Mówi: | Piotr Wojciechowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | WB Electronics SA |
WB Electronics czeka na kolejne programy w ramach modernizacji polskiej armii. Oferuje m.in. bezzałogowce oraz systemy dowodzenia i łączności
WB Electronics czeka na kolejne programy w ramach modernizacji polskiej armii. Jako lider Konsorcjum BS9, zrzeszającego czołowe polskie firmy i ośrodki badawczo-rozwojowe, spółka liczy przede wszystkim na zamówienia samolotów bezzałogowych. Firma wiąże duże nadzieje z rynkami zagranicznymi, m.in. Afryką Północną, Indiami, Malezją oraz Stanami Zjednoczonymi.
– Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie zostaną uruchomione kolejne programy, czyli systemy bezzałogowe, w których jako lider polskiego Konsorcjum Systemów Bezzałogowych chcemy uczestniczyć w sposób pełny – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Wojciechowski, prezes zarządu WB Electronics, firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu elektroniki i informatyki w technice wojskowej.
Należąca do WB Electronics firma Flytronic pracuje nad budową samolotu bezzałogowego pod roboczą nazwą Manta. Do utworzonego pod egidą WB Electronics polskiego konsorcjum budowy bojowych dronów należą m.in. Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, warszawski Instytut Lotnictwa, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne oraz AM Technologies Polska.
Duże nadzieje na korzystne kontrakty WB Electronics wiąże także z planowanym przez MON zakupem nowoczesnych systemów dowodzenia i łączności cyfrowej.
– Polskiej armii potrzebne są krajowe radiostacje, które dadzą pewność, że transmisja nie będzie zakłócana, a przekazywana przez nie informacja nie trafi do przeciwnika – mówi Wojciechowski. – To jest obecnie podstawowy element uzbrojenia, najważniejszy w działaniach bojowych.
Kolejnym obszarem możliwej współpracy w ramach modernizacji polskiej armii jest wyposażenie jej w tzw. efektory, czyli systemy, które będą skutecznie raziły przeciwnika. MON, jak informuje Wojciechowski, od pewnego czasu intensywnie inwestuje w systemy Krab, Rak czy też słynne Rosomaki, w wyposażeniu których w elektronikę firma z Ożarowa Mazowieckiego bierze udział. Firma obecnie jest też zaangażowana w inne prowadzone przez MON programy, takie jak Tytan (w konsorcjum z PCO), którego celem jest modernizacja wyposażenia indywidualnego żołnierzy czy modernizacja polskiej artylerii (we współpracy z Hutą Stalowa Wola).
– Tutaj także mamy ogromne doświadczenie – wskazuje Wojciechowski. – Polska ma obecnie całkowicie ucyfrowioną artylerię, którą kierują produkowane przez nas systemy pod nazwą Regina. To skuteczne rozwiązanie, które pozwala na szybkie i precyzyjne uderzenie we wroga oraz neutralizację. Innym, także w pełni cyfrowym i skutecznym systemem, jest Topaz, który obecnie służy w dwunastu brygadach zmechanizowanych i pancernych do kierowania ogniem artylerii naziemnej.
Zgodnie z Planem Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013–2020 na uzbrojenie ma zostać wydane łącznie 137 mld zł. Jak na kwietniowej konferencji „Dni Przemysłu 2014" stwierdził Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych generał Lech Majewski w ramach tej kwoty 70 proc. (96 mld zł) pochłoną zakupy uzbrojenia w ramach realizacji priorytetowych programów operacyjnych. Pozostałe 30 proc. (41 mld zł) ma być wydane m.in. na wyposażenie indywidualne żołnierza, sprzęt inżynieryjny, obronę przed bronią masowego rażenia, pojazdy transportowe oraz zakup amunicji.
Firma z Ożarowa Mazowieckiego jest obecnie przedsiębiorstwem przede wszystkim eksportowym. W br. prawie 80 proc. przychodów pochodzić będzie ze sprzedaży zagranicznej.
– Nasze systemy używane są w wielu w krajach NATO, m.in. Stanach Zjednoczonych, gdzie sprzedaliśmy licencję systemu łączności o nazwie Fonet – mówi Piotr Wojciechowski. – Eksportujemy również do innych państw NATO, naszych bliskich sąsiadów: na Słowację, do Czech i na Węgry, jak również do innych krajów europejskich, na przykład do Szwecji.
WB Electronics chce rozwijać współpracę m.in. z krajami Dalekiego Wschodu.
– W tej chwili nasze kierunkowe rynki to Afryka Północna – tam mamy duże szanse na zaistnienie, oraz Daleki Wschód – w Indiach od wielu lat prowadzimy działania i sprzedajemy nasze produkty, a do Malezji już dostarczamy systemy łączności – wymienia prezes WB Electronics.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.