Mówi: | Martyna Strupczewska |
Funkcja: | kierownik programu ADAMED SmartUP |
Przyszli polscy naukowcy zaczynają kariery już w liceum. Najlepsi mogą liczyć na obozy naukowe i stypendia w wysokości 40 tys. zł
Gra alternatywnej rzeczywistości z zagadkami z biologii czy astrofizyki to pierwszy etap rekrutacji do programu stypendialnego ADAMED SmartUP. Zgłosić się można jeszcze tylko do połowy stycznia. Na najlepszych czekają indywidualne konsultacje naukowe oraz stypendium w wysokości 40 tys. zł. W ten sposób fundacja jednej z największych polskich firm medyczno-biotechnologicznych wyłania i wspiera przyszłą czołówkę polskiej nauki.
– Program jest skierowany do uczniów w wieku 15–19 lat, którzy interesują się naukami przyrodniczymi i ścisłymi oraz mają już za sobą pierwsze doświadczenia i pomysły, co chcieliby dalej z tym zrobić. Kierujemy go do tych najzdolniejszych, którzy chcą się rozwijać – mówi agencji Newseria Biznes Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Program stypendialny, który organizuje Fundacja Grupy Adamed, ma wyłuskać i wesprzeć największe młode talenty w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych. Główną, ale nie jedyną nagrodą jest stypendium w wysokości 40 tys. zł.
Rekrutacja do 5. edycji programu ADAMED SmartUP jest otwarta i potrwa jeszcze do 15 stycznia. Aby wziąć w niej udział, należy się zarejestrować na stronie programu i spróbować swoich sił w specjalnie zaprojektowanej grze alternatywnej rzeczywistości. Uczestnicy zmierzą się tam z zadaniami z zakresu biologii, chemii, astrofizyki i informatyki w czterech laboratoriach naukowych.
– Gra pozwala nam zweryfikować wiedzę i kreatywność w rozwiązywaniu naukowych problemów. Uczniów, którzy najlepiej sobie poradzą z naszymi zagadkami, zapraszamy później do kolejnych etapów – mówi Martyna Strupczewska.
Inspiracją do innowacyjnego, wirtualnego sposobu rekrutacji były najlepsze programy rekrutacyjne na świecie np. Centrali Łączności Rządowej w Wielkiej Brytanii. W trakcie gry uczestnik dostaje zaszyfrowane wskazówki i zagadki o zwiększającym się poziomie trudności. Na wynik nie wpływa szybkość odpowiedzi, lecz umiejętność wykorzystywania informacji z różnych źródeł i kreatywne podejście do rozwiązania problemów. Gra ma wyłonić zwycięzców cechujących się wysokim ilorazem inteligencji, zdolnością myślenia „out of the box” i szybkiego łączenia faktów.
Uczestnicy, którzy najlepiej poradzą sobie w tym etapie, zostaną poproszeni o przesłanie aplikacji ze swoimi osiągnięciami. Spośród nich, 50 uczestników otrzyma zaproszenie na letni obóz naukowy, w trakcie którego będą mogli rozwijać swoje zainteresowania pod okiem praktyków i naukowców.
– Sam obóz jest niesamowitą przygodą – to dwa tygodnie wypełnione zajęciami praktycznymi i teoretycznymi. To szansa na spotkanie z rówieśnikami, którzy mają takie same zainteresowania, możliwość wymiany doświadczeń i pomysłów. Jest to również szansa na spotkanie się z młodymi naukowcami, którzy potrafią ciekawie przekazywać wiedzę i inspirować do rozwoju – mówi Martyna Strupczewska.
Dziesiątka najlepszych uczestników obozu ma szansę na 10-miesięczne, indywidualne konsultacje naukowe z profesjonalistami, szyte na miarę każdego z nich. Natomiast trójka najlepszych otrzyma stypendium naukowe, które wynosi 40 tys. zł.
Do tej pory w czterech takich obozach udział wzięło 200 uczniów w wieku 15–19 lat, z których 40 zostało laureatami nagrody głównej, a 9 otrzymało stypendia naukowe.
– Możemy się już pochwalić naprawdę dużą rzeszą uczniów, którzy próbowali swoich sił. Do dotychczasowych edycji zarejestrowało się ponad 25 tys. uczestników. Zainteresowanie stale rośnie – mówi Martyna Strupczewska.
Jak podkreśla, ADAMED uważnie śledzi dokonania swoich stypendystów. Większość z nich studiuje już na najbardziej prestiżowych polskich i zagranicznych uczelniach, część prowadzi pierwsze, własne projekty naukowe.
– Wyedukowana młodzież jest siłą napędową i ma wpływ na wszystko, co się wydarzy w przyszłości, kształtuje tę przyszłość. Wiemy, że odpowiednie wsparcie, w dobrym momencie, kiedy młodzi ludzie stoją przed wyborami, zastanawiają się, jakie decyzje podjąć, jest kluczowe. Stąd pomysł na promowanie nauki i wspieranie tych najzdolniejszych, żeby mieli odpowiedni kapitał, aby móc rozpocząć naprawdę ciekawą karierę naukową – mówi kierownik programu ADAMED SmartUP.
Czytaj także
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-13: Katastrofa humanitarna w Strefie Gazy. Ponad pół miliona ludzi zagrożonych klęską głodu
- 2024-04-08: Aleksandra Popławska: To jest oczywiste, że powinniśmy mieć tantiemy z internetu. Platformy streamingowe nie chcą stracić, więc pewnie obciążą kosztami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.