Mówi: | Marek Cieślak |
Funkcja: | Wiceprezydent Łodzi |
Łódź liczy na nowych inwestorów dzięki otwartej autostradzie A2
Władze Łodzi w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i transportowej upatrują szanse na wejście kolejnych inwestorów do miasta i regionu. – Firmy, które pojawiają się w Łodzi twierdzą, że to jest jeden z ważniejszych punktów tej części Europy – mówi wiceprezydent miasta Marek Cieślak. Przełomowym może się okazać niedawno uruchomione połączenie autostradowe z Warszawą, a już wkrótce gotowy będzie odcinek autostrady A1 z Łodzi do Gdańska. Władze liczą, że to przekona kolejnych inwestorów do Łodzi.
Oddany do użytku na początku czerwca kolejny odcinek autostrady A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy znacznie skrócił czas podróży z Łodzi do stolicy. Dziś zabiera to nie trzy godziny, a niespełna godzinę.
– Teraz, kiedy odległość między Łodzią a Warszawą zmniejsza się do kilkudziesięciu minut, myślę, że to skłoni tych, którzy decydują się inwestować w Polsce, aby przyszli z tym do Łodzi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cieślak, wiceprezydent miasta.
Tym bardziej, że to nie koniec tego typu inwestycji w Łodzi. Za kilka miesięcy gotowa będzie druga autostrada. A1 połączy Łódź m.in. z Gdańskiem, dzięki czemu podróż na wybrzeże skróci się do ok. trzech godzin. Drogą ekspresową S8, która powstanie za dwa lata, będzie można dostać się do Wrocławia w ciągu dwóch godzin.
Jak podkreśla, Łódź jest coraz częściej wybieranym miastem przez inwestorów i przedsiębiorców. Nowo otwarty odcinek A2 ma stać się dla nich tylko dodatkowym bodźcem.
– Od dłuższego czasu, nawet jeśli nie było przejezdności autostrad, ale kiedy były one budowane i krzyżowały się obok miasta, wykorzystywaliśmy to pod kątem rozwoju centrów logistycznych i dystrybucyjnych – wyjaśnia wiceprezydent miasta.
Łódź rozwija nie tylko infrastrukturę drogową. W ciągu trzech lat zostanie oddany do użytku najnowocześniejszy dworzec kolejowy w kraju, w którego otoczeniu rozwijany będzie projekt Nowego Centrum Łodzi. Coraz większym zainteresowaniem podróżnych cieszy się też łódzki port lotniczy. Do użytku został tu oddany nowoczesny, trzeci już terminal.
– Wydaje się, że integrowanie różnego rodzaju transportu powoduje pojawianie się nowych inwestorów – mówi z wiarą wiceprezydent miasta.
Jak podkreśla Marek Cieślak, do Łodzi ściągają przede wszystkim firmy związane z logistyką i dystrybucją.
– To są podstawowe branże, które dzisiaj decydują o tym, co się w Łodzi dzieje – dodaje wiceprezydent. – Obecnie zatrudniają one najwięcej ludzi. Widzimy także pewien trend dotyczący rozwoju centrów usług. One bardzo szybko się tu rozwijają.
Łódź chce również przyciągać przedstawicieli innych branż, bo, jak podkreślają władze, miasto zmienia swoje oblicze.
– Teraz skupiliśmy się na centrach usług. Od dłuższego czasu pracujemy nad branżą BPO, czyli Business Process Outsourcing – mówi Cieślak. – Już dzisiaj w firmach związanych z tą branżą i branżą IT pracuje ponad 10 tysięcy ludzi.
Procentować zaczyna współpraca przemysłu z uczelniami wyższymi. Absolwenci Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Łódzkiego czy licznych uczelni prywatnych już nie tak chętnie, jak wcześniej, porzucają Łódź w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy.
– Chodziło nam o to, żeby maksymalnie dużo absolwentów wyższych uczelni zostało w Łodzi – podkreśla wiceprezydent Cieślak. – Wydaje się, że tę pracę domową dosyć dobrze odrobiliśmy, bo w rankingach robionych przez stowarzyszenie firm, które pracują w centrach usług, zajmujemy jedno z czołowych miejsc – dodaje.
Łódź jest dziś trzecim pod względem liczby ludności polskim miastem. Zamieszkuje ją blisko 750 tysięcy osób. Pod względem powierzchni miasto zajmuje czwartą pozycję w kraju.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.