Newsy

Węglokoks gotowy do debiutu jesienią. Musi się tylko uporać z konsolidacją

2012-05-21  |  06:35
Mówi:Jerzy Podsiadło
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Węglokoks
  • MP4

    Władze spółki zapowiadają, że robią wszystko, by dotrzymać terminu. Do dokończenia procesu przygotowań pozostało spełnienie wymogów technicznych i kwestii formalnych. Węglokoks chce także jak najszybciej dokończyć proces konsolidacji przejętych w ostatnim czasie przedsiębiorstw.

    Przygotowania do prywatyzacji trwają od wielu miesięcy. Prawdopodobnie jesienią Węglokoks będzie gotowy, by zadebiutować na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jeszcze kilka spraw, które spółka musi sfinalizować.

      To cały szereg formalnych kwestii, np. przygotowanie bilansu trzy lata wstecz na tzw. MSR, czyli Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. A oprócz tego jeszcze wiele spraw związanych z wszystkimi kwestiami koniecznymi do wejścia na giełdę – mówi prezes Weglokoksu, Jerzy Podsiadło.

    Prezes dodaje, że jednym z istotnych elementów przygotowań do upublicznienia jest konsolidacja z pozyskanymi w ostatnim czasie spółkami, które weszły do grupy Węglokoksu - m.in. Hutą Łabędy, Węglozbytem czy Nadwiślańską Spółką Energetyczną.

      To jest właśnie drugi problem, który w tej chwili mamy. W ostatnich miesiącach przejęliśmy kilka przedsiębiorstw. Robimy wszystko, aby jak najszybciej doprowadzić do skonsolidowania całej tej grupy, do uzyskania efektu synergii – podkreśla Podsiadło.

    Węglokoks specjalizuje się w eksporcie węgla. W ostatnich latach buduje wokół siebie okołogórniczą grupę kapitałową. Zamierza zainteresować się wydobyciem surowca i handlem, również importem niewielkich ilości. Decyzje o kolejnych przejęciach zapadną dopiero po debiucie na GPW. Prezes spółki nie wyklucza również scenariusza budowy kopalni węgla.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

    Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

    Przemysł

    W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

    Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

    Handel

    D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

    Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.