Newsy

Szybko przybywa zamówień na nowe drzwi. To wymusza duże inwestycje na producentach

2018-08-07  |  06:20

5 proc. – na tyle Porta, jeden z największych w Europie producentów drzwi, szacuje tegoroczną dynamikę wzrostu rynku. Spółka liczy na to, że jej wynik będzie znacznie lepszy, a to dzięki planom inwestycyjnym na kolejne miesiące. Inwestycje są konieczne, bo zamówień – zarówno w segmencie drzwi wewnątrzlokalowych, jak i drzwi technicznych, do budynków użyteczności publicznej – szybko przybywa, a klienci oczekują krótkich terminów realizacji.

 Prognozy są bardzo optymistyczne. Pierwsze półrocze jest o wiele lepsze niż w zeszłym roku. W niektórych kategoriach produktów, jak np. inwestycje, mamy o 100 proc. większe obłożenie maszyn, więc mamy trudności, żeby zaspokoić potrzeby rynku. Dzisiaj sen z powiek spędza nam możliwość obsłużenia zwiększonego zainteresowania. Na podstawie pierwszego półrocza i planów inwestycyjnych sądzimy, że uda nam się osiągnąć wynik dwucyfrowy na koniec tego roku. Jednocześnie szacujemy, że cały rynek urośnie w tym roku o ok. 5 proc. – mówi Artur Pęksyk, dyrektor ds. marketingu Porta KMI Poland.

Polska od trzech lat pozostaje liderem produkcji i eksportu stolarki otworowej w Europie. W ubiegłym roku polskie fabryki wyprodukowały w sumie 23,4 mln sztuk okien i drzwi, co stanowiło blisko 6-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast w ciągu ostatnich czterech lat produkcja stolarki otworowej w polskich zakładach wzrosła w sumie o jedną czwartą. Polscy producenci sprzedali w ubiegłym roku za granicę 10,4 mln sztuk okien i drzwi o wartości 1,7 mld euro – to oznacza, że na eksport trafiło 45 proc. całej produkcji.

 Rynek drzwi podzielony jest na segmenty produktów i dla nas najbardziej atrakcyjne są dwa nurty: detal w wymiarze skrzydeł wewnątrzlokalowych – dla osób, które wykańczają mieszkanie w środku, i drzwi techniczne, inwestycyjne, kontraktowe, czyli do hoteli czy budynków użyteczności publicznej. Widzimy, że ta druga kategoria notuje ogromną dynamikę, bo rok do roku w tym sektorze mieliśmy 30-proc. wzrosty. W niektórych miesiącach notujemy nawet o 100 proc. więcej zamówień w wymiarze drzwi technicznych. Widać, że rynek inwestycyjny szybko rośnie – mówi Artur Pęksyk.

Do 2019 roku Porta planuje przeznaczyć na inwestycje kwotę 163 mln zł. Tylko w tym roku 40 mln zł przeznaczy na inwestycje w fabryce wyrobów metalowych PortaSteel oraz TechnoPorta, która obsłuży przede wszystkim produkty techniczne. Natomiast w przyszłym roku zakończy się budowa magazynu centralnego w Nidzicy, który ma usprawnić współpracę z dystrybutorami.

 Porta jest producentem, współpracuje z siecią dystrybucji, z firmami dilerskimi, które prężnie zajmują się sprzedażą tych produktów w Polsce i za granicą. Budowa magazynu ułatwi im obsługę zamówień, które do nich spływają, i usprawni proces dostarczania produktów. Ze wszystkich naszych pięciu fabryk, które są umiejscowione w różnych częściach Polski oraz w Rumunii, pozwoli sprowadzić produkty do jednego magazynu centralnego i w komplecie przekazywać je do naszych dystrybutorów, aby później w krótkim czasie trafiły do klientów – mówi Artur Pęksyk.

Jak podkreśla dyrektor ds. marketingu Porta KMI Poland, spółka na bieżąco aktualizuje portfolio produktów, dopasowując modele do trendów kolorystycznych bądź wzorniczych. W tym roku będzie promować kategorie metalowych drzwi wejściowych, które powstają z wykorzystaniem nowego parku maszynowego PortaSteel.

Fabryka w Ełku produkuje skrzydła i ościeżnice ze stali, a jej uruchomienie przełożyło się na 20-proc. wzrost produkcji tego asortymentu. PortaSteel to jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie, z całkowicie zautomatyzowaną linią produkcyjną o długości 210 metrów, na której jedno skrzydło drzwiowe powstaje w ciągu dwóch minut.

– Przygotowujemy się także do promocji oferty drzwi kontraktowych, technicznych, inwestycyjnych, bo kończymy w tym roku jedną z dużych inwestycji, TechnoPorta, gdzie będziemy wykonywać drzwi dla naprawdę wymagających klientów. Zakładamy, że to pozwoli nam zdobyć kolejny przyczółek na rynku i utrzymać pozycję lidera – mówi Artur Pęksyk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł spożywczy

Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa

Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.