Mówi: | Krzysztof Przybył |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska |
Logo „made in Poland” zachęca Polaków do kupowania. W promocji polskich marek pomaga godło Teraz Polska”
Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktu i chętnie sięgają po krajowe marki, w ten sposób wspierając polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu produktów „made in Poland” służy godło Teraz Polska, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Firmy, instytucje badawcze i samorządy zainteresowane otrzymaniem godła mogą składać wnioski do 22 stycznia.
– Budowanie świadomości marki w społeczeństwie jest wciąż niedostateczne. Ostatnie lata przyniosły wyraźny postęp. Widać zwiększone zainteresowania społeczne polskimi produktami, czyli zjawisko patriotyzmu konsumenckiego – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska. – To może jest zbieżne z tym, że społeczeństwo się bogaci, zarówno w środki materialne, jak i w wiedzę.
Jak podkreśla, stwierdzenie, że Polacy są patriotami zakupowymi jest wciąż jeszcze zbyt daleko idące, ale widać postępy. Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dr. Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.
– Oczywiście, produkty te zawsze muszą być konkurencyjne cenowo, bo liczy się nie tylko najwyższa jakość, lecz także cena. Na szczęście jest ona w miarę przyzwoita, a i jakość od lat jest coraz lepsza – mówi Krzysztof Przybył.
Po rodzime produkty chętnie sięgają również najbogatsi Polacy. Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe. Edycja 2015” wskazuje, że dla 56 proc. najbogatszych osób metka „made in Poland” stanowi zachętę do zakupu. Dla blisko połowy pochodzenie marki ma duże znaczenie.
– Jest jeszcze cała grupa społeczna – mówię o dojrzalszej części społeczeństwa – zachłyśnięta zachodnimi markami, które przez lata nie były dostępne i chociażby z tego powodu są poszukiwane przez konsumentów. Młodzi już zupełnie inaczej do tego podchodzą – patrzą na kwestie przydatności i jakości. Jeśli ich stać, to patrzą na element polskości – wyjaśnia prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.
Budowaniu świadomości polskiej marki służy m.in. godło Teraz Polska. To odznaczenie dla najlepszych polskich produktów i usług, a także gmin i innowacyjnych przedsięwzięć. Do 22 stycznia zainteresowane uzyskaniem godła podmioty mogą składać wnioski do Fundacji.
– Przez ostatnie 25 lat prowadzenia konkursu Teraz Polska dorobiliśmy się ponad 40 komisji eksperckich opartych o instytuty naukowe i wyższe uczelnie zapewniające nam bezstronność przy badaniu konkretnego produktu, usługi czy samorządu – wyjaśnia Krzysztof Przybył. – Po pierwszym etapie konkursu, czyli po badaniu eksperckim, każdy zainteresowany otrzymuje odpowiedni dokument, w którym jest opisane, na jakim poziomie i jak wygląda na tle pozostałych dany produkt czy usługa. Po działaniu komisji eksperckiej, czyli po nominacji, kapituła przechodzi do głosowania i wybiera najlepszych z najlepszych.
Laureaci konkursu mają prawo przez kolejne 12 miesięcy posługiwać się godłem Teraz Polska przy promocji swoich produktów, usług i przedsięwzięć. To daje pewną przewagę konkurencyjną. Badania opinii wskazują, że ponad 70 proc. konsumentów zna konkurs i jego godło, a także kojarzy go z potwierdzeniem wysokiej jakości produktu.
Czytaj także
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-26: Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.