Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
– Jako firma z ponad 30-letnią historią w Polsce zależy nam, by nasz wpływ był mierzony nie tylko sumą produktów na półkach, ale także realnym wkładem w polską gospodarkę i społeczności lokalne – mówi w komentarzu dla agencji Newseria Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Public Affairs oraz zrównoważonego rozwoju w Nestlé Polska. – Raport przygotowany przez PwC pozwala nie tylko ująć to w liczbach, ale też przedstawić wielowymiarowość tego wpływu – zarówno jako dużego pracodawcy i inwestora, jak również jako partnera dla kilku tysięcy firm. Raport pozwala lepiej zrozumieć, jak nasza obecność przekłada się na rozwój innowacji, praktyk zrównoważonego rozwoju i całego sektora rolno-spożywczego.
Po 32 latach portfolio Nestlé w Polsce obejmuje dziś 70 marek i 1600 produktów, z których znacząca część jest wytwarzana w siedmiu fabrykach znajdujących się w Kargowej, Kaliszu, Rzeszowie, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej, Toruniu i Lubiczu. Nestlé w Polsce to także sześć centrów badawczo-rozwojowych oraz Biuro Główne w Warszawie.
– W tych lokalizacjach jesteśmy istotnym pracodawcą i partnerem dla dostawców. Współpracujemy z ponad 2500 firmami w Polsce, stymulując rozwój sektora rolnego, logistycznego, handlowego i usługowego. Wspieramy też lokalnych rolników we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego. Programy takie jak LENs czy Thunder obejmują m.in. dostawców pszenicy dla dywizji Nestlé Purina i Cereal Partners Poland, a także owoców i warzyw do produktów Gerbera – mówi Tomasz Korytkowski
Według raportu PwC w 2023 roku działalność Nestlé w Polsce przełożyła się na 20,1 mld zł wartości dodanej, co stanowiło 0,6 proc. polskiego PKB. Ten wpływ rozpatrywany jest na trzech głównych poziomach: bezpośrednim, pośrednim i indukowanym, czyli wynikającym z wydatków gospodarstw domowych związanych z działalnością Nestlé.
– Podsumowując, łącznie nasza działalność wspiera utrzymywanie ponad 45 tys. miejsc pracy w całym kraju, a budżet państwa został zasilony kwotą 1,7 mld zł – mówi przedstawiciel Nestlé.
Dane o zatrudnieniu świadczą o tym, że na każdego zatrudnionego bezpośrednio w Nestlé w Polsce przypada sześć dodatkowych miejsc pracy utrzymywanych w gospodarce. Ze względu na różnorodne portfolio produktów i dużą skalę działalności spółka zarządza złożonym łańcuchem wartości w wielu obszarach. Należą do niego m.in. sieci handlowe, drogerie, fabryki czy firmy badające standardy jakości żywności. Sektorami, na które Nestlé w Polsce ma najsilniejszy wpływ ekonomiczny, są produkcja, handel detaliczny i rolnictwo. Około 60 proc. miejsc pracy, których utrzymanie wspiera spółka, przypada na sektor produkcji rolnej.
Polska jest dla Nestlé ważnym centrum produkcyjnym, eksportowym oraz badawczo-rozwojowym.
– Planujemy dalszy rozwój naszych zakładów i inwestycje w innowacyjne technologie, które wspierają zarówno efektywność operacyjną, jak i realizację celów zrównoważonego rozwoju. Wszystkie nasze fabryki korzystają już w 100 proc. z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Konsekwentnie inwestujemy też w rozwój eksportu – obecnie 44 proc. naszej produkcji w Polsce trafia na rynki zagraniczne, choć warto zaznaczyć, że ponad połowa produkcji firmy jest przeznaczona na krajowy rynek – dodaje Tomasz Korytkowski.
W ramach zrównoważonego rozwoju w obszarze środowiskowym spółka realizuje strategię osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. W ubiegłym roku osiągnęła cel zakładany na koniec 2025 roku, redukując emisję gazów cieplarnianych o ponad 20 proc. względem poziomu z 2018.
– Nasze zaangażowanie ma także wymiar społeczny. Prowadzimy programy edukacyjne i promujące prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym „Lekkoatletyka dla każdego!” i „Nestlé FamilyNes” – wymienia dyrektor w Nestlé Polska. – Poprzez program Nestlé needs YOUth wspieramy studentów i młodych specjalistów, zapewniając im dostęp do staży, szkoleń i mentoringu. Naszym celem jest inwestowanie w rozwój, budowanie regeneratywnych systemów żywnościowych na dużą skalę oraz wspieranie innowacji – między innymi poprzez programy takie jak #NestleDlaNauki.
Nestlé w Polsce aktywnie angażuje się w działania charytatywne. Tylko w ostatnich latach przekazało organizacjom pomocowym, wśród których są między innymi Caritas Polska, Federacja Polskich Banków Żywności czy Polski Czerwony Krzyż, produkty o łącznej wartości ponad 50 mln zł. Podczas pandemii COVID-19 spółki Nestlé wsparły także personel medyczny produktami o wartości 9,5 mln zł.
Czytaj także
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-12: Cezary Pazura: W serialu „Czarna śmierć” gram specjalistę chorób zakaźnych. Prywatnie nigdy nie lekceważę problemów zdrowotnych i zawsze oddaję się w ręce autorytetów medycznych
- 2025-08-20: Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
- 2025-08-20: W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.