziecko nie zjada całych porcji posiłków w szkole. Przyjazne stołówki i dłuższe przerwy pomogłyby ograniczyć ilość wyrzucanego jedzenia
66 proc. uczniów je obiady w szkołach. Co trzecie dziecko nie zjada jednak całej porcji posiłku – wynika z badania „Ocena stanu szkolnych stołówek” przeprowadzonego na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka”. Na niedojadanie wpływ ma m.in. zbyt krótki czas na zjedzenie posiłku oraz aspekty estetyczne i funkcjonalne szkolnej stołówki. 32 proc. rodziców uważa, że nie jest ona komfortowym miejscem do zjedzenia posiłku albo nie ma na ten temat wiedzy. To powoduje, że dużo jedzenia jest marnowane. Dzięki przyjaznym stołówkom zjawisko to można znacznie ograniczyć. Do 17 czerwca publiczne szkoły podstawowe mogą się zgłaszać do programu „Extra Szkolna Stołówka”, w którym mogą wygrać środki finansowe na remont stołówki.
Jak zaznaczają Banki Żywności, szacuje się, że na świecie co roku wyrzucamy 1,3 mld ton jedzenia, czyli 1/3 produkowanej żywności. W Polsce marnuje się 9 mln ton jedzenia rocznie, także w szkołach na stołówkach.
Z badania „Ocena stanu szkolnych stołówek” przeprowadzonego na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka” wynika, że 66 proc. dzieci jada obiady w szkolnych stołówkach, ale co trzecie dziecko nie zjada całej porcji posiłku. Na niedojadanie ma wpływ m.in. zbyt mała ilość czasu na zjedzenie posiłku (36 proc.) oraz względy estetyczne – nieapetycznie podane posiłki, niewystarczająca ilość miejsca, mało estetyczne wnętrze stołówki.
– Posiłki powinny być skomponowane tak, żeby były zdrowe i smaczne, przy tym również atrakcyjne dla uczniów od strony wizualnej. Inna kwestia to wielkość porcji, która powinna być adekwatna do dziecka, żeby mogło ono w czasie przerwy zjeść zupę i drugie danie. Ponadto ważna jest estetyka podawania posiłków oraz wygląd i funkcjonalność wnętrza. To elementy sprzyjające niemarnowaniu żywności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera programu „Extra Szkolna Stołówka”.
– Ponadto jako Banki Żywności rekomendujemy wydłużenie długiej przerwy – powinna trwać minimum 25 minut, tak żeby dzieci mogły zjeść prawidłowo posiłek. Kolejna rekomendacja dotyczy dostępności wody pitnej w stołówkach szkolnych i w ogóle w szkołach – wymienia Marek Borowski.
W szkołach problemem jest estetyka stołówek. Co trzeci rodzic uważa, że nie jest to komfortowe miejsce do zjedzenia posiłku lub nie ma na ten temat wiedzy. Dzieci narzekają na brak wystarczającej liczby miejsc i zbyt długie kolejki do odbioru obiadu, co uniemożliwia im spokojne zjedzenie posiłku.
– To musi być przyjazne miejsce, w którym dzieci będą chętnie spędzać czas, w którym nie będą musiały się spieszyć na kolejną lekcję i będą mogły w spokoju i w komfortowych warunkach zjeść posiłek – przekonuje Tomasz Chmielewski, przedstawiciel inicjatora programu „Extra Szkolna Stołówka”, marki Delma.
Uczniowie wskazują też na niedopasowanie wysokości stołów i krzeseł do wieku uczniów oraz nieestetyczne wnętrze stołówki.
– Stołówki szkolne powinny przede wszystkim być miejscami przyjaznymi i kolorowymi, wzbogaconymi w atrakcyjne grafiki czy plakaty nawiązujące do tematu żywności i prawidłowego żywienia. Funkcjonalność stołówki to również ważny aspekt, który przejawia się między innymi w tym, że stoliki, przy których dzieci spożywają posiłki, są dostosowane do ich wieku. Istotna jest także dostępność normalnych naczyń, wygodnych sztućców, serwetek oraz tac –wskazuje Marek Borowski.
Blisko 90 proc. rodziców deklaruje, że w rozmowach z dzieckiem pojawia się temat żywienia w szkole, jednak w zdecydowanej większości domów (73 proc.) pomijana jest kwestia wyglądu szkolnej stołówki.
– Mimo iż 2/3 uczniów korzysta na co dzień ze szkolnych stołówek, zauważyliśmy, że tylko dla 5 proc. rodziców stan szkolnej stołówki miał znaczenie przy wyborze szkoły, do której będzie uczęszczać ich dziecko. To świadczy o tym, że nie do końca rodzice są świadomi, jak duży wpływ ma wygląd szkolnej stołówki na chęć spożywania posiłków przez dzieci oraz na kształtowanie się nawyków żywieniowych – mówi Tomasz Chmielewski.
Poprawa warunków, w jakich dzieci spożywają posiłki w szkole, to główny cel programu „Extra Szkolna Stołówka”. W ramach towarzyszącego mu konkursu pięć szkół może wygrać 30 tys. zł na remont stołówki i dostosowanie jej do potrzeb uczniów. Obecnie do konkursu zgłosiło się ponad dwieście szkół, ale organizatorzy czekają na kolejne – do 17 czerwca. Poza remontem w pięćdziesięciu szkołach zostaną przeprowadzone warsztaty dla dzieci dotyczące mądrego gospodarowania żywnością.
– Konkurs pełni też ważną funkcję edukacyjną. Edukatorzy z Banków Żywności prowadzą działania w szkołach, które pomagają uczniom zrozumieć, jak ważne jest gospodarowanie żywnością – wskazuje Tomasz Chmielewski.
Czytaj także
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-18: Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów
- 2024-07-10: Wydawcy polskich mediów liczą na zmiany w przyjętej przez Sejm nowelizacji prawa autorskiego. Ruszają kolejne rozmowy z rządem
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-25: Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-24: Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-07-04: Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.