Newsy

Coraz wyższe czynsze dla małych firm z Warszawy

2015-02-10  |  06:00

Drobni warszawscy przedsiębiorcy zmagają się z rosnącymi stawkami najmu lokali, szczególnie handlowych. Te zaś w III kwartale urosły o prawie 6 proc. Małe i średnie firmy szukają wsparcia m.in. w Warszawskiej Izbie Przedsiębiorców, która pomaga, udzielając porad prawnych czy podejmując działania interwencyjne.

– Oceniając sytuację warszawskich firm, musielibyśmy podzielić przedsiębiorców na tych, którzy są związani z lokalami komunalnymi, czyli miejskimi, i tych, którzy są związani lokalami z innych źródeł. Ci z pierwszej grupy mają ciągłe problemy. Miasto szuka pieniędzy, ciągle zagląda do kieszeni przedsiębiorców. Dwa czy trzy lata temu został powołany zespół do spraw małych i średnich przedsiębiorstw, jednak w zasadzie nie działa, nie ma takiej komunikacji, jakiej byśmy chcieli – zaznacza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Waldemar Piórek, prezes zarządu Warszawskiej Izby Przedsiębiorców.

Jednym z większych problemów warszawskich przedsiębiorców są rosnące ceny czynszów za lokale. Problem nie dotyka jednak tylko małych firm, lecz także większych podmiotów. Wskaźnik pustostanów, czyli niewynajętej powierzchni biurowej, wynosi już kilkanaście procent. Eksperci szacują, że z powodu wysokich stawek czynszu w Warszawie niewynajętych jest 500-600 tys. mkw. biur.

Rosnące koszty najmu szczególnie widoczne są w branży handlowej. W III kwartale 2014 roku według raportu międzynarodowej agencji nieruchomości Colliers International czynsze w Warszawie wzrosły o 5,6 proc., co stanowi najwyższy wzrost w ramach państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Waldemar Piórek chłodno ocenia aktualną sytuację właścicieli mikro- i małych firm w Polsce.

– W Polsce działa 98 proc. firm małych i średnich. Średnie są do tej kategorii „doklejone” po to, by nieco zaburzyć obraz. Tak naprawdę 98 proc. to firmy małe i mikro. One teraz niejednokrotnie pożerają swój własny ogon. Zwalniają ludzi, gdyż koszty prowadzenia działalności gospodarczej są z roku na rok większe. Jak do tego dołożymy to, że miasto również sięga po te pieniądze, to rysuje nam się mało ciekawy obraz – tłumaczy ekspert.

Jak dodaje, aby poprawić byt mikro- i małych firm, Warszawska Izba Przedsiębiorców między innymi uczestniczy w pracach komisji sejmowych, mających wpływ na bieg legislacyjny.

– Poza tym chcielibyśmy, żeby miasto uważało przedsiębiorców również za mieszkańców Warszawy, bo nieraz nam się wydaje, że jesteśmy trochę oderwani od rzeczywistości. Miasto rozwija się, chce być przyjazne dla wszystkich, niech będzie też przyjazne dla mieszkańców – postuluje Piórek.

W chwili obecnej ciężar kontaktu włodarzy miasta z przedsiębiorcami spadł na dzielnice, które zdaniem prezesa zarządu WIP kierują się własnymi priorytetami.

– Staramy się w każdej dzielnicy rozmawiać z burmistrzami i przedstawiać im lokalną sytuację przedsiębiorców – podsumowuje Waldemar Piórek.

Warszawska Izba Przedsiębiorców wspiera lokalne firmy nie tylko w sporach z Urzędem Miasta. WIP organizuje szereg inicjatyw, które m.in. mają docenić najlepsze podmioty w danych kategoriach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.