Mówi: | Jarosław Michniuk |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Selena FM |
Trudny czas dla chemii budowlanej
Spowolnienie w sektorze budowlanym dotyka też branżę chemiczną. Szansą dla firm takich jak Selena FM, która w ciągu 20 lat stała się globalnym producentem i dystrybutorem chemii budowlanej, ma być obecność na rynkach zagranicznych i wprowadzanie nowych produktów. Dzięki temu obroty idą w górę – w zeszłym przekroczyły miliard złotych.
– Widzimy na rynku duże spowolnienie, szczególnie widoczne od połowy tego roku. Zakładamy również, że to spowolnienie w takich krajach jak Polska czy inne kraje Europy Środkowej będzie kontynuowane w przyszłym roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Michniuk, prezes Selena FM. – Na rynkach budowlanych w tych krajach nie możemy się spodziewać dobrej koniunktury – dodaje.
Rozwiązaniem ma być rozwijanie działalności w innych częściach świata, tym bardziej, że grupa to w tej chwili holding 34 spółek krajowych i zagranicznych. Jej zakłady produkcyjne są zlokalizowane na czterech kontynentach i realizują zamówienia na 70 rynków.
– Mamy spółki w 18 krajach całego świata i są takie regiony na świecie, które się rozwijają. Szczególnie jeżeli mówimy o Rosji czy Azji Centralnej. Tam są interesujące możliwości wzrostu, również w branży budowlanej – podkreśla prezes Seleny FM.
Decyzję o ekspansji zagranicznej zarząd spółki podjął pod koniec lat 90. Selena poszukiwała wówczas możliwości rozwoju, a tę oferowały głównie rynki zagraniczne. W roku 2011 zainwestowała np. w budowę fabryki pian montażowych w Chinach, co pochłonęło 40 mln zł.
Firma będzie się też broniła przed spowolnieniem gospodarczym wprowadzając na rynek innowacyjne produkty, które pozwolą uzyskiwać wyższe marże. W tej chwili trwają prace nad nowymi recepturami.
– Do tych produktów należą piany poliuretanowe, uszczelniacze i kleje, ale również systemy ociepleń i hydroizolacje. Jest sporo projektów, które znajdują się aktualnie w fazie testów i badań – ujawnia Jarosław Michniuk.
W zeszłym roku firma miała ponad 1 mld zł obrotów. Ale choć wzrosły one o 16 proc., to zysk netto spadł w tym samym czasie o 9 proc., do 21 mln zł. To głównie wpływ drożejących surowców, a także m.in. zakupu polskiego producenta wyrobów papowych – Matizolu. W tym roku, narastająco po trzech kwartałach, Selena FM wypracowała 805,2 mln zł przychodów i 8,2 mln zł zysku netto przy poprawie zysku operacyjnego EBIT do 30 mln zł. Zdaniem prezesa wzrost obrotów powinien się utrzymać także w tym roku.
– W dalszym ciągu koncentrujemy się także na działaniach optymalizacyjnych i restrukturyzacyjnych. W tym zakresie nic się nie zmieniło – zastrzega Jarosław Michniuk.
Czytaj także
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-11: System opieki zdrowotnej w Strefie Gazy jest zdewastowany. Ponowne dostawy pomocy humanitarnej to kropla w morzu potrzeb
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-08-12: Ponad 200 polskich sportowców walczyło w Paryżu nie tylko o medale, ale też nagrody finansowe i uwagę sponsorów. To szczególnie istotne dla mniej popularnych dyscyplin
- 2024-07-12: Coraz wyższy poziom imigracji w Polsce nie zrównoważy mniejszej liczby urodzeń. Najszybciej będą się wyludniać wsie i mniej atrakcyjne miasta
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.