Newsy

Ponad połowa Polaków chce pomagać w okresie przedświątecznym. Najchętniej wspierają oni chore i potrzebujące dzieci

2018-11-30  |  06:20
Mówi:dr Marta Marchlewska, Dyrektor ds. Badań Ilościowych, Maison&Partners

Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz, Komitet Ochrony Praw Dziecka

Karolina Malinowska

  • MP4
  • Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym Polakom łatwiej otwierają się serca i portfele. Pomaganie najczęściej jest działaniem spontanicznym – 65 proc. społeczeństwa przyznaje, że pomaga pod wpływem chwili. Najpopularniejszą formą działalności dobroczynnej jest wrzucanie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Polacy najchętniej wspierają pokrzywdzone przez los dzieci. 

    Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Maison&Partners na zlecenie sieci SMYK, 51 proc. Polaków deklaruje chęć wspierania potrzebujących w okresie przedświątecznym. Najczęściej jest to działanie spontaniczne – 65 proc. badanych przyznaje, że decyzję o udzieleniu pomocy podejmuje pod wpływem chwili. Tylko 7 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich działalność charytatywna jest zaplanowana i systematyczna. Najczęstszą, deklarowaną przez ponad 80 proc. respondentów, formą wspierania potrzebujących jest wrzucenie pieniędzy do „puszki” ustawionej przy kasie w sklepie. Zdaniem ekspertów wzmożona skłonność do działalności charytatywnej wiąże się z charakterem świąt Bożego Narodzenia.

     Te święta łączą się z otwartością na innych, na obcych. Drugi psychologiczny czynnik jest związany z pozytywnymi bodźcami, których ten okres nam dostarcza, chociażby pozytywne emocje związane z tym, że ktoś jest zadowolony, odczuwa wdzięczność, radość z naszego powodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Marta Marchlewska z Maison & Partners.

    Zgodnie z badaniem Polacy najchętniej wspierają najmłodszych pokrzywdzonych przez los. 44 proc. respondentów zadeklarowało pomoc dla chorych dzieci, 35 proc. natomiast za swój cel uznało wsparcie dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Zdaniem ekspertów Polacy są szczególnie skłonni do przekazywania pomocy na konkretny cel.

    – Jeżeli znamy dokładny cel tej pomocy i możemy później w jakiś sposób doświadczyć wdzięczności tych osób, czy zobaczyć, jak ta pomoc wygląda w rzeczywistości, to jesteśmy bardziej skłonni przeznaczać te środki dla innych – mówi Marta Marchlewska. 

    W kalendarz przedświątecznych akcji charytatywnych od 11 lat wpisana jest Wielka Zbiórka prowadzona przez Komitet Ochrony Praw Dziecka we współpracy z siecią SMYK. W trakcie jej trwania każdy klient przy okazji zakupów w jednym ze sklepów sieci może wrzucić pieniądze do znajdujących się przy kasach skarbonek. Puszki, oznaczone logiem KOPD, zostały ustawione w ponad 170 placówkach SMYK. Zebrane w ten sposób pieniądze Komitet Ochrony Praw Dziecka przeznaczy na kompleksowe wsparcie dzieciom, które doświadczyły agresji, oraz ich rodzinom.

     Zbieramy pieniądze na to, żeby dzieciom z trudnych, dysfunkcyjnych rodzin albo też z rodzin z problemami, żyło się lepiej, żeby te dzieci wiedziały, że zawsze jest ktoś do kogo się mogą zwrócić – mówi Karolina Malinowska, modelka.

    Pomoc udzielana przez KOPD obejmuje opiekę psychologa, terapeuty mediatora, pedagoga, a także prawników i seksuologów. Komitet Ochrony Praw Dziecka istnieje od 1981 roku, zajmując się kompleksową pomocą dla dzieci i ich rodzin, w tym wsparciem psychologicznym i prawnym, organizacją warsztatów dla rodziców oraz grup wsparcia. Organizacja prowadzi również profilaktykę uzależnień i przeciwdziałania przemocy. Co miesiąc do KOPD trafia ok 220 sygnałów z prośbą o pomoc, także z tzw. dobrych rodzin, w których panuje przemoc fizyczna lub emocjonalna.

    – Dzieci do nas same nie dzwonią, ale dzwonią nastolatkowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele, pedagodzy. Umawiamy się na konsultacje i potem podejmujemy decyzję, co dalej, czy jest to terapia krótko- czy długoterminowa, czy są to mediacje, czyli konflikty okołorozwodowe, czy wreszcie porada prawna – mówi Magdalena Stachowiak-Alexandrowicz z Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

    Pomoc udzielana przez Komitet Ochrony Praw Dziecka zawsze jest bezpłatna. Stąd tak ważna jest współpraca z biznesem. Organizacji stale brakuje bowiem środków na zapewnianie jeszcze lepszego wsparcia ze strony ekspertów oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych. Marka SMYK jest jednym z najstarszych i strategicznych partnerów Komitetu Ochrony Praw Dziecka, a prowadzona z nią akcja Wielka Zbiórka staje się coraz bardziej rozpoznawalna wśród Polaków.

    Tegoroczna, jedenasta już, edycja akcji Wielka Zbiórka została zainaugurowana 28 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty Newserii

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Polityka

    Baltic Pipe zgodnie z planem w 2022 roku. Pierwsza umowa z amerykańską firmą już podpisana

    Projekt Baltic Pipe jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a termin 2022 roku zostanie dotrzymany – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Gaz-System zawarł już pierwszy, wart ponad 0,5 mld zł kontrakt inwestorki w ramach tego projektu. Umowa z amerykańską firmą Solar Turbines jest jednocześnie jednym z największych w Polsce kontraktów w sektorze gazu. Jak podkreśla Naimski, współpraca polsko-amerykańska w sektorze energetycznym się zacieśnia, a stanowiska USA, m.in. w sprawie gazociągu North Stream 2, są zbieżne z polskimi.

    Prawo

    Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć

    W kwietniu 2020 roku ma wejść w życie nowa matryca stawek VAT. Celem zmian jest uporządkowanie obecnej sytuacji, która powoduje wśród przedsiębiorców kłopoty interpretacyjne. Nowym i korzystnym dla nich rozwiązaniem ma być tzw. wiążąca informacja stawkowa, która ma zapewnić podatnikom większą ochronę na wypadek kontroli organów podatkowych. Będzie można się ubiegać o nią wcześniej, już w listopadzie br. Jednocześnie konsumenci muszą być przygotowani na to, że w przypadku niektórych towarów i usług stawki VAT zostaną podwyższone, co może się wiązać ze wzrostem cen.

    IFA 2019 Berlin

    Przemysł

    Katowice z roku na rok tracą mieszkańców. Miasto chce zahamować ten trend poprzez ulgi i zniżki dla zameldowanych

    Tylko w ubiegłym roku stolica aglomeracji śląskiej skurczyła się o 3,2 tys. mieszkańców. Ich liczba ostatni raz przekroczyła 300 tys. ponad siedem lat temu, od tego czasu katowiczan systematycznie ubywa. Przyczyną nie jest już emigracja zarobkowa, lecz rosnące ceny nieruchomości i powroty emerytów w rodzinne strony. Odwrócenie tego trendu to jeden z priorytetów władz miasta, które chcą to robić poprzez inwestycje w infrastrukturę kulturalno-sportową, bazę dydaktyczną i przyciąganie inwestorów. 

    Złote Spinacze 2019

    Handel

    Osoby kupujące w sieci to przeważnie zadowoleni klienci. Doceniają głównie szeroki wybór produktów i szybkie płatności

    W skali od 0 do 10 średni poziom satysfakcji klienta kupującego w internecie wynosi 7,8 – wynika z raportu Mobile Institute „Customer Happiness Index”. Kluczowym elementem, który buduje to zadowolenie, a często też warunkuje zakup, jest system płatności. Brak odpowiedniej dla klienta formy płatności może zdecydować o porzuceniu koszyka. Kupujący coraz chętniej dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami z zakupów, a opinie innych internautów są często przy wyborze produktu ważniejsze niż samodzielnie wyszukane informacje.