Newsy

To tradycja, a nie marketing skłania Polaków do dużych zakupów na święta

2011-12-17  |  12:00
Wszystkie newsy
Mówi:Prof. Dominika Maison
Funkcja:Prezes
Firma:Dom Badawczy Maison

Według prof. Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego w innych krajach to chwyty marketingowe w dużej mierze napędzają koniunkturę świątecznych zakupów. W Polsce robi to tradycja.

„W czasach największego kryzysu ekonomicznego w Polsce, kiedy nic nie było w domach, ludzie byli w stanie poświęcić ostatnie pieniądze, żeby kupić jak najwięcej, kupowali za dużo. Dostępność rzeczy była mniejsza, ale ta tradycja kupowania jak najwięcej i suto zastawionego stołu – ona zawsze była – i to ona według Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego decyduje o hojności Polaków w święta.

Marketing zdjął za to z Polaków odpowiedzialność za świąteczną pomysłowość.

- Teraz mamy pakiety kosmetyków jako prezenty i już nie ma takiej twórczości i indywidualizmu w dobieraniu prezentów, jest to teraz trochę taka masówka. Ale samo kupowanie jest na bazie dawnych tradycji – uważa prof. Dominika Maison.

Według badań Deloitte to właśnie kosmetyki i perfumy są najbardziej pożądanymi przez Polaków prezentami w tym roku. Średnio tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą kosztować polską rodzinę ok. 1 950 zł, czyli o 4,55% więcej niż przed rokiem.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.