Newsy

Przed świętami firmom pożyczkowym przybywa klientów. Polacy coraz częściej zaciągają mikropożyczki

2015-12-17  |  06:30

W okresie przedświątecznym baza nowych klientów firm pożyczkowych rośnie o 20 proc. – wynika z danych podawanych przez Związku Firm Pożyczkowych. Dynamika jest większa niż w ciągu roku. W listopadzie i w grudniu klienci pożyczają też nieco większe kwoty. Firmy konkurują o klientów z bankami, dlatego starają się ułatwiać cały proces i obniżać oprocentowanie.

Dzisiaj konsumenci chcą pożyczać na święta sprawnie i szybko – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Kaczmarski, dyrektor operacyjny w firmie Net Credit. – Coraz więcej młodych osób, które jeszcze niedawno zaczynały przygodę z internetem, dzisiaj jest już pełnoletnia, ma swoje potrzeby i oczekuje każdego produktu na już, w tej chwili.

Polacy wydają w okresie przedświątecznym ponad 20 mld zł. Większość pochodzi z oszczędności, ale coraz więcej osób zaciąga na ten cel pożyczkę.

Jak wynika z badań Biura Informacji Kredytowej, w grudniu 2014 roku Polacy zaciągnęli o 34 proc. więcej kredytów, niż wynosiła średnia w III kwartale (w bankach i SKOK-ach). W tym roku może być podobnie. Z bankami coraz częściej konkurują firmy pożyczkowe, oferujące mikropożyczki przez internet.

Pożyczka w sieci jest natychmiastowa. Część klientów korzysta z naszej oferty, nawet będąc na zakupach w supermarkecie. Mogą łatwo zalogować się do aplikacji przez smartfon i zasilić konto, a przez to kartę i zrealizować swoje potrzeby związane z zakupami – przekonuje Piotr Kaczmarski.

Jak wynika z danych Narodowego Banku Polskiego w br. z produktów firm pożyczkowych skorzystało około 10 proc. Polaków. Chociaż kredyty krótkoterminowe (tzw. chwilówki) są z reguły nieco droższe od zwykłych, powodem wzrostu popularności może być uproszczona procedura oraz szybka decyzja. Według NBP 79 proc. klientów firm pożyczkowych stanowią osoby, które mają już zaciągnięty przynajmniej jeden kredyt w banku.

Ponad 56 proc. naszych klientów wraca do nas po pierwszej świątecznej pożyczce – zauważa Piotr Kaczmarski. – Konkurujemy w tej chwili z instytucjami bankowymi, starając się, aby nasz produkt był bardziej atrakcyjny nie tylko z racji szybkości otrzymania i dostępność kwoty, lecz także z racji oprocentowania, które obecnie bardzo mocno zbliża się już do stawek oferowanych przez banki.

Według danych Pozyczkaportal.pl podawanych przez Związek Firm Pożyczkowych 15 proc. tego rodzaju pożyczek zaciąganych jest w okresie przedświątecznym. Średnia wartość takiego zobowiązania w tym okresie wynosi 650 zł (w pozostałych miesiącach – 560 zł), a przeciętna wartość pożyczki online na raty – 2 215 zł (od stycznia do listopada – 2 047 zł).

Firmy oferujące pożyczki w internecie wyróżnia przeciętny czas dostarczenia gotówki na konto, który od decyzji klienta nie przekracza pięciu minut, co w tej chwili jest nie do pobicia – podkreśla Piotr Kaczmarski. – Jeżeli chcemy myśleć o wyższej kwocie, czas procedowania nie gra tak dużej roli, wtedy namawiam do wizyty w banku. Natomiast po niskie kwoty: 600 zł, 1 tys. zł, 2 czy 4 tys. zł, zapraszam do nas.

Firmom pożyczkowym co miesiąc przybywa ok. 8 proc. nowych klientów. W okresie świątecznym dynamika rośnie do 20 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę również wyższe kwoty pożyczek, sprzedaż w tym czasie jest o ok. 25 proc. większa niż w pozostałych miesiącach. Z prognozy ZFP wynika, że również w skali roku wzrost będzie podobny.

– Zapewniamy bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa – zapewnia Kaczmarski. – Jak każdy bank jesteśmy na stałe spięci z BIK. Co więcej, o każdej pożyczce zaciągniętej w Net Credit i spłaconej na czas informujemy BIK, przez co nasz klient podnosi swój rating w bazie międzybankowej, zwiększając tym samym swoje szanse na uzyskanie kredytu bankowego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę

Ze względu na różnorodną i szczególnie istotną rolę, jaką pełnią lasy, coraz więcej mówi się o potrzebie wzmocnienia ich ochrony. Wylesianie i degradacja lasów są bowiem jednymi z głównych czynników, które przyspieszają zachodzącą globalnie zmianę klimatu. W działania na rzecz ochrony lasów angażują się również firmy. Jedną z inicjatyw, która w tym pomaga, jest certyfikacja lasów poświadczająca, że pochodzące z nich drewno jest pozyskiwane z poszanowaniem przyrody i ludzi z nimi związanych. Rozpoczynający się właśnie Tydzień Lasów FSC to dla tych firm okazja, by pokazać swoje działania na rzecz ochrony lasów, a jednocześnie edukować swoich klientów w tym zakresie.

Konsument

Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli

Po dwucyfrowych wzrostach stawek najmu w dużych miastach z okresu dużego napływu uchodźców z Ukrainy rynek wpadł w stagnację. W I kwartale 2024 roku średnie ceny transakcyjne najmu spadły, a inwestycja w mieszkanie na wynajem nieco straciła na atrakcyjności. Na rozproszonym polskim rynku wciąż dominują indywidualni właściciele i problemem dla nich jest znalezienie rzetelnego lokatora. W razie konfliktu z najemcą wynajmujący zostaje bowiem na lata z zamrożonym majątkiem. Pomóc mogłyby arbitraże zamiast postępowań sądowych oraz dalsza profesjonalizacja rynku.

DlaWas.info

Farmacja

Część kosmetyków może być groźna dla kobiet w ciąży. Zwiększają ryzyko nadciśnienia

Fenole i parabeny, obecne powszechnie w mydłach, emulsjach, produktach do makijażu, filtrach ochronnych czy produktach higieny osobistej, podnoszą ryzyko nadciśnienia u kobiet w ciąży – alarmują naukowcy z Northeastern University w Bostonie w stanie Massachusetts. To o tyle istotne, że kobiety średnio korzystają codziennie z 12 produktów higieny osobistej. Naukowcy podkreślają, że powinny rozważyć rezygnację z niektórych rodzajów kosmetyków, ale nie rozwiązuje to problemu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.