Mówi: | Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej |
Resort infrastruktury: Poczta Polska odegra ważną rolę w budowaniu e-państwa. Ułatwi kontakt obywateli z urzędami
Poczta Polska jest przygotowana do odegrania jednej z głównych ról w cyfryzacji kraju – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. Ma przede wszystkim wesprzeć budowę e-administracji i pośredniczyć w kontaktach obywatel–urząd. Posłuży do tego m.in. udostępniana w placówkach pocztowych sieć bezpłatnego WiFi, szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do internetu nie jest powszechny. Do końca przyszłego roku internet będzie dostępny we wszystkich 4,5 tys. placówek własnych.
– Silne państwo to silny operator, a silny operator przygotowany w obszarze nowoczesnych technologii to jedno z głównych zadań, które ma do wypełnienia Poczta Polska w ramach budowania społeczeństwa informatycznego, w budowaniu e-państwa – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Poczta Polska w zeszłym roku została wybrana narodowym operatorem pocztowym na kolejne 10 lat. Od marca dostarcza też sądową korespondencję.
– Poczta Polska ma swoje miejsce w strategicznych planach rządu. Jej rolą są nie tylko nowoczesne technologie, lecz także zapewnienie bezpieczeństwa państwu, a przez wszystkie swoje funkcje – od tradycyjnych po nowoczesne – myślę, że będzie je wypełniała – mówi minister infrastruktury i budownictwa.
– Poczta Polska stoi w tej chwili przed wielkim wyzwaniem przekształcenia się z tradycyjnego operatora pocztowego na nowoczesnego narodowego operatora cyfrowego. Naszym strategicznym celem jest zbudowanie kompleksowej oferty usług dla obywateli. Mam na myśli tzw. usługi e-government, czyli e-państwa. Chodzi o to, żeby każdy obywatel mógł zarówno online, jak i offline załatwić wszystkie sprawy urzędowe – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej, odpowiadający za obszar sprzedaży i nadzorujący placówki pocztowe.
Poczta Polska to 7,5 tys. oddziałów. Dzięki zasięgowi w całej Polsce może także wspierać walkę z cyfrowym wykluczeniem społeczeństwa. Temu ma właśnie służyć obecnie udostępniana bezpłatnie sieć WiFi w blisko 850 placówkach w całym kraju. W szczególności operator skupia się na mniejszych ośrodkach, gdzie skala wykluczenia cyfrowego jest największa.
– Przede wszystkim chcemy wspomóc społeczności w mniejszych miejscowościach, tzw. Polskę powiatową. Musimy pamiętać o tym, że ponad 20 proc. gospodarstw domowych w Polsce jest pozbawionych internetu. Ponieważ Poczta Polska jest operatorem pocztowym i swoje placówki ma w całej Polsce, to jesteśmy w stanie dostarczyć sieć tam, gdzie ten dostęp do internetu jest najsłabszy – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.
Poczta Polska w drugim etapie przedsięwzięcia może udostępnić darmową transmisję sygnału poprzez WiFi we wszystkich własnych placówkach pocztowych, włączając co kwartał do systemu 0,5 tys. lokalizacji. Docelowo, do końca 2017 roku, takie rozwiązanie ma zostać udostępnione we wszystkich placówkach.
– Trzeba pamiętać o tym, że niecały obszar kraju jest zinformatyzowany, a w miejscach, gdzie są białe plamy, mieszkają osoby, które chcą korzystać z dostępu do internetu i chcą za pomocą nowoczesnych technologii cyfrowych realizować przesyłki pocztowe – mówi Andrzej Adamczyk. – Są też osoby, które nie chcą korzystać z nowoczesnych technologii, i tutaj Poczta Polska ma również swoją rolę do odegrania. Operator jest swoistym integratorem państwa i pragnąłbym, żeby tak właśnie zostało.
Poczta ma też gotowe rozwiązania niezbędne do dostarczenia bezpiecznej platformy do kontaktu obywateli z państwem. Takim narzędziem, poświadczonym wymaganymi certyfikatami bezpieczeństwa, jest platforma Envelo.
– Została ona stworzona na bazie naszej spółki córki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. To portal oferujący szeroki wachlarz usług cyfrowych i tym samym atrakcyjne rozwiązanie dla potrzeb Ministerstwa Cyfryzacji. W łatwy sposób możemy dopinać kolejne usługi cyfrowe. W bardzo szybkim okresie możemy też przyjąć wielu użytkowników, którzy mogliby korzystać z usług na naszej platformie – tłumaczy przedstawiciel Poczty Polskiej.
Wśród usług wprowadzonych przez Envelo są zarówno rozwiązania, które łączą rzeczywistość wirtualną z tradycyjnymi usługami pocztowymi (np. neoznaczek, neolist, neokartka), jak i produkty w pełni cyfrowe, m.in. neofaktura elektroniczna, neolist elektroniczny czy neorachunki. Ważnymi elementami innowacyjnej platformy komunikacyjnej są też Skrzynka Envelo, Konto Zaufane czy Cyfrowy Stempel Pocztowy. Za pośrednictwem Envelo swoje usługi realizuje kilkadziesiąt tysięcy firm.
– Z platformy można skorzystać jako anonimowy klient. To rozwiązanie stosowane często w sklepach internetowych. Natomiast rejestracja daje dodatkowe korzyści, nie trzeba przechodzić wszystkich operacji wypełniania pewnych formularzy – mówi Grzegorz Kurdziel.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.