Newsy

Rynek zaawansowanych technologii wkracza w świat mody. To szansa dla Polaków

2014-07-15  |  06:15

Połączenie ubrań i elektroniki to już nie wizja science fiction, lecz rzeczywistość. Trwają zaawansowane prace nad stworzeniem rzeczy (ubrań i biżuterii), które będą wyposażone w urządzenia elektroniczne, ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Polskie dokonania na tym polu doceniono w Azji.

Najnowocześniejsze technologie wkraczają w świat mody. Efektem połączenia tych dwóch obszarów jest m.in. najnowsza wersja Google Glass stworzona przez Diane von Fürstenberg. Także polscy projektanci i inżynierowie starają się wykorzystać swój potencjał na tym perspektywicznym polu, co pokazali między innymi podczas targów mobilnych w Szanghaju.

Rynek jest nowy, bardzo ciekawy i rozwojowy. Kto pierwszy, ten lepszy. Kto będzie miał lepsze pomysły, ten wygra. Nasi inżynierowie i projektanci mają na nim duże szanse. Technologia się miniaturyzuje, dzięki czemu można ją połączyć z designem. Okazuje się często, że mamy tyle gadżetów na co dzień, że stają się one częścią ubioru, biżuterii i chcemy, żeby były ładne – mówi agencji informacyjnej Newseria Aleksander Kwiatkowski Wacker, partner w firmie tworzącej oprogramowania w obszarach telekomunikacji, transportu i obronności Softax.

Zaawansowany technologicznie ubiór może mieć czujniki zbierające informacje (GPS, kamery), np. o pogodzie czy samopoczuciu, oraz procesory, które je przetwarzają. Urządzenia elektroniczne przyszłości są tak projektowane, aby np. podczas spaceru można je było naładować energią słoneczną czy siłą naszych mięśni. 

Idziemy przede wszystkim w kierunku miniaturyzacji urządzeń. Spójrzmy na nanotechnologię, w której wykonuje się procesory i inne podstawowe urządzenia. One stają się elementami biżuterii, ubioru, naszego życia. Będzie się też wprowadzało różnego rodzaju elementy jako tatuaże, biżuterię bliższą ciału. To wszystko będzie naładowane elektroniką i będzie spełniało różnego rodzaju funkcje, o których w tej chwili możemy tylko marzyć lub przeczytać w książkach science fictionpodkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.

Już teraz na przykład zegarki są wyposażane w kamery i czujniki, dzięki którym można uzyskać i zgromadzić informacje dotyczące zdrowia użytkownika czy spalanych kalorii. W zasadzie każdy element garderoby – od zegarka po buty – może stać się komputerem. Dlatego tak istotne jest połączenie rozwiązań technologicznych z modnym wyglądem, nad czym trwają prace na całym świecie, w tym w Polsce.

– Nasza obecność w Szanghaju dowodzi tego, że jesteśmy doceniani. Po pierwsze, dlatego że nasi designerzy są w stanie stworzyć coś pięknego, co przyciąga oko. Po drugie, dlatego że to, co tworzymy, jest praktyczne od strony elektronicznej i zgodne z tym, czego oczekujemy od najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych na świecie – podkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.