Newsy

Łodzianie zdecydują o inwestycjach w mieście

2012-09-18  |  06:40

Mieszkańcy Łodzi będą decydowali o wydatkowaniu miejskich pieniędzy. Do ich dyspozycji będzie na razie jeden procent z ogólnej puli środków budżetowych. – W oparciu o te środki można już podejmować decyzje, dotyczące konkretnych działań w danej przestrzeni – przekonuje prezydent miasta Hanna Zdanowska.

Środki budżetowe, które trafią we władanie mieszkańców, mają być wydawane zgodnie z wolą większości.

  Chcemy w ramach konsultacji ustalać priorytety dla danej społeczności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Zdanowska.

Mieszkańcy Łodzi będą mogli zgłaszać różnorakie pomysły, które – ich zdaniem – byłyby warte realizacji w ramach przyszłorocznej perspektywy finansowej.

  Czy to będzie droga, remont budynku, być może jakiś event, który chcieliby, żeby na danym terenie zaistniał – tłumaczy prezydent Łodzi.

Konsultacje budżetowe funkcjonują w Łodzi od dwóch lat. Pośrednią rolę odgrywały w nich do tej pory jednostki pomocnicze, rady osiedli, które miały do zadysponowania określoną pulę środków.

  W tym roku chcemy, żeby na tę przekazaną część budżetu nie miała wpływu ani Rada Miejska, ani prezydent, a przede wszystkim właśnie mieszkańcy – mówi Hanna Zdanowska. – Oczywiście my musimy zadbać, aby to się wszystko odbyło z poszanowaniem prawa, reguł dyscypliny finansów publicznych i wszystkich nałożonych na nas, określonych prawem instytucji nadzorczych.

Zdaniem Hanny Zdanowskiej, Łodzianie chcą mieć bezpośredni wpływ na kształtowanie polityki miasta, m.in. poprzez dysponowanie środkami budżetowymi.

  Do tej pory, niestety, moi poprzednicy nie prowadzili dialogu z mieszkańcami – mówi prezydent Łodzi. – Skutek był taki, że rozmijały się cele władz miasta z tym, czego oczekuje społeczeństwo. 

Jak podkreśla, dziś powoli udaje się odwracać tę tendencję.

 – Jesteśmy prekursorem, miastem, w którym praktycznie każdą decyzję z tych większych, kluczowych dla miasta i tych mniejszych, poprzedza się konsultacjami społecznymi – zauważa Hanna Zdanowska. W ramach tych konsultacji Łodzianie apelowali, żeby część tych możliwości decydowania przerzucić. 

Prezydent Łodzi zastrzega jednocześnie, że w przyszłorocznym budżecie nie będzie wielu środków na nowe inwestycje. Skupiać się on będzie przede wszystkim na zapewnieniu finansowania dla projektów, które są już w fazie realizacji.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Przemysł

Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.

Problemy społeczne

Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.