Mówi: | Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Wrocław Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej |
Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy
40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.
Z raportu sporządzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych wynika, że Wrocław jest najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę, z dużą przewagą nad kolejnymi w rankingu Krakowem i Gdańskiem. Wskazało na niego 27 proc. badanych Polaków i 40 proc. osób, które planują (lub nie wykluczają) zmianę miejsca zamieszkania w najbliższych latach.
– To pokazuje, że miasto ma dobrą renomę. Nie jest to coś, co udało się wytworzyć w ostatnich miesiącach, marka miasta była budowana przez lata i dzisiaj możemy bazować na tym, co do tej pory udało się wypracować – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Wrocław.
Najważniejszymi czynnikami decydującymi o tym, że Wrocław jest postrzegany jako miasto dobre do życia i pracy, są przede wszystkim możliwości związane z ofertą rynku pracy. Ponad połowa ankietowanych studentów wskazała, że Wrocław oferuje dobre perspektywy zawodowe dla absolwentów i jest bardziej atrakcyjny niż inne miasta uniwersyteckie w Polsce.
– Jeśli mówimy o marce europejskiej Wrocławia, to ostatni raport fDi Financial Timesa pokazał Wrocław jako najlepsze miasto z puli miast średnich Europy pod biznes, inwestycje, ale też pod względem jakości życia. Przegoniliśmy między innymi Wilno i Zurych. To pokazuje, że Wrocław ugruntował swoją markę i możemy się oprzeć na stabilnej pozycji naszego miasta w Polsce i Europie – podkreśla Radosław Michalski.
– Wrocław i aglomeracja wrocławska jest od lat bardzo kusząca dla inwestorów zagranicznych, o czym świadczą liczne raporty, choćby wygrana w raporcie przygotowywanym przez magazyn „fDi Magazine” z grupy Financial Times „Europejskie Miasta Przyszłości”, gdzie Wrocław wygrywa w kategorii kapitału ludzkiego, jakości życia i tzw. lifestyle’u oraz osiąga drugie miejsce w potencjale gospodarczym i przede wszystkim, z czego jesteśmy bardzo dumni, w kategorii przyjazności dla biznesu. Te kluczowe rzeczy są dla inwestorów ważne. Oczywiście są to też kadry – dobrze wykwalifikowane i dostępne. Wrocław mający 106 tys. studentów studiujących na 30 uczelniach publicznych i prywatnych jest bardzo dobrym źródłem do pozyskiwania talentów – wskazuje Magdalena Okulowska, prezeska Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Jak podkreśla, dużą przewagą Wrocławia jest jego dogodna lokalizacja w sercu Europy – z podobnym dystansem do trzech stolic – Warszawy, Berlina czy Pragi.
– Związana z tym infrastruktura drogowa i kolejowa czyni z nas bardzo ciekawe miejsce do lokowania inwestycji logistycznych. Hub innowacji, bardzo bogate tradycje IT i R&D – to wszystko, ta różnorodność i wszechstronność przyciąga biznes każdego rodzaju – podkreśla prezeska ARAW. – Miasto oczywiście musi dbać o swoją markę, musi ją promować, musi ten potencjał pokazywać światu, więc od wielu lat uczestniczymy w wydarzeniach międzynarodowych, targach, misjach gospodarczych, i robimy to skutecznie. Natomiast zwróciłabym uwagę na obsługę inwestorów i tak zwana opiekę poinwestycyjną, czyli zajmowanie się tymi graczami, którzy już związali swoją przyszłość z naszym miastem, bo to oni są respondentami w tego typu raportach jak fDi. To oni są naszymi ambasadorami.
Najbardziej kojarzone z Wrocławiem marki to m.in. Google, Nokia, LG czy Pafawag. Oceny miasta pod względem wspierania nowych technologii i biznesu oraz możliwości rozwoju zawodowego i zatrudnienia w 10-stopniowej skali wyniosły 7,2. Łącznie 97,5 proc. ankietowanych stwierdziło, że we Wrocławiu można znaleźć dobrą pracę (odpowiedzi „raczej tak” i „zdecydowanie tak”). Co istotne, ponad 93 proc. ocenia, że to miasto oferuje większe szanse na rozwój zawodowy i atrakcyjne oferty pracy niż inne duże miasta w Polsce („raczej większe” i „zdecydowanie większe”).
– Wrocław może się pochwalić ogromną różnorodnością branż, co daje mu niezwykłą odporność, a przede wszystkim atrakcyjność dla pracowników. Oczywiście ten szeroki wachlarz jest też skorelowany z odpowiednimi kierunkami na uczelniach, aby edukacja odpowiadała potrzebom rynku i odwrotnie – dodaje Magdalena Okulowska. – Jesteśmy oceniani bardzo dobrze lub raczej dobrze, jak pokazuje raport. My jesteśmy przekonani o tym, że oferta wrocławska jest warta grzechu, a teraz chcemy pokazywać ją światu, żeby to „raczej dobrze” przekuć już tylko na „na pewno”.
Ankietowani ocenili Wrocław jako miejsce dobre do życia również z uwagi na bezpieczeństwo, dobrą ofertę rynku mieszkaniowego w aspekcie dostępności i cen oraz sprawną komunikację miejską.
– Wrocław bardzo silnie w ostatnich latach zainwestował w poprawę jakości życia. Dużo mniejszych inwestycji sprawiło, że zwiększa się zadowolenie mieszkańców także ze swojej najbliższej okolicy. Mówimy tu o inwestycjach zielonych, a więc rozwoju nie tylko parków, których we Wrocławiu jest całkiem sporo, ale chociażby przestrzeni wewnątrzpodwórkowych, które zazieleniając się, sprawiają, że zwiększa się przyjemność z mieszkania tam. Z dużych inwestycji otwieramy nowe połączenia drogowe, naprawiamy i odnawiamy główne trakty komunikacyjne. Wrocław w ostatnich kilku latach otworzył nowe linie tramwajowe, które były najpoważniejszą inwestycją w sektor transportu publicznego od zakończenia II wojny światowej – wymienia Radosław Michalski.
Wrocław jest też ważnym miejscem na kulturalnej i turystycznej mapie Polski. Średnia ocena odbywających się tam wydarzeń kulturalnych to 8,2 (w 10-stopniowej skali) i 8,1 w przypadku wydarzeń sportowych. Największą rozpoznawalnością cieszą się imprezy takie jak Wrocławski Jarmark Bożonarodzeniowy, mecze piłkarskie, Jazz Nad Odrą czy Speedway Grand Prix. Wrocław na tle innych miast odznacza się przede wszystkim zabytkami i walorami miejscowej architektury, a najbardziej rozpoznawalne atrakcje to zoo, Rynek i Panorama Racławicka.
– W 2023 roku 5,8 mln turystów odwiedziło Wrocław, 1,8 mln to turyści z zagranicy, głównie z Niemiec, ale też z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i coraz częściej z Czech. Czesi, którzy kiedyś byli poza pierwszą dziesiątką osób odwiedzających nasze miasto, dzisiaj z większą przyjemnością do Wrocławia przyjeżdżają – dodaje dyrektor Departamentu Marki Miasta Wrocław. – Ten potencjał turystyczny ma dwojakie znaczenie. Po pierwsze, jest oczywiście motorem zarobkowym Wrocławia, stanowiąc 8 proc. wpływów do budżetu miasta. Jednocześnie 8 proc. osób prowadzących działalność gospodarczą pracuje właśnie w branżach turystycznych bezpośrednio lub pośrednio. Z drugiej strony za turystyką idą dobre wspomnienia o mieście i sądzę, że jeżeli duża firma rozważa przestrzeń, w której miałaby osadzić swoją nową inwestycję, to mając do wyboru miasta o podobnym potencjale ekonomicznym, wybierze to, z którym wiążą się lepsze, bardziej pozytywne emocje, aby pracownicy byli zadowoleni z miejsca, w którym będą mogli pracować.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-03-19: Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-02-20: Coraz więcej Europejczyków jest za zaostrzeniem polityki migracyjnej. To skłania ich w kierunku prawicowych i konserwatywnych partii
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-03: UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.