Newsy

Ponad połowa Polaków chce pomagać w okresie przedświątecznym. Najchętniej wspierają oni chore i potrzebujące dzieci

2018-11-30  |  06:20
Mówi:dr Marta Marchlewska, Dyrektor ds. Badań Ilościowych, Maison&Partners

Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz, Komitet Ochrony Praw Dziecka

Karolina Malinowska

  • MP4
  • Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym Polakom łatwiej otwierają się serca i portfele. Pomaganie najczęściej jest działaniem spontanicznym – 65 proc. społeczeństwa przyznaje, że pomaga pod wpływem chwili. Najpopularniejszą formą działalności dobroczynnej jest wrzucanie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Polacy najchętniej wspierają pokrzywdzone przez los dzieci. 

    Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Maison&Partners na zlecenie sieci SMYK, 51 proc. Polaków deklaruje chęć wspierania potrzebujących w okresie przedświątecznym. Najczęściej jest to działanie spontaniczne – 65 proc. badanych przyznaje, że decyzję o udzieleniu pomocy podejmuje pod wpływem chwili. Tylko 7 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich działalność charytatywna jest zaplanowana i systematyczna. Najczęstszą, deklarowaną przez ponad 80 proc. respondentów, formą wspierania potrzebujących jest wrzucenie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Zdaniem ekspertów wzmożona skłonność do działalności charytatywnej wiąże się z charakterem świąt Bożego Narodzenia.

     Te święta łączą się z otwartością na innych, na obcych. Drugi psychologiczny czynnik jest związany z pozytywnymi bodźcami, których ten okres nam dostarcza, chociażby pozytywne emocje związane z tym, że ktoś jest zadowolony, odczuwa wdzięczność, radość z naszego powodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Marta Marchlewska z Maison & Partners.

    Zgodnie z badaniem Polacy najchętniej wspierają najmłodszych pokrzywdzonych przez los. 44 proc. respondentów zadeklarowało pomoc dla chorych dzieci, 35 proc. natomiast za swój cel uznało wsparcie dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Zdaniem ekspertów Polacy są szczególnie skłonni do przekazywania pomocy na konkretny cel.

    – Jeżeli znamy dokładny cel tej pomocy i możemy później w jakiś sposób doświadczyć wdzięczności tych osób, czy zobaczyć, jak ta pomoc wygląda w rzeczywistości, to jesteśmy bardziej skłonni przeznaczać te środki dla innych – mówi Marta Marchlewska. 

    W kalendarz przedświątecznych akcji charytatywnych od 11 lat wpisana jest Wielka Zbiórka prowadzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka we współpracy z siecią SMYK. W trakcie jej trwania każdy klient przy okazji zakupów w jednym ze sklepów sieci może wrzucić pieniądze do znajdujących się przy kasach skarbonek. Puszki, oznaczone logiem KOPD, zostały ustawione w ponad 170 placówkach SMYK. Zebrane w ten sposób pieniądze Komitet Ochrony Praw Dziecka przeznaczy na kompleksowe wsparcie dzieciom, które doświadczyły agresji, oraz ich rodzinom.

     Zbieramy pieniądze na to, żeby dzieciom z trudnych, dysfunkcyjnych rodzin albo też z rodzin z problemami, żyło się lepiej, żeby te dzieci wiedziały, że zawsze jest ktoś do kogo się mogą zwrócić – mówi Karolina Malinowska, modelka.

    Pomoc udzielana przez KOPD obejmuje opiekę psychologa, terapeuty mediatora, pedagoga, a także prawników i seksuologów. Komitet Ochrony Praw Dziecka istnieje od 1981 roku, zajmując się kompleksową pomocą dla dzieci i ich rodzin, w tym wsparciem psychologicznym i prawnym, organizacją warsztatów dla rodziców oraz grup wsparcia. Organizacja prowadzi również profilaktykę uzależnień i przeciwdziałania przemocy. Co miesiąc do KOPD trafia ok 220 sygnałów z prośbą o pomoc, także z tzw. dobrych rodzin, w których panuje przemoc fizyczna lub emocjonalna.

    – Dzieci do nas same nie dzwonią, ale dzwonią nastolatkowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele, pedagodzy. Umawiamy się na konsultacje i potem podejmujemy decyzję, co dalej, czy jest to terapia krótko- czy długoterminowa, czy są to mediacje, czyli konflikty okołorozwodowe, czy wreszcie porada prawna – mówi Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz z Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

    Pomoc udzielana przez Komitet Ochrony Praw Dziecka zawsze jest bezpłatna. Stąd tak ważna jest współpraca z biznesem. Organizacji stale brakuje bowiem środków na zapewnianie jeszcze lepszego wsparcia ze strony ekspertów oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych. Marka SMYK jest jednym z najstarszych i strategicznych partnerów Komitetu Ochrony Praw Dziecka, a prowadzona z nią akcja Wielka Zbiórka staje się coraz bardziej rozpoznawalna wśród Polaków.

    Tegoroczna, jedenasta już, edycja akcji Wielka Zbiórka została zainaugurowana 28 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.