Mówi: | Krzysztof Przybył |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska |
Logo „made in Poland” zachęca Polaków do kupowania. W promocji polskich marek pomaga godło Teraz Polska”
Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy coraz większą wagę przywiązują do pochodzenia produktu i chętnie sięgają po krajowe marki, w ten sposób wspierając polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu produktów „made in Poland” służy godło Teraz Polska, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Firmy, instytucje badawcze i samorządy zainteresowane otrzymaniem godła mogą składać wnioski do 22 stycznia.
– Budowanie świadomości marki w społeczeństwie jest wciąż niedostateczne. Ostatnie lata przyniosły wyraźny postęp. Widać zwiększone zainteresowania społeczne polskimi produktami, czyli zjawisko patriotyzmu konsumenckiego – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska. – To może jest zbieżne z tym, że społeczeństwo się bogaci, zarówno w środki materialne, jak i w wiedzę.
Jak podkreśla, stwierdzenie, że Polacy są patriotami zakupowymi jest wciąż jeszcze zbyt daleko idące, ale widać postępy. Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dr. Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.
– Oczywiście, produkty te zawsze muszą być konkurencyjne cenowo, bo liczy się nie tylko najwyższa jakość, lecz także cena. Na szczęście jest ona w miarę przyzwoita, a i jakość od lat jest coraz lepsza – mówi Krzysztof Przybył.
Po rodzime produkty chętnie sięgają również najbogatsi Polacy. Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe. Edycja 2015” wskazuje, że dla 56 proc. najbogatszych osób metka „made in Poland” stanowi zachętę do zakupu. Dla blisko połowy pochodzenie marki ma duże znaczenie.
– Jest jeszcze cała grupa społeczna – mówię o dojrzalszej części społeczeństwa – zachłyśnięta zachodnimi markami, które przez lata nie były dostępne i chociażby z tego powodu są poszukiwane przez konsumentów. Młodzi już zupełnie inaczej do tego podchodzą – patrzą na kwestie przydatności i jakości. Jeśli ich stać, to patrzą na element polskości – wyjaśnia prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.
Budowaniu świadomości polskiej marki służy m.in. godło Teraz Polska. To odznaczenie dla najlepszych polskich produktów i usług, a także gmin i innowacyjnych przedsięwzięć. Do 22 stycznia zainteresowane uzyskaniem godła podmioty mogą składać wnioski do Fundacji.
– Przez ostatnie 25 lat prowadzenia konkursu Teraz Polska dorobiliśmy się ponad 40 komisji eksperckich opartych o instytuty naukowe i wyższe uczelnie zapewniające nam bezstronność przy badaniu konkretnego produktu, usługi czy samorządu – wyjaśnia Krzysztof Przybył. – Po pierwszym etapie konkursu, czyli po badaniu eksperckim, każdy zainteresowany otrzymuje odpowiedni dokument, w którym jest opisane, na jakim poziomie i jak wygląda na tle pozostałych dany produkt czy usługa. Po działaniu komisji eksperckiej, czyli po nominacji, kapituła przechodzi do głosowania i wybiera najlepszych z najlepszych.
Laureaci konkursu mają prawo przez kolejne 12 miesięcy posługiwać się godłem Teraz Polska przy promocji swoich produktów, usług i przedsięwzięć. To daje pewną przewagę konkurencyjną. Badania opinii wskazują, że ponad 70 proc. konsumentów zna konkurs i jego godło, a także kojarzy go z potwierdzeniem wysokiej jakości produktu.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.