Mówi: | Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska" Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus |
Polskie marki rosną w siłę. PZL-Świdnik i Ursus wśród nagrodzonych Godłem „Teraz Polska”
Ostatnie lata przyniosły rozkwit patriotyzmu konsumenckiego. Polacy chętnie sięgają po krajowe marki, wspierając w ten sposób polskie firmy i gospodarkę. Wzmacnianiu pozycji rodzimych produktów służy Godło „Teraz Polska”, które rozpoznaje 70 proc. konsumentów. Wśród nagrodzonych w tym roku firm znalazły się producent śmigłowców PZL-Świdnik i producent ciągników firma Ursus. Marki te z powodzeniem reprezentują Polskę na wielu rynkach zagranicznych.
Polskie produkty i usługi, które najlepiej reprezentują polski biznes w kraju i za granicą, już po raz 26. zostały nagrodzone w Konkursie „Teraz Polska”. Warunkiem udziału w nim jest zarejestrowanie firmy w Polsce.
– Kryzys, który się pojawił w Europie parę lat temu, spowodował powrót do narodowości. My nie mieliśmy wcześniej tego problemu, bo w odróżnieniu od wielu innych państw mieliśmy około 50-proc. konsumpcję własnej produkcji. To bardzo ważne, bo to właściwie są podwaliny patriotyzmu konsumenckiego. Teraz dołączamy do tego kwestie edukacji społecznej i zachęcamy, by wybierać produkty polskie, bo to wspiera polskie firmy i przekłada się na wyższe PKB – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Coraz częściej o zakupie danego produktu decyduje kraj pochodzenia. W badaniach przeprowadzonych przez dra Tomasza Barana i prof. Dominikę Maison w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” 84 proc. Polaków deklaruje, że często sięga po polskie produkty. 86 proc. społeczeństwa chce wspierać rodzime firmy poprzez kupowanie ich produktów.
Polskie produkty i usługi coraz częściej doceniane są także za granicą, z uwagi na wysoką jakość i przystępną cenę. Mają silną pozycję w krajach ościennych. Największym partnerem eksportowym są kraje Unii Europejskiej, szczególnie Niemcy, ale polskie firmy z powodzeniem radzą sobie także na dalekich rynkach. Hitem eksportowym są produkty z różnych branż, zarówno artykuły rolno-spożywcze, jak i zaawansowane maszyny przemysłowe.
– Oczywiście tutaj liczy się też marka – trzeba ją systematycznie budować i nad tym bardzo dużo pracujemy. Już pewną markę sobie wypracowaliśmy, pomagali nam w tym wielcy Polacy – Jan Paweł II i Lech Wałęsa. Dzięki temu popularność Polski rosła, a siła marki coraz bardziej się zwiększała – dodaje Przybył.
Propagowaniu polskiej marki w kraju i za granicą służyć ma Konkurs „Teraz Polska”. Kapituła konkursu, przyznając co roku wyróżnienie polskim firmom, produktom, gminom i osobistościom, kieruje się przede wszystkim jakością.
– Chcemy być dumni z tego, że potrafimy robić wyroby wysokiej jakości, wysoko zaawansowane technologicznie. Takie wyroby w Polsce powstają i o tym trzeba mówić za granicą, ale ja bym powiedział przewrotnie, że przede wszystkim tutaj w Polsce musimy bardziej uwierzyć w siebie i w nasze możliwości i osiągnięcia – mówi Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik, laureata tegorocznego Godła „Teraz Polska” za śmigłowiec SW-4.
Jak podkreśla, Polska od 60 lat jest bardzo dobrze rozpoznawana na świecie jako jeden z wiodących producentów i projektantów śmigłowców. W Europie – poza Polska – są tylko cztery kraje, które się tym zajmują. Kilkadziesiąt różnych państw korzysta ze śmigłowców produkowanych w Polsce.
– Jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem Godła „Teraz Polska” dla śmigłowca SW-4. Jest to najmniejszy z oferowanych przez nas śmigłowców, a jednocześnie najmłodsze polskie dziecko, bo to maszyna zaprojektowana i wybudowana w Polsce. To śmigłowiec, który jest przeznaczony przede wszystkim na eksport. Liczymy na to, że będziemy sławili imię polskiego przemysłu jeszcze mocniej, mając właśnie ze sobą to Godło – dodaje Krzysztof Krystowski.
Godło „Teraz Polska” często jest ukoronowaniem wieloletniej pracy. Firma Ursus z ponad 120-letnią tradycją otrzymała Godło za ciągnik C-380, który jest w tej chwili najlepiej sprzedającym się ciągnikiem w kraju. Sprzedaż sięgnęła 800 tys.
– Jest to ciągnik, który konkuruje z największymi produktami największych producentów światowych. Cieszymy się, że ma taki dobry odbiór nie tylko u nas w kraju, lecz także w Europie Zachodniej. Pierwsze ciągniki już trafiły do Niemiec, Francji, Włoch i Irlandii. To są największe rynki dla nas w Unii Europejskiej – mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA. – Mamy całą gamę ciągników, od 50 do 280 koni mechanicznych, przeznaczonych nie tylko na rynek europejski, lecz także na rynki wschodnie i afrykańskie. Bardzo ważne, żebyśmy dawali tutaj na miejscu pracę, na miejscu płacili podatki i na miejscu rozwijali własne marki i produkty.
Tegoroczna edycja Konkursu była jedną z najbardziej interesujących pod względem różnorodności zgłoszonych produktów i usług. 58 proc. zgłoszeń jeszcze na etapie oceny ekspertów otrzymało co najmniej 900 punktów na 1000 możliwych, co potwierdza wysoki poziom konkurentów.
Kapituła Konkursu „Teraz Polska” po raz piąty przyznała honorowe wyróżnienia wyjątkowym wydarzeniom i inicjatywom promującym Polskę w kraju i za granicą. Otrzymali je Stowarzyszenie WIOSNA za organizację akcji Szlachetna Paczka, Muzeum Powstania Warszawskiego, Polski Związek Piłki Siatkowej za organizację Ligi Światowej.
W tym roku tytuły Wybitnego Polaka otrzymali Irena Eris, Elżbieta Wysoczańska oraz prof. Krzysztof Matyjaszewski.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-23: Prezydencja Węgier w UE za półmetkiem. Jej ocena dzieli europarlamentarzystów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.