Mówi: | Jan Kanthak, sekretarz stanu, Ministerstwo Aktywów Państwowych Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna dr Katarzyna Mieczkowska, dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie |
Muzeum Narodowe w Lublinie z nowym mecenasem. Pierwszym efektem współpracy z PGE jest wystawa prac Tamary Łempickiej
Od 18 marca do połowy sierpnia w Muzeum Narodowym w Lublinie można oglądać wystawę znanej polskiej malarki Tamary Łempickiej. – To niezwykle ciekawa ekspozycja, unikatowa, która będzie się cieszyła bardzo szerokim zainteresowaniem nie tylko w Polsce, ale też wśród podróżnych z zagranicy – mówi Jan Kathak, wiceminister aktywów państwowych. Partnerem wystawy jest PGE Polska Grupa Energetyczna, która została także mecenasem lubelskiego muzeum. – Jest to wystawa przekrojowa całej twórczości i życia tej znanej malarki, przedstawiona w niezwykle nowoczesny, interesujący sposób – mówi prezes zarządu PGE.
– Spółki skarbu państwa realizują tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility, i to dotyczy też finansowania kultury, kultury przez duże K. Wcześniej na Lubelszczyźnie mówiliśmy o Muzeum Nadwiślańskim, teraz PGE Polska Grupa Energetyczna stała się mecenasem kultury w Muzeum Narodowym w Lublinie. To jest niezwykle istotne, ponieważ mamy piękne okazy sztuki, które niekiedy nie są eksponowane, a pieniądze przeznaczane przez PGE mają umożliwiać dotarcie tej sztuki do jak najszerszego grona odbiorców – mówi agencji Newseria Lifestyle Jan Kanthak, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
PGE Polska Grupa Energetyczna współpracuje już z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Zamkiem Królewskim na Wawelu. Jest także mecenasem 14 filharmonii w całej Polsce i Teatru Wielkiego w Łodzi. Teraz przyszedł czas na Muzeum Narodowe w Lublinie, jedną z najważniejszych instytucji kulturalnych wschodniej Polski oraz ważny ośrodek promocji miasta i regionu. Jest ono znane m.in. z obrazu Jana Matejki „Unia Lubelska” i XIV-wiecznej Kaplicy Trójcy Świętej.
– Rozpoczęliśmy współpracę z Muzeum Narodowym w Lublinie jako jedną z najbardziej utytułowanych i jedną z najstarszych instytucji kultury w Polsce, która ma bardzo wiele ciekawych dzieł sztuki. Grupa PGE jest znana z produkcji energii elektrycznej i ciepła – z tego, że zapewniamy bezpieczeństwo energetyczne. Natomiast podpisanie tej umowy jest również wyrazem tego, że jesteśmy także mecenasem kultury. Tę rolę traktujemy jako swój obowiązek i postrzegamy jako jedną z ważnych gałęzi naszej działalności w ramach społecznego wspierania biznesu – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Ta współpraca będzie polegała zarówno na ochronie zabytków kultury, jak i na realizacji nowych wydarzeń artystycznych oraz edukacyjnych, które będą promować bogactwo i potencjał kulturowy Lubelszczyzny.
– Muzeum Narodowe w Lublinie po raz pierwszy ma prawdziwego mecenasa naszej instytucji, a także naszych wydarzeń. To otwiera zupełnie nowe możliwości, dodaje nam odwagi, ale także umożliwia realizację różnych planów i marzeń – mówi dr Katarzyna Mieczkowska, dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie.
Dzięki współpracy udało się zorganizować pierwszą w Polsce monograficzną prezentację prac Tamary Łempickiej, polskiej malarki znanej na całym świecie.
– Tak duże przedsięwzięcie, jakim jest organizacja wystawy „Tamara Łempicka – kobieta w podróży”, wymaga już wsparcia zewnętrznego – mówi dr Katarzyna Mieczkowska.
Tamara Łempicka stała się ikoną swoich czasów. W latach 20. i 30. XX wieku stworzyła własny i rozpoznawalny do dziś język artystyczny, dzięki któremu zyskała sławę oraz uznanie. Na wystawie są prezentowane obrazy pochodzące z polskich publicznych i prywatnych kolekcji oraz muzeów francuskich, m.in.: Centre Pompidou, Muzeum MUDO, Muzeum Sztuki Nowoczesnej André Malraux i Muzeum Sztuk Pięknych w Nantes.
– Wystawa poświęcona Tamarze Łempickiej to próba retrospektywnego spojrzenia na całokształt jej twórczości, bowiem obrazy, które znajdziemy na wystawie, pochodzą zarówno z wczesnych lat 20. jej twórczości, jak i z późnych lat 60. czy 70. Ta próba spojrzenia na wiele dziesiątek lat jej życia i twórczości połączona z opowieścią o art déco, o epoce, ale także przede wszystkim z opowieścią o podróży, która była jej nieodzownym elementem towarzyszącym – mówi dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie.
– Jest to właściwie pierwsza tego typu wystawa Tamary Łempickiej w Polsce. Można tu zobaczyć przekrój całej jej twórczości. Zachęcam więc wszystkich lubiących malarstwo do odwiedzenia Muzeum Narodowego w Lublinie – mówi Wojciech Dąbrowski.
– Myślę, że obecna wystawa czasowa, niezwykle ciekawa, unikatowa ekspozycja poświęcona Tamarze Łempickiej, będzie cieszyła się bardzo szerokim zainteresowaniem, nie tylko w Polsce, ale również wśród podróżnych z zagranicy. Lublin jest jednym z piękniejszych miast na mapie Polski. I takie miejsce, kolebka kultury, jak właśnie Muzeum Narodowe przyciąga wartością swoich eksponatów – dodaje Jan Kanthak.
W ramach współpracy PGE razem z Muzeum Narodowym w Lublinie zrealizuje liczne wydarzenia kulturalne i edukacyjne, m.in. wystawę archeologiczną „Magia starożytnego Egiptu”, Noc Muzeów, która w tym roku odbędzie się w formie stacjonarnej i zagwarantuje wiele atrakcji dla mieszkańców i turystów, jak również szeroką ofertę letnich zajęć edukacyjnych w przestrzeni zamku w Lublinie w ramach projektu Lato w Zamku.
– Bardzo zależy nam na wspieraniu kultury wysokiej, na wspieraniu lokalnych społeczności i różnego rodzaju programów, dzięki którym młodzież i seniorzy będą mogli obcować ze sztuką – dodaje prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.