Newsy

Bumar chce budować radary dla polskiej tarczy antyrakietowej

2012-12-21  |  06:55
Mówi:Krzysztof Krystowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Bumar
  • MP4

    Polski koncern zbrojeniowy powraca do pomysłu "Tarcza Polski". Bumar twierdzi, że ma gotowe elementy, których można użyć przy budowie ochrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. To powrót do pomysłu sprzed trzech lat. Budowa tarczy, postulowana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego i rząd, mogłaby pomóc Bumarowi wyjść na prostą po tym, jak zanotował on w 2011 roku stratę w wysokości 500 mln złotych.

    Bumar miałby być głównym wykonawcą projektu polskiej tarczy antyrakietowej. Jej budowę zaproponował prezydent Bronisław Komorowski po tym, jak z projektu globalnego wycofały się Stany Zjednoczone. Dziś Bumar potwierdza, że posiada elementy, które można użyć do realizacji tego pomysłu. Część technologii miałaby pochodzić od zachodnioeuropejskiego koncernu MBDA, który produkuje m.in. rakiety Aster-30.

     – Mamy ofertę związaną z obroną przeciwlotniczą bardzo krótkiego zasięgu. Ofertę, która moim zdaniem świetnie wpisuje się w planowaną tarczę Polski, czyli w system ochrony przeciwlotniczej – twierdzi Krzysztof Krystowski, prezes Grupy Bumar.

    Część ekspertów, w tym gen. Roman Polko, twierdzi jednak, że grupa nie ma doświadczenia w tej dziedzinie, a głównym celem tego projektu jest wpompowanie do Bumaru dodatkowych pieniędzy. Ubiegły rok firma zamknęła ze stratą w wysokości 500 mln złotych. Był to jeden z powodów wymiany w marcu tego roku kadry menadżerskiej. Nowy prezes zapowiada skupienie się na dostawach sprzętu dla polskiej armii.

     – W tej chwili opracowujemy wiele nowych rozwiązań, natomiast oprócz tego pewne rozwiązania wchodzą do sprzedaży. To jest przede wszystkim system Liwiec i system Odra, który jest i indywidualnie sprzedawany, i także jako część systemu nadbrzeżnego dywizjonu rakietowego. W przyszłym roku chcemy rozpocząć sprzedaż na rzecz naszego klienta, Sił Zbrojnych, systemów POPRAD – wylicza Krystowski.

    POPRAD to zestaw rakietowy do niszczenia celów powietrznych. Liwiec i Odra to systemy radarowe

    Szef Bumaru dodaje, że grupa prowadzi zakrojone na szeroką skalę badania nad nowymi produktami oraz rozmowy dotyczące wykorzystania nowoczesnych technologii innych firm w sprzęcie, który powstaje w Polsce. Interesuje się np. amerykańskimi czujnikami MEMS (Micro Electro-Mechanical Systems) do zastosowań cywilnych i obronnych.

     – Jedna z naszych spółek jest również dzisiaj bardzo mocno zainteresowana zastosowaniem grafenu w urządzeniach optoelektronicznych i niewątpliwie w tym kierunku pójdziemy. Mamy dużo bardzo innowacyjnych pomysłów, ale one jeszcze są na etapie prac badawczych bardziej niż blisko rynku – mówi prezes Krystowski.

    Bumar to jeden z głównych producentów sprzętu wojskowego w kraju. Jego głównym udziałowcem jest Skarb Państwa. Najbardziej znane produkty firmy to czołg PT-91, przeciwlotniczy zestaw rakietowy GROM, karabinek wz. 96 Beryl czy gogle noktowizyjne.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.