Mówi: | Katarzyna Byczkowska |
Funkcja: | dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych |
Firma: | BASF Polska |
BASF rozpoczął budowę największej w Europie fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej
BASF stawia już fundamenty pod budowę fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej. Zakład ma mieć powierzchnię 40 tys. mkw., a koszt jego budowy to 160 mln euro. Będzie to największa tego typu inwestycja w Europie, która ma dać pracę 400 osobom.
Produkcja ma ruszyć na początku przyszłego roku. Z kolei do 2016 roku uruchomione mają być już wszystkie z zaplanowanych linii produkcyjnych. Docelowo ma ich być 10.
– Tutaj mówimy konkretnie o katalizatorach do redukcji emisji spalin w samochodach, przy czym te katalizatory nie będą produkowane tylko na rynek polski. Na pewno rynki Europy Zachodniej będą obsługiwane przez tę fabrykę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Byczkowska, dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska.
Decyzja o budowie zakładu podyktowana jest przede wszystkim wzrostem zapotrzebowania na nowoczesne systemy redukcji spalin, co ma bezpośredni związek z zaostrzeniem standardów europejskich.
– Uważamy Polskę za rynek strategiczny dla firmy BASF z wielu powodów. Jest to duży kraj, największy w naszym regionie, który się wciąż rozwija i w którym jest duża liczba wykształconych osób – tak Katarzyna Byczkowska, dlaczego koncern zdecydował się na inwestycje właśnie w Polsce. – Poza tym jako BASF jesteśmy bardzo skupieni w tej chwili na Polsce, jest ona na świeczniku.
Koncern przygląda się zmianom właścicielskim w największych spółkach chemicznych kraju, w tym m.in. w grupie Azoty Tarnów, Zakładach Azotowych Puławy i w Grupie Ciech. Tym bardziej, że dla części z nich Skarb Państwa już szuka lub niebawem będzie szukał inwestora.
Wiadomo już, że część jednej ze spółek chemicznych może trafić do BASF Polska.
– Jest kolejny projekt, który został zatwierdzony, choć to właściwie nie jest projekt, tylko konkretna akwizycja. Ogłosiliśmy przejęcie części biznesu TDI od firmy Ciech i teraz tylko czekamy na zgodę odpowiednich organów antymonopolowych – mówi dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska. – Cały czas się zastanawiamy nad kolejnymi, natomiast nie ma jeszcze konkretnych planów.
Za listę klientów i kontrakty handlowe BASF zapłacić ma grupie Ciech około 43 mln euro. Ale na sprzedaż wystawione mają być także inne aktywa Ciechu, w tym m.in. Organika Sarzyna, gdzie zlokalizowana jest fabryka środków ochrony roślin, Ciech Pianki czy Vitrosilicon.
– Na pewno przemysł samochodowy jest dla nas bardzo istotny. Na pewno środki ochrony roślin, czyli wszystko to, co się wiąże z biznesem agrochemicznym także jest dla nas bardzo istotną gałęzią przemysłu, szczególnie w Polsce. Polska jest dalej mimo wszystko krajem rolniczym – zaznacza Byczkowska.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.