Newsy

Na cukrzycę choruje już ponad 3 mln Polaków. Dla pacjentów najważniejsze jest zapobieganie groźnym dla życia powikłaniom jak zawał serca czy udarmózgu

2018-11-14  |  06:20
Mówi:Maciej Małecki, prezes Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego

Anna Śliwińska, prezes zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków

Monika Kaczmarek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków, oddział w Złotoryi

Funkcja:Michał Piela, aktor, ambasador „Dłuższe życie z cukrzycą” 

Walka z cukrzycą to nie tylko kontrolowanie poziomu cukru we krwi, lecz także zapobieganie powikłaniom, takim jak zawał serca i udar mózgu. To z ich powodu pacjenci żyją nawet kilka lat krócej niż osoby zdrowe. Leczenie powinno obejmować stosowanie leków, do których polscy chorzy mają ograniczony dostęp, zdrowe żywienie oraz aktywność fizyczną. Niezbędne jest wsparcie bliskich osób, zapewniających pacjentom równowagę emocjonalną oraz motywację do walki z chorobą.

Cukrzyca to choroba cywilizacyjna, którą Światowa Organizacja Zdrowia uznała za epidemię XXI wieku. Chorych stale przybywa – według Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej od 1980 roku liczba osób cierpiących z powodu cukrzycy zwiększyła się ze 108 mln do ponad 400 mln. Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia, w Polsce choruje obecnie ponad 3 mln osób, przy czym na przestrzeni najbliższych 15–20 lat liczba ta może się podwoić.

– Pacjenci z cukrzycą umierają o kilka lat wcześniej niż osoby bez cukrzycy i to jest najważniejsze wyzwanie, które stoi przed wszystkimi, którzy opiekują się osobami z cukrzycą – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. dr hab. n. med. Maciej Małecki. – Chodzi o to, żeby wydłużyć życie pacjenta z cukrzycą. Pacjenci przede wszystkim z cukrzycą typu 2 umierają dlatego, że doświadczają zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu, wszystkich postaci miażdżycy tętnic. Chodzi o to, żeby to widmo, tę plagę odsunąć, żeby odsunąć przewlekłe powikłania, te, o których wspomniałem, a także powikłania oczne, powikłania nerkowe, żeby pacjenci nie tracili wzroku, żeby nie doświadczali konieczności dializoterapii, przeszczepów nerek – dodaje.

Znacznie gorzej przedstawia się sytuacja pacjentów borykających się z cukrzycą typu 2. Jest to najcięższa postać choroby, dotykająca 90 proc. wszystkich pacjentów, w efekcie której dochodzi do zaburzenia działania i wydzielania insuliny. Leczenie polega na redukcji masa ciała poprzez wprowadzenie odpowiedniej diety i aktywności fizycznej oraz stosowania odpowiedniej farmakoterapii.

Cukrzycy żyją nawet o kilkanaście lat krócej niż osoby wolne od tej choroby. Przyczyną przedwczesnych zgonów są najczęściej powikłania sercowo-naczyniowe, m.in. zawał serca i udar mózgu – osoby chore na cukrzycę są dwukrotnie bardziej narażone na wystąpienie tych schorzeń niż osoby zdrowe. Do istotnych komplikacji towarzyszących cukrzycy należą ponadto retinopatia cukrzycowa, stopa cukrzycowa, niewydolność nerek oraz zapalenie nerwów obwodowych. Przedłużenie życia chorych i poprawa jego jakości to obecnie największe wyzwanie stojące przed systemem opieki zdrowotnej, możliwe do zrealizowania dzięki nowoczesnym lekom. Równie istotne jest zwiększanie świadomości Polaków w zakresie skutecznej walki z chorobą.

– Edukacja rodzin ma również kluczowe znaczenie, dlatego że rodzina może bardzo pomagać choremu w codziennym zarządzaniu chorobą. Niestety, niewyedukowana rodzina może mu wręcz w tym przeszkadzać. Cukrzyca nie jest tylko chorobą tej osoby, która na nią choruje, lecz także jest chorobą całej rodziny – mówi Anna Śliwińska, prezes zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków.

Bez wsparcia najbliższych pacjentom bardzo trudno jest zmienić dotychczasowy tryb życia i wykorzenić złe nawyki. Rodzina może zapewniać pomoc poprzez kontrolowanie wykonywania badań, mierzenie poziomu cukru we krwi czy zachęcanie do zdrowego stylu odżywiania. Eksperci radzą, by najbliższe pacjentowi osoby również zmieniły dietę, zwiększy to bowiem motywację chorego. Warto też pamiętać o wsparciu psychicznym.

– Człowiek chory ma swoje słabsze momenty i wówczas rodzina dająca wsparcie to chyba najlepsze lekarstwo. To pozwala mu żyć dalej, ale nie tylko, czuje się, że nie jest osamotniony – mówi Monika Kaczmarek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków oddziału w Złotoryi i mama zwyciężczyni nagrody głównej w konkursie „Rodzina wygrywa”, który przeprowadzono w ramach kampanii „Dłuższe życie z cukrzycą”.

Ogólnopolska kampania edukacyjna „Dłuższe życie z cukrzycą” ma na celu zwiększenie świadomości Polaków w zakresie skutecznej walki z chorobą. W 2017 roku jej organizatorzy sformułowali Deklarację 12 zasad w walce o dłuższe życie z cukrzycą. Elementem tegorocznej odsłony kampanii był konkurs „Rodzina wygrywa” przeznaczony dla Polaków mających pośród bliskich krewnych przynajmniej jedną osobę chorą na cukrzycę typu 2. W ten sposób organizatorzy chcieli pokazać pozytywne przykłady pacjentów, którzy dzięki pomocy najbliższych radzą sobie z chorobą. Ambasadorem kampanii został Michał Piela, popularny aktor, u którego 3 lata temu zdiagnozowano cukrzycę typu 2.

– Dzięki mojej popularności serialowej, artystycznym działaniom, jestem dziś osobą rozpoznawalną, więc poproszono mnie, żebym wziął udział w tej kampanii, żebym został jej twarzą. Uważam, że to bardzo ważne, bo ta kampania ma na celu uświadomienie społeczeństwu, na czym polega cukrzyca i jak z nią walczyć – mówi aktor.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.