Newsy

Rosną wydatki na obronność. Przemysł lotniczy i wojskowy notują coraz lepsze wyniki

2017-11-14  |  06:45

Światowe wydatki na obronność w 2016 roku przekroczyły 1,68 bln dol. Choć liderem są Stany Zjednoczone, to rosną środki, które na ten cel przeznaczają europejskie kraje NATO. Wszystkie państwa sojuszu zobowiązane są do przeznaczania na obronność co najmniej 2 proc. PKB. Intensyfikację wydatków obserwują też największe firmy sektora obronnego.

– Już 1/3 całej produkcji koncernu Boeing stanowi produkcja na potrzeby obronności. Biorąc pod uwagę to, że łączna wartość roczna sprzedaży wynosi blisko 100 mld dol., to niemal 30 mld dol. trafia na sprzęt obronny – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Gene Cunningham, global sales, marketing manager w Boeing Defense, Space & Security. – Obserwujemy, zwłaszcza w Europie, wzrost wydatków na obronność, przy czym nie chodzi tylko o wydatki na zakup nowego sprzętu, lecz także o wydatki na jego utrzymanie techniczne, a także modernizację wcześniej nabytych produktów.

Raport Deloitte „Global Aerospace & Defense sector financial performance study” wskazuje, że w 2016 roku przychody globalnego przemysłu zbrojeniowego wzrosły o 2,1 proc. do kwoty 351,3 mld dol.

Dane Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI) wskazują, że w 2016 roku na cele wojskowe na świecie wydano 1,686 bln dol. Najwięcej, 611 mld dol., wydały Stany Zjednoczone, Chiny (215 mld dol.) i Rosja (69,2 mld dol.). Do przeznaczania na obronność co najmniej 2 proc. PKB zobowiązane są wszystkie kraje NATO, ale tylko kilka krajów europejskich spełnia ten warunek. SIPRI obliczył, że gdyby wszyscy europejscy członkowie sojuszu wypełnili to zobowiązanie, to wzrost nakładów mógłby wynieść 320 mld dol. W Polsce wydatki mają stopniowo rosnąć, by w 2030 roku wynieść 2,5 proc. PKB.

– W Europie występuje w tej chwili tendencja do zwiększania wydatków na obronność do wymaganego przez NATO poziomu 2 proc. PKB rocznie. Trzeba pamiętać o tym, że jest to proces długotrwały, który zajmie kilka lat, bo taki wzrost budżetu na obronność musi zostać zatwierdzony przez parlamenty, rządy. Następnie sam proces konstruowania budżetu zajmie około 2–3 lat. Do tego należy doliczyć czas potrzebny na dokonanie wyboru nowego sprzętu, który ma zostać zakupiony za te zwiększone wydatki – zaznacza Cunningham.

Jak wskazuje przedstawiciel Boeinga, w koncernie dużym zainteresowaniem cieszy się sprzęt lotniczy.

– To śmigłowiec uderzeniowy Apache, ciężki śmigłowiec transportowy Chinook, ciężkie myśliwce F-18 Super Hornet, samoloty na bazie cywilnych platform 767 i 747 do nadzorowania akwenów morskich, P8 i inne samoloty realizujące zadania nad lądem – wymienia ekspert. – Do najlepiej sprzedających się produktów trzeba dodać wersje naszych samolotów szerokokadłubowych przeznaczone do transportu najważniejszych osób w państwie.

Zainteresowaniem cieszą się urządzenia wykorzystujące technikę kosmiczną oraz cyberbezpieczeństwo. Rewolucja cyfrowa sprawiła, że na ten drugi obszar trafia coraz więcej środków.

– Realizujemy także z powodzeniem sprzedaż naszych urządzeń pozwalających zapewnić cyberbezpieczeństwo. To szczególnie aktualne w obecnych czasach, kiedy mnożą się zagrożenia w internecie i te dotyczące komputerów – podkreśla Gene Cunningham.

Według Gartnera w 2016 roku globalne wydatki na ten cel przekroczyły 81 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.