Newsy

Przedsiębiorcy stawiają na rozwój kompetencji. Mimo niepewnej sytuacji rynkowej inwestycje w pracowników są wśród ich priorytetów

2022-12-01  |  06:25
Mówi:Sławomir Biedermann
Funkcja:kierownik Sekcji Informacji i Szkoleń w Departamencie Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

– W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości kompetencje i szeroko pojęta wiedza są dla firm aktywem równie ważnym jak posiadane przez nie środki finansowe – mówi Sławomir Biedermann z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jak wskazują badania PARP, firmy nie rezygnują z inwestycji w kapitał ludzki nawet mimo trudnej sytuacji rynkowej. Chętnie jednak korzystają z bezpłatnych kursów i szkoleń, najlepiej w formie online. Akademia PARP oferuje na swojej platformie e-learningowej 60 takich kursów, które cieszą się rosnącą popularnością. Co tydzień przybywa około tysiąca nowych kursantów.

Badanie „Bilans Kapitału Ludzkiego” PARP i Uniwersytetu Jagiellońskiego pokazało, że w 2021 roku firmy nie rezygnowały z inwestycji w swoich pracowników, pomimo wciąż niepewnej sytuacji. W taką formę inwestycji w kapitał ludzki zaangażowało się 8 na 10 pracodawców. Odsetek ten rośnie wraz z wielkością firmy, ale nawet w małych przedsiębiorstwach jest bardzo wysoki. Szczególną dbałość o kapitał ludzki i kompetencje pracowników widać w firmach, których rozwój opiera się na wdrażaniu innowacji. Jednak eksperci podkreślają, że w każdym przedsiębiorstwie umiejętności zespołu mogą stanowić kapitał pozwalający na przetrwanie organizacji, ale także na szybsze wychodzenie z kryzysu, efektywniejszą adaptację i wykorzystanie szans rynkowych, wynikających ze zmiany dotychczasowych uwarunkowań.

Przedsiębiorcy to dostrzegają i szukają sposobów na zwiększenie kompetencji swoich i swoich pracowników. Najchętniej robią to oczywiście, jeżeli znajdą jakieś bezpłatne formy szkoleń. I właśnie naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzi Akademia PARP – mówi agencji Newseria Biznes Sławomir Biedermann, kierownik Sekcji Informacji i Szkoleń w Departamencie Wsparcia Przedsiębiorczości w PARP.

Akademia PARP to internetowy portal edukacyjny z bezpłatnymi kursami e-learningowymi dla pracowników mikro-, małych i średnich firm, którzy chcą poszerzać swoje kompetencje biznesowe i podnieść swoją wartość na rynku pracy. Jednak z bezpłatnych kursów często korzystają też inne grupy, w tym np. nauczyciele akademiccy, którzy traktują je jako materiał pomocniczy w prowadzonych przez siebie zajęciach.

Korzystają z nich też m.in. studenci, uczniowie klas maturalnych czy przedstawiciele administracji publicznej – mówi ekspert. – Tematyka jest na tyle szeroka, że każdy jest w stanie znaleźć temat, który go interesuje i w którym może się rozwinąć: od bardzo ogólnych zagadnień dotyczących zakładania pierwszego biznesu po konkretne, bardzo specyficzne tematy dotyczące np. podatku VAT albo analizy sprawozdań finansowych.

Celem projektu jest dostarczenie użytkownikom najbardziej aktualnej wiedzy biznesowej za pośrednictwem narzędzi do edukacji zdalnej. 

– Bezpłatne szkolenia są dostępne online, 24/7. Taki kurs można rozpocząć w dowolnym momencie, można do niego wracać dowolną liczbę razy i skończyć go w dowolnym czasie, co, biorąc pod uwagę obłożenie pracowników codzienną pracą, bardzo ułatwia im zdobywanie nowej wiedzy. To jest niewątpliwa przewaga nad systemem edukacji stacjonarnej – mówi przedstawiciel PARP.

Oferta Akademii PARP jest podzielona na pięć kategorii: finanse, marketing, prawo, zarządzanie i kompetencje. Każda z nich obejmuje kilka lub nawet kilkanaście kursów, takich jak np.: „Eksport dla początkujących”, „Jak efektywnie pracować i zarządzać zdalnie personelem?”, „Pozyskiwanie kapitału na działalność MŚP”, „E-commerce i marketing internetowy w MŚP” albo „Media społecznościowe w biznesie”. Są tu również szkolenia dotyczące także wystąpień publicznych i savoir-vivre’u w biznesie.

Niewątpliwym hitem jest kurs z obszaru zarządzania „Jak założyć własną firmę?”, który do tej pory ukończyło 12 tys. kursantów. Natomiast w kategorii kompetencje mamy trzy kursy dotyczące umiejętności interpersonalnych, osobistych i kierowniczych, a każdy z nich ukończyło ok. 8 tys. użytkowników – mówi Sławomir Biedermann. 

Na portalu dostępnych jest w sumie 60 bezpłatnych kursów e-learningowych. Ukończenie każdego z nich jest nagradzane certyfikatem Akademii PARP – do czerwca tego roku wydano ich już ponad 96 tys.

– Wiedza zdobyta w wyniku ukończenia takiego kursu może przełożyć się na działalność firmy w wielu aspektach. Wszystko zależy od tego, kto kończy kurs – czy jest to szef firmy, jej właściciel, czy pracownik w niej zatrudniony – i od tematyki. Przykładowo pracownik, który kończy kurs z obsługi mediów społecznościowych w biznesie, może znacząco przyczynić się do promocji swojej firmy w sieci. Z drugiej strony szef czy właściciel firmy, który ukończył kurs z umiejętności kierowniczych, może tę wiedzę przekuć w praktykę dotyczącą codziennego zarządzania personelem i swoim biznesem, a to z kolei może przełożyć się na zwiększone przychody – mówi ekspert.

Uruchomiona trzy lata temu platforma e-learningowa PARP jest cały czas wzbogacana o nowe kursy (w ubiegłym roku przybyło ich 15) i funkcjonalności, które stanowią odpowiedź na potrzeby jej użytkowników. PARP odebrał od nich już kilka tysięcy zgłoszeń z propozycjami tematycznymi kolejnych kursów. Projekt cieszy się dużą i stale rosnącą popularnością. W ubiegłym roku liczba użytkowników Akademii PARP wzrosła o ponad 100 proc. – z 40,6 do blisko 87,2 tys. osób.

Aktualnie przekroczyliśmy już liczbę 135 tys. użytkowników, a każdego tygodnia przybywa nam średnio około tysiąca nowych kursantów – mówi Sławomir Biedermann.


cvbxcb

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Inflacja nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem. Szukają atrakcyjnych ofert, ale niekoniecznie najtańszych

Inflacja dotyka także branżę turystyczną – w ubiegłym roku odnotowano wzrost cen paliwa lotniczego, w wielu krajach rosły też koszty żywności i noclegów, co przełożyło się na wyższe ceny wycieczek, biletów lotniczych i rezerwacji. I choć to może wpływać na częstotliwość wyjazdów, nie oznacza to, że Polacy rezygnują z wypoczynku za granicą czy wybierają wyłącznie najtańsze oferty. – Polacy wolą wydawać pieniądze na podróże, które dają wspomnienia, niż na rzeczy, które zostają z nami na krótszy czas – mówi Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy eSky.pl.

Transport

Rekordowy rok portów w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycje w offshore i gazoport umocnią ich pozycję na Bałtyku

Budowa terminala kontenerowego, który będzie w stanie przyjmować największe statki, jakie mogą wpływać na Bałtyk, rozbudowa gazoportu i projekty związane z sektorem offshore – to najważniejsze, realizowanie obecnie inwestycje w Porcie Szczecin–Świnoujście. Już w tej chwili jest to najszybciej rozwijający się zespół portowy na południowym Bałtyku. Realizowane inwestycje mają ten rozwój dodatkowo przyspieszyć, choć władze portu wskazują, że prognozy na nadchodzący rok są obarczone wieloma niewiadomymi. – W ciągu ostatnich dwóch–trzech lat mieliśmy już dwa „czarne łabędzie” i miejmy nadzieję, że one nie latają stadami – wskazuje Daniel Stachiewicz, wiceprezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. 

Handel

Rynek tłuszczów roślinnych zmienił się diametralnie po inwazji Rosji na Ukrainę. Poszły za tym znaczące podwyżki cen

Po ataku Rosji na Ukrainę zakłócone zostały globalne dostawy olejów roślinnych, głównie słonecznikowego i rzepakowego, których oba te kraje były znaczącymi dostawcami. W efekcie ceny olejów roślinnych błyskawicznie poszły w górę i wzrosło zapotrzebowanie na ich zastępniki, w tym tani olej palmowy, którego największymi producentami są Malezja i Indonezja. Jak podkreśla WWF Polska, dla bezpieczeństwa żywnościowego i zrównoważonego rozwoju istotne jest korzystanie z produktów certyfikowanych i zapewnienie jak najkrótszych łańcuchów dostaw.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.