Newsy

Projekt cyfrowych szkół w Polsce staje się faktem. W 21 szkołach ruszył projekt Małopolska Chmura Edukacji

2014-09-18  |  06:00
Play
Current Time 0:00
/
Duration Time 0:00
Remaining Time -0:00
Stream Type LIVE
Loaded: 0%
Progress: 0%
00:00
Fullscreen
00:00
Mute
Playback Rate
1

    Program Małopolskiej Chmury Edukacyjnej ma umożliwić uczniom kontakt z uczelnią, zmniejszyć wykluczenie edukacyjne poza dużymi miastami i zainteresować kierunkami studiów zgodnymi ze specjalizacją regionu. W pilotażu bierze udział 21 szkół ponadgimnazjalnych z Małopolski. Zdaniem ekspertów tego typu rozwiązania to przyszłość edukacji, a program uzupełnia się z projektem Cyfrowej Szkoły.

     – Małopolska Chmura Edukacyjna to projekt innowacyjny w skali kraju w wielu płaszczyznach, zarówno technologicznej, jak i finansowej, ze względu na wykorzystanie środków unijnych – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Skirski, dyrektor ds. sprzedaży w Cisco Systems Poland, jednego z udziałowców projektu.

    Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie posiadają mobilne zestawy wideokonferencyjne, dzięki czemu uczniowie uczestniczą w prowadzonych przez uczelnie krakowskie wykładach. Jak tłumaczy Skirski, może być to pewnego rodzaju antidotum na nieświadomie wybieraną przez młodzież dalszą edukację. Sześć największych małopolskich uczelni (m.in. Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Krakowska) nawiązało współpracę z 21 szkołami ponadgimnazjalnymi na terenie 15 powiatów województwa małopolskiego.

    W jakiś sposób likwiduje to barierę między tym co przed i po maturze. Dzisiaj funkcjonuje to w ten sposób, że młodzi ludzie zdają maturę, a później podejmują te decyzje w bardzo różny sposób, ze względu na kolegę czy rodziców. Uczniowie nie wiedzą co po maturze, a nie znają uczelni, bo nie mają do niej dostępu – tłumaczy Skirski.

    Program jest też szansą dla młodzieży mieszkającej na skraju województwa, ma zmniejszyć wykluczenie edukacyjne i zachęcić uczniów do studiowania. W ten sposób młodzież poznaje wykładowców, uczelnie i program, co ma spowodować bardziej świadomy wybór studiów.

    Drugą wartością jest dopasowanie kształcenia w regionie do potrzeb związanych z rynkiem pracy. Marszałek województwa jest zainteresowany tym, żeby w regionie studiowało jak najwięcej tych osób, które później w tym regionie znajdą pracę – zaznacza Skirski. – Projekt daje marszałkowi narzędzie, które pozwala w kontrolowany sposób wywierać pewien wpływ na rynek edukacji pod kątem rynku pracy – tłumaczy ekspert.

    Cisco, jako jeden z udziałowców projektu, dostarcza technologię „Collaboration”, dzięki której młodzi ludzie mogą interaktywnie uczestniczyć w projekcie. To pokazuje zdaniem specjalistów, że nowoczesne technologie można wykorzystywać z pożytkiem dla komunikacji między młodzieżą a uczelniami. Jak zaznacza Skirski, pilotaż należy oceniać jako fragment większej całości.

    Jeśli województwo małopolskie oceni go pozytywnie i stwierdzi, że rzeczywiście ta wartość istnieje, można w ten sposób wpłynąć na proces edukacji w Małopolsce. Jest to wtedy pewnego rodzaju sygnał dla pozostałych szkół w województwie, aby w ten projekt wejść – wyjaśnia ekspert z Cisco.

    Nagłośnienie w mediach sprawia, że zainteresowanie projektem w kraju jest duże, zwłaszcza że ma on wprowadzić jakościową zmianę w procesie dydaktycznym. Zdaniem Skirskiego Małopolska Chmura Edukacyjna uzupełnia się z projektem ilościowym, jakim jest Cyfrowa Szkoła.

    Cyfrowa Szkoła zapewnia bazę oraz podstawowe szkolenia dla nauczycieli w skali całego kraju, w ten sposób tworząc przyczółek dla Chmury Edukacyjnej zarówno w Małopolsce, jak i innych regionach. Aby zmiana była jakościowa, szkoły potrzebują zaplecza technologicznego. Nie twórzmy dwóch równoległych silosów, które będą od siebie całkowicie odseparowane. Te projekty powinny ze sobą współgrać – podkreśla Piotr Skirski.

    Na realizację projektu Małopolska Chmura Edukacyjna zostanie przeznaczone 125 mln zł, pilotaż potrwa do kwietnia 2015 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

    Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

    Ochrona środowiska

    Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne

    Brak dostępu do wody pitnej to dziś codzienność m.in. w niektórych krajach Afryki Wschodniej. Idzie za tym nie tylko zwiększone ryzyko chorób, ale też pogłębiające się ubóstwo i nierówności społeczne. Mieszkańcy najbardziej dotkniętych suszą rejonów muszą się bowiem skupiać na poszukiwaniu wody zamiast na pracy czy nauce. ONZ szacuje, że realizacja do 2030 roku Celu 6. Zrównoważonego Rozwoju wymaga znacznego przyspieszenia.

    Przemysł

    Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich

    90 proc. obywateli UE wskazuje, że państwa członkowskie powinny się bardziej zjednoczyć w obliczu obecnych wyzwań. Co istotne, dwie trzecie badanych oczekuje, że UE bardziej zaangażuje się w ich ochronę przed globalnymi zagrożeniami – wskazuje „Eurobarometr 2025”. Takie podejście jest dziś dominujące w większości krajów członkowskich. Sprzyjają temu także narzędzia proponowane przez KE na rzecz zwiększania inwestycji w rozwój zdolności obronnych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.

    Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć