Newsy

Rynek zaawansowanych technologii wkracza w świat mody. To szansa dla Polaków

2014-07-15  |  06:15

Połączenie ubrań i elektroniki to już nie wizja science fiction, lecz rzeczywistość. Trwają zaawansowane prace nad stworzeniem rzeczy (ubrań i biżuterii), które będą wyposażone w urządzenia elektroniczne, ułatwiające codzienne funkcjonowanie. Polskie dokonania na tym polu doceniono w Azji.

Najnowocześniejsze technologie wkraczają w świat mody. Efektem połączenia tych dwóch obszarów jest m.in. najnowsza wersja Google Glass stworzona przez Diane von Fürstenberg. Także polscy projektanci i inżynierowie starają się wykorzystać swój potencjał na tym perspektywicznym polu, co pokazali między innymi podczas targów mobilnych w Szanghaju.

Rynek jest nowy, bardzo ciekawy i rozwojowy. Kto pierwszy, ten lepszy. Kto będzie miał lepsze pomysły, ten wygra. Nasi inżynierowie i projektanci mają na nim duże szanse. Technologia się miniaturyzuje, dzięki czemu można ją połączyć z designem. Okazuje się często, że mamy tyle gadżetów na co dzień, że stają się one częścią ubioru, biżuterii i chcemy, żeby były ładne – mówi agencji informacyjnej Newseria Aleksander Kwiatkowski Wacker, partner w firmie tworzącej oprogramowania w obszarach telekomunikacji, transportu i obronności Softax.

Zaawansowany technologicznie ubiór może mieć czujniki zbierające informacje (GPS, kamery), np. o pogodzie czy samopoczuciu, oraz procesory, które je przetwarzają. Urządzenia elektroniczne przyszłości są tak projektowane, aby np. podczas spaceru można je było naładować energią słoneczną czy siłą naszych mięśni. 

Idziemy przede wszystkim w kierunku miniaturyzacji urządzeń. Spójrzmy na nanotechnologię, w której wykonuje się procesory i inne podstawowe urządzenia. One stają się elementami biżuterii, ubioru, naszego życia. Będzie się też wprowadzało różnego rodzaju elementy jako tatuaże, biżuterię bliższą ciału. To wszystko będzie naładowane elektroniką i będzie spełniało różnego rodzaju funkcje, o których w tej chwili możemy tylko marzyć lub przeczytać w książkach science fictionpodkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.

Już teraz na przykład zegarki są wyposażane w kamery i czujniki, dzięki którym można uzyskać i zgromadzić informacje dotyczące zdrowia użytkownika czy spalanych kalorii. W zasadzie każdy element garderoby – od zegarka po buty – może stać się komputerem. Dlatego tak istotne jest połączenie rozwiązań technologicznych z modnym wyglądem, nad czym trwają prace na całym świecie, w tym w Polsce.

– Nasza obecność w Szanghaju dowodzi tego, że jesteśmy doceniani. Po pierwsze, dlatego że nasi designerzy są w stanie stworzyć coś pięknego, co przyciąga oko. Po drugie, dlatego że to, co tworzymy, jest praktyczne od strony elektronicznej i zgodne z tym, czego oczekujemy od najnowocześniejszych urządzeń elektronicznych na świecie – podkreśla Aleksander Kwiatkowski Wacker.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.