Newsy

Przy zakupie polisy turystycznej Polacy kierują się już nie tylko ceną. Głównie patrzą na zakres świadczeń

2014-09-03  |  06:30
Mówi:Małgorzata Morańska
Funkcja:specjalista ds. PR i marketingu
Firma:Europ Assistance Polska
  • MP4
  • O wyborze polisy turystycznej decyduje nie tylko cena (56 proc.), lecz także zakres świadczeń oferowanych przez ubezpieczyciela (78 proc.) – wynika z badania Europ Assistance. Każda polisa – nawet z bardzo wysokimi sumami ubezpieczenia – zawiera wyłączenia. Eksperci radzą, żeby zapoznać się z nimi przed wyjazdem, by uniknąć rozczarowania i ewentualnych strat finansowych.

    Dla ubezpieczających się turystów najbardziej użyteczne świadczenia to organizacja i pokrycie kosztów leczenia (87 proc.) i transport medyczny (67 proc.) – tak wskazali pytani przez firmę Europ Assistance.

    Są polisy, które mają bardzo wysokie sumy ubezpieczenia i gwarantują nam bardzo duże zwroty kosztów leczenia i transportu do kraju oraz rozszerzają odpowiedzialność ubezpieczyciela. Trzeba jednak pamiętać, że w polisach zawsze są jakieś wyłączenia – mówi Małgorzata Morańska z Europ Assistance.

    Dołączane do każdej polisy Ogóle Warunki Ubezpieczenia (OWU) określają sytuacje, podczas których firma może odmówić udzielenia pomocy czy wypłaty odszkodowania. W ten sposób ubezpieczyciele zdejmują z siebie odpowiedzialność np. za zdarzenia wynikające z winy właściciela polisy.

    Odmowa realizacji polisy ma miejsce najczęściej, gdy nieszczęśliwy wypadek za granicą spowodowany był na przykład spożywaniem alkoholu albo amatorskim uprawianiem sportów, a dokument nie obejmował takich ryzyk i zdarzeń – wskazuje Morańska.

    Podstawę do wyłączenia odpowiedzialności stanowi również podróż do kraju, gdzie panuje epidemia lub też do miejsc objętych konfliktem, gdzie zdarzają się ataki czy zamieszki.

    Firma może odmówić wtedy wypłaty odszkodowania bądź pomocy, ponieważ ubezpieczony udał się do tego kraju na własną odpowiedzialność – mówi Morańska.

    Na zakres umowy ubezpieczenia powinny zwrócić szczególną uwagę osoby przewlekle chore.

    Ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania i pomocy, gdy nieszczęśliwy wypadek nastąpi z powodu przyjmowanych leków, wystąpienia objawów choroby przewlekłej czy gorszego samopoczucia – twierdzi Morańska. – Warto, aby osoby przewlekle chore, udając się na urlop, rozszerzyły polisę o zdarzenia wynikające z ich przypadłości.

    Jak podkreśla, turysta w każdej chwili – również już na wyjeździe – może rozszerzyć zakres posiadanej polisy. Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciele nie robią tego od razu.

    Ubezpieczyciele stosują wówczas kilkudniową karencję. Oznacza to, że nowa polisa zacznie nas chronić dopiero w ciągu 2-3 dni od daty zakupu – podkreśla przedstawicielka Europ Assistance.

    Eksperci radzą, by przed wyjazdem zapoznać się ze szczegółami Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. Przypadek, kiedy ubezpieczyciel odmówi turyście pomocy i zwrotu kosztów, może oznaczać dla niego poważne konsekwencje finansowe. Przykładowo, jak wynika z danych Towarzystwa Ubezpieczeniowego Europa, nagła wizyta z bolącym zębem w prywatnym gabinecie w Chorwacji to koszt ok. 250 euro. Natomiast przetransportowanie pacjenta z Turcji do Polski lotem sanitarnym kosztuje ok. 18 tys. euro.

    Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela są możliwe również w przypadku takich sytuacji, jak zagubienie bagażu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

    W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

    Polityka

    Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

    W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

    IT i technologie

    Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

    Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.