Newsy

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

2025-07-25  |  06:25
źródło: Nestlé Polska
źródło: Nestlé Polska

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

– Jako firma z ponad 30-letnią historią w Polsce zależy nam, by nasz wpływ był mierzony nie tylko sumą produktów na półkach, ale także realnym wkładem w polską gospodarkę i społeczności lokalne – mówi w komentarzu dla agencji Newseria Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Public Affairs oraz zrównoważonego rozwoju w Nestlé Polska. – Raport przygotowany przez PwC pozwala nie tylko ująć to w liczbach, ale też przedstawić wielowymiarowość tego wpływu – zarówno jako dużego pracodawcy i inwestora, jak również jako partnera dla kilku tysięcy firm. Raport pozwala lepiej zrozumieć, jak nasza obecność przekłada się na rozwój innowacji, praktyk zrównoważonego rozwoju i całego sektora rolno-spożywczego. 

Po 32 latach portfolio Nestlé w Polsce obejmuje dziś 70 marek i 1600 produktów, z których znacząca część jest wytwarzana w siedmiu fabrykach znajdujących się w Kargowej, Kaliszu, Rzeszowie, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej, Toruniu i Lubiczu. Nestlé w Polsce to także sześć centrów badawczo-rozwojowych oraz Biuro Główne w Warszawie.

– W tych lokalizacjach jesteśmy istotnym pracodawcą i partnerem dla dostawców. Współpracujemy z ponad 2500 firmami w Polsce, stymulując rozwój sektora rolnego, logistycznego, handlowego i usługowego. Wspieramy też lokalnych rolników we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego. Programy takie jak LENs czy Thunder obejmują m.in. dostawców pszenicy dla dywizji Nestlé Purina i Cereal Partners Poland, a także owoców i warzyw do produktów Gerbera – mówi Tomasz Korytkowski 

Według raportu PwC w 2023 roku działalność Nestlé w Polsce przełożyła się na 20,1 mld zł wartości dodanej, co stanowiło 0,6 proc. polskiego PKB. Ten wpływ rozpatrywany jest na trzech głównych poziomach: bezpośrednim, pośrednim i indukowanym, czyli wynikającym z wydatków gospodarstw domowych związanych z działalnością Nestlé. 

 Podsumowując, łącznie nasza działalność wspiera utrzymywanie ponad 45 tys. miejsc pracy w całym kraju, a budżet państwa został zasilony kwotą 1,7 mld zł – mówi przedstawiciel Nestlé. 

Dane o zatrudnieniu świadczą o tym, że na każdego zatrudnionego bezpośrednio w Nestlé w Polsce przypada sześć dodatkowych miejsc pracy utrzymywanych w gospodarce. Ze względu na różnorodne portfolio produktów i dużą skalę działalności spółka zarządza złożonym łańcuchem wartości w wielu obszarach. Należą do niego m.in. sieci handlowe, drogerie, fabryki czy firmy badające standardy jakości żywności. Sektorami, na które Nestlé w Polsce ma najsilniejszy wpływ ekonomiczny, są produkcja, handel detaliczny i rolnictwo. Około 60 proc. miejsc pracy, których utrzymanie wspiera spółka, przypada na sektor produkcji rolnej. 

Polska jest dla Nestlé ważnym centrum produkcyjnym, eksportowym oraz badawczo-rozwojowym.

Planujemy dalszy rozwój naszych zakładów i inwestycje w innowacyjne technologie, które wspierają zarówno efektywność operacyjną, jak i realizację celów zrównoważonego rozwoju. Wszystkie nasze fabryki korzystają już w 100 proc. z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Konsekwentnie inwestujemy też w rozwój eksportu – obecnie 44 proc. naszej produkcji w Polsce trafia na rynki zagraniczne, choć warto zaznaczyć, że ponad połowa produkcji firmy jest przeznaczona na krajowy rynek – dodaje Tomasz Korytkowski.

W ramach zrównoważonego rozwoju w obszarze środowiskowym spółka realizuje strategię osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. W ubiegłym roku osiągnęła cel zakładany na koniec 2025 roku, redukując emisję gazów cieplarnianych o ponad 20 proc. względem poziomu z 2018. 

– Nasze zaangażowanie ma także wymiar społeczny. Prowadzimy programy edukacyjne i promujące prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym „Lekkoatletyka dla każdego!” i „Nestlé FamilyNes” – wymienia dyrektor w Nestlé Polska. – Poprzez program Nestlé needs YOUth wspieramy studentów i młodych specjalistów, zapewniając im dostęp do staży, szkoleń i mentoringu. Naszym celem jest inwestowanie w rozwój, budowanie regeneratywnych systemów żywnościowych na dużą skalę oraz wspieranie innowacji – między innymi poprzez programy takie jak #NestleDlaNauki. 

Nestlé w Polsce aktywnie angażuje się w działania charytatywne. Tylko w ostatnich latach przekazało organizacjom pomocowym, wśród których są między innymi Caritas Polska, Federacja Polskich Banków Żywności czy Polski Czerwony Krzyż, produkty o łącznej wartości ponad 50 mln zł. Podczas pandemii COVID-19 spółki Nestlé wsparły także personel medyczny produktami o wartości 9,5 mln zł. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.