Mówi: | Andreas Maierhofer, prezes zarządu, T-Mobile Polska Paulina Rekosz, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką i Customer Experience, T-Mobile Polska Anna Dec, prezenterka telewizyjna Bartosz Dobrowolski, ekspert transformacji cyfrowej |
Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
Polacy coraz częściej czują się samotni i wyobcowani, mimo że technologia daje im nieograniczone możliwości komunikacji. Według badań 68 proc. społeczeństwa doświadcza samotności, a 90 proc. ma dość narastających podziałów. T-Mobile Polska rusza z platformą #BurzymyBariery, której celem jest zachęcenie Polaków do prawdziwego dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.
– Doszliśmy do wniosku, że powinniśmy dużo wyraźniej komunikować to, jakie wartości reprezentujemy, czyli wspieranie różnorodności i międzynarodowego charakteru firmy oraz przeciwdziałanie nienawiści i dyskryminacji. Zaczęliśmy wyraźnie mówić o tym, że chcemy burzyć bariery społeczne, aby widziano nas jako firmę ukierunkowaną na cel, nieograniczającą się do sprzedaży usług telekomunikacyjnych – mówi agencji Newseria Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
Przełamywanie barier komunikacyjnych w polskim społeczeństwie to cel nowej platformy #BurzymyBariery, z którą startuje właśnie T-Mobile Polska. Marka chce zwrócić uwagę na potrzebę dialogu i budowania bliższych relacji oraz przeciwdziałania polaryzacji i samotności. Według badań Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu 68 proc. Polaków doświadcza samotności. Z drugiej strony co czwarta młoda osoba spędza online ponad 5 godz. dziennie – właśnie po to, żeby uniknąć poczucia osamotnienia. To pokazuje, że w erze cyfrowej, w której dostęp do technologii komunikacyjnych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej, poczucie samotności i wyobcowania jest coraz większym, społecznym problemem.
– W ramach badań rozmawialiśmy z Polakami, odwiedzaliśmy ich w domach i pytaliśmy, co ich zdaniem stanowi największą przeszkodę w budowaniu relacji. Okazało się, że wiele z tych barier istnieje w naszych głowach – to są nawyki czy schematy, w których dorastaliśmy. Jesteśmy też jednym z najbardziej spolaryzowanych narodów w Europie. Nie mamy wspólnej platformy do dialogu, więc zamykamy się w swoich obozach i zaciekle walczymy o swoje racje. Jednak aż 90 proc. Polaków deklaruje, że jest zmęczona tą polaryzacją, że nie chce w tym już uczestniczyć, więc jest w nich gotowość na przełamanie się i stworzenie jakichś mostów – mówi Paulina Rekosz, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką i Customer Experience w T-Mobile Polska.
Nowoczesne narzędzia cyfrowe, choć dają niespotykane wcześniej możliwości, mogą również pogłębiać podziały. Wynika to z faktu, że coraz częściej komunikujemy się za pomocą ekranów niż w rozmowach twarzą w twarz. To powoduje, że stopniowo zatracamy naturalne umiejętności społeczne, w tym zdolność dostrzegania i rozumienia innych ludzi. Socjologowie wskazują, że wynika to z braku prawdziwego dialogu – stopniowo zatracamy umiejętność budowania głębokich relacji, a zamiast rozmowy twarzą w twarz wybieramy krótkie wiadomości tekstowe, emotikony czy reakcje w mediach społecznościowych.
– Bariery, jakie dostrzegam w swoim otoczeniu, to nadinterpretacja i błędne odczytywanie komunikatów. W komunikatorach internetowych łatwo o konflikty wynikające z niewłaściwego zrozumienia intencji nadawcy. Przez pryzmat swoich doświadczeń i kompleksów doszukujemy się ukrytych znaczeń, których wcale nie miało tam być. Dlatego tak ważna jest otwarta i świadoma komunikacja – zauważa Anna Dec, prezenterka telewizyjna.
– Dostrzegam ogromną barierę w tym, że ludzie nie widzą innych ludzi. Jesteśmy wpatrzeni w ekrany, mamy w uszach słuchawki, jesteśmy zajęci swoimi sprawami. Nie zwracamy na siebie uwagi, zaczynamy żyć coraz bardziej obok siebie. Nic dziwnego, że niemal 70 proc. Polaków czuje się samotnych, a ponad 80 proc. jest zmęczonych narastającą polaryzacją społeczną. Coś z tym trzeba wreszcie zrobić – podkreśla Bartosz Dobrowolski, ekspert transformacji cyfrowej.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez T-Mobile, bariery komunikacyjne przybierają różne formy – od międzypokoleniowych po społeczne i technologiczne. Z drugiej strony technologia może też pomagać w przełamywaniu wszystkich tych barier. Współczesne narzędzia umożliwiają m.in. podtrzymywanie relacji z bliskimi, którzy mieszkają daleko.
– Technologia może być też ogniwem, które pomaga nam wychodzić ze swoich baniek i zanurzać się w bańki innych. Część osób wskazywała, że pomaga im lepiej zrozumieć nastolatków dzięki temu, że zaczynają uczestniczyć w ich życiu online’owym, że czasami zdecydują się z nimi pograć, wejść w ich bańkę social mediową. To też ludzi otwiera – mówi Paulina Rekosz.
Jak podkreśla, T-Mobile od lat inwestuje miliardy w infrastrukturę, zapewniającą milionom Polaków sieć telekomunikacyjną. Jednak technologia sama w sobie nie wystarczy – kluczowe jest jej odpowiednie wykorzystanie do budowania relacji i wzmacniania więzi społecznych. Dlatego też platforma #BurzymyBariery ma na celu zmianę podejścia do relacji międzyludzkich, podkreślając rolę technologii jako narzędzia do budowania więzi, a nie izolacji.
– Zdecydowanie nowa platforma, którą dziś wprowadzamy, jest projektem wieloletnim, doskonale wpisującym się w naszą strategię długoterminową – zapewnia Andreas Maierhofer.
– To nie jest jedna kampania reklamowa, to jest zmiana strategii marki, z inną intencją będziemy teraz działać na rynku – zapowiada Paulina Rekosz.
Kampania wystartowała 25 lutego br., a jej twarzą został Dawid Podsiadło, artysta, który – jak podkreśla ekspertka – od lat łączy Polaków swoją muzyką. Obok specjalnych spotów z jego udziałem T-Mobile uruchomiło też billboardy w 39 miastach w Polsce, skłaniające do refleksji nad stanem relacji międzyludzkich. Dodatkowo marka zaprasza klientów do dzielenia się pomysłami na burzenie barier, a najciekawsze hasła zostaną umieszczone w przestrzeni publicznej. Operator planuje też akcje specjalne w programie Magenta Moments oraz związane z festiwalem Dawida Podsiadło „ZORZA wspierana przez T-Mobile”, który odbędzie się latem w sześciu miastach w Polsce. W kolejnych miesiącach planowane są dalsze inicjatywy łączące Polaków i pomagające przełamywać bariery.
– Najważniejsze to rozmawiać, nauczyć się dostrzegać ludzi, zwracać na nich uwagę, wykazać trochę empatii, zrozumienia, chęci komunikacji, troszkę odwagi do tego, żeby nawiązać relacje. Technologia w tym wszystkim bardzo pomaga. Koniec końców ważniejsze niż 500 lajków pod twoim postem jest to, żeby zadzwonić do dawno niewidzianego kumpla albo koleżanki z podstawówki. Nie trzeba dużo robić, ale potrzeba pewnej inspiracji i uświadomienia sobie, że relacje wymagają pracy – mówi Bartosz Dobrowolski.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować
- 2025-06-18: Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.