Mówi: | Marek Cieślak |
Funkcja: | Wiceprezydent Łodzi |
Łódź liczy na nowych inwestorów dzięki otwartej autostradzie A2
Władze Łodzi w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej i transportowej upatrują szanse na wejście kolejnych inwestorów do miasta i regionu. – Firmy, które pojawiają się w Łodzi twierdzą, że to jest jeden z ważniejszych punktów tej części Europy – mówi wiceprezydent miasta Marek Cieślak. Przełomowym może się okazać niedawno uruchomione połączenie autostradowe z Warszawą, a już wkrótce gotowy będzie odcinek autostrady A1 z Łodzi do Gdańska. Władze liczą, że to przekona kolejnych inwestorów do Łodzi.
Oddany do użytku na początku czerwca kolejny odcinek autostrady A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy znacznie skrócił czas podróży z Łodzi do stolicy. Dziś zabiera to nie trzy godziny, a niespełna godzinę.
– Teraz, kiedy odległość między Łodzią a Warszawą zmniejsza się do kilkudziesięciu minut, myślę, że to skłoni tych, którzy decydują się inwestować w Polsce, aby przyszli z tym do Łodzi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Cieślak, wiceprezydent miasta.
Tym bardziej, że to nie koniec tego typu inwestycji w Łodzi. Za kilka miesięcy gotowa będzie druga autostrada. A1 połączy Łódź m.in. z Gdańskiem, dzięki czemu podróż na wybrzeże skróci się do ok. trzech godzin. Drogą ekspresową S8, która powstanie za dwa lata, będzie można dostać się do Wrocławia w ciągu dwóch godzin.
Jak podkreśla, Łódź jest coraz częściej wybieranym miastem przez inwestorów i przedsiębiorców. Nowo otwarty odcinek A2 ma stać się dla nich tylko dodatkowym bodźcem.
– Od dłuższego czasu, nawet jeśli nie było przejezdności autostrad, ale kiedy były one budowane i krzyżowały się obok miasta, wykorzystywaliśmy to pod kątem rozwoju centrów logistycznych i dystrybucyjnych – wyjaśnia wiceprezydent miasta.
Łódź rozwija nie tylko infrastrukturę drogową. W ciągu trzech lat zostanie oddany do użytku najnowocześniejszy dworzec kolejowy w kraju, w którego otoczeniu rozwijany będzie projekt Nowego Centrum Łodzi. Coraz większym zainteresowaniem podróżnych cieszy się też łódzki port lotniczy. Do użytku został tu oddany nowoczesny, trzeci już terminal.
– Wydaje się, że integrowanie różnego rodzaju transportu powoduje pojawianie się nowych inwestorów – mówi z wiarą wiceprezydent miasta.
Jak podkreśla Marek Cieślak, do Łodzi ściągają przede wszystkim firmy związane z logistyką i dystrybucją.
– To są podstawowe branże, które dzisiaj decydują o tym, co się w Łodzi dzieje – dodaje wiceprezydent. – Obecnie zatrudniają one najwięcej ludzi. Widzimy także pewien trend dotyczący rozwoju centrów usług. One bardzo szybko się tu rozwijają.
Łódź chce również przyciągać przedstawicieli innych branż, bo, jak podkreślają władze, miasto zmienia swoje oblicze.
– Teraz skupiliśmy się na centrach usług. Od dłuższego czasu pracujemy nad branżą BPO, czyli Business Process Outsourcing – mówi Cieślak. – Już dzisiaj w firmach związanych z tą branżą i branżą IT pracuje ponad 10 tysięcy ludzi.
Procentować zaczyna współpraca przemysłu z uczelniami wyższymi. Absolwenci Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Łódzkiego czy licznych uczelni prywatnych już nie tak chętnie, jak wcześniej, porzucają Łódź w poszukiwaniu atrakcyjnej pracy.
– Chodziło nam o to, żeby maksymalnie dużo absolwentów wyższych uczelni zostało w Łodzi – podkreśla wiceprezydent Cieślak. – Wydaje się, że tę pracę domową dosyć dobrze odrobiliśmy, bo w rankingach robionych przez stowarzyszenie firm, które pracują w centrach usług, zajmujemy jedno z czołowych miejsc – dodaje.
Łódź jest dziś trzecim pod względem liczby ludności polskim miastem. Zamieszkuje ją blisko 750 tysięcy osób. Pod względem powierzchni miasto zajmuje czwartą pozycję w kraju.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.