Newsy

UOKIK: Internetowy sprzedawca ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia. Prezenty mogą nie dojść!

2011-12-08  |  09:00
Wszystkie newsy
Mówi:MAŁGORZATA CIELOCH
Funkcja:RZECZNIK
Firma:URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW

Nie daj się oskubać w sieci, czyli 7 zasad Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak robić zakupy w sieci, szczególnie przed świętami i nie dać się oszukać.

Aby wirtualny sklep nie okazał się pułapką warto po pierwsze dowiedzieć się od kogo kupujemy.

- Sprawdzamy, kto jest po drugiej stronie, czyli kto jest właścicielem witryny internetowej, kto jest sprzedawcą. Sprawdzamy REGON - czy jest taki na stronie internetowej - oraz nazwę przedsiębiorcy, miejsce gdzie w tradycyjnym miejscu znajduje się siedziba przedsiębiorcy. To ważne, bo witryna internetowa może zniknąć, a siedziba zawsze zostanie – radzi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto porównać, cenę promocyjną z regularną i przeczytać dokładnie regulamin zakupów.

 - Druga rzecz to sprawdzamy, co kupujemy. Zdjęcia, opisy - to wszystko nam ułatwia. Pamiętajmy o tym, żeby zwrócić uwagę również na cenę, która zawiera wszystkie podatki, powinna zawierać również informacje o dodatkowym ubezpieczeniu czy kosztach transportu. To istotne w przypadku towarów o dużych gabarytach – podkreśla Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto zakupy zamawiać z wyprzedzeniem. Internetowy sprzedawca zgodnie z prawem ma 30 dni na zrealizowanie zamówienia.

 - Pamiętajmy również o tym, że mamy szczególne prawa, które nas chronią. To podstawowe i najważniejsze prawo to możliwość zrezygnowania z umowy w ciągu 10 dni – przypomina Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Taka zasada obowiązuje, gdy kupujemy od przedsiębiorcy. Gdy zakupu dokonaliśmy na aukcji – dochodzenie praw jest utrudnione. Aby skorzystać z tego prawa należy w ciągu 10 dni poinformować o tym sklep internetowy. Ten ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je ponieść.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.