Mówi: | Jacek Woźniak |
Funkcja: | szef sprzedaży |
Firma: | Porta KMI Poland |
Ożywienie w budownictwie. Polski rynek drzwi może wzrosnąć w tym roku o 8 proc.
Poprawa sytuacji w budownictwie przekłada się na wzrost produkcji w stolarce, zarówno drzwiowej, jak i okiennej. W ubiegłym roku ten pierwszy segment wzrósł o 8 proc., drugi o 10 proc. W tym roku oba segmenty mogą wzrosnąć o 8 proc. – wynika z analiz PMR. Firma Porta KMI Poland, polski producent drzwi, notuje zwiększone zamówienia w budownictwie instytucjonalnym i wielorodzinnym.
– Od 5 lat w Polsce bardzo mocno rozwija się rynek drzwi, jest coraz bardziej konkurencyjny, wchodzą na niego nowe podmioty. Polska stolarka jest bardzo innowacyjna – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Woźniak, szef sprzedaży w firmie Porta KMI Poland.
W 2013 roku wartość produkcji drzwi w Polsce wyniosła ponad 3,4 mld zł. Sprzedaż na rodzimym rynku warta była niemalże 2,3 mld zł, a eksport – 1,17 mld zł. Wartość importu drzwi do Polski wyniosła nieco ponad 127 mln zł. Jak wynika z raportu PMR, większość działających na tym rynku firm produkuje zarówno drzwi, jak i okna, ale liderami rynku są podmioty, które postawiły na specjalizację i skupiają się na jednym segmencie działalności.
Na tegoroczne ożywienie sprzedaży wpływają głównie poprawiająca się kondycja polskiej gospodarki i rosnąca dynamicznie liczba rozpoczynanych inwestycji mieszkaniowych. Dane GUS wskazują, że w ciągu ośmiu miesięcy roku rozpoczęto budowę 110 669 mieszkań, czyli o 11,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Mamy do czynienia z ożywieniem w sprzedaży stolarki, przede wszystkim dla budynków instytucjonalnych. Mówimy tutaj o hotelach i różnego rodzaju urzędach. My również robimy tego typu drzwi i one są w tym roku bardzo popularne – twierdzi Jacek Woźniak. – Widać też bardzo mocne ożywienie w budownictwie wielorodzinnym. Tam też sprzedajemy nasze produkty i one również wykazują się w tym roku bardzo dużą dynamiką sprzedaży.
Porta KMI Polska ma 20-30-proc. udział w rynku w Polsce. Jak podkreśla Woźniak, firma ma szeroką ofertę produktów, które są zróżnicowane nie tylko pod względem zastosowania, lecz także pod względem cenowym. Obserwacje producenta wskazują, że polski klient staj się coraz bardziej wymagający i oczekuje coraz wyższych parametrów użytkowych.
– W segmencie drzwi wewnętrznych w klienci najczęściej decydują się na drzwi białe, drzwi jednokolorowe, w odcieniach szarości. Natomiast jeżeli mamy wziąć pod uwagę konstrukcję, to bardzo popularne stają się drzwi o konstrukcji ramowej – wyjaśnia Jacek Woźniak.
Co ciekawe, również rynek drzwi cechuje się w Polsce regionalizacją.
– Zarówno na wschodzie i zachodzie, jak i na południu Polski są różne tradycjonalizmy. Widać również duże różnice między tym, czego oczekuje klient w dużych miastach, a tym, czego oczekują klienci w mniejszych miejscowościach i na wsiach – twierdzi Jacek Woźniak. – W dużych ośrodkach miejskich popularne są drzwi nowoczesne, minimalistyczne, natomiast w regionach wiejskich są to drzwi w stylu retro, klasyczne – dodaje.
Czytaj także
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.