Mówi: | Michał Olszewski |
Funkcja: | wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy |
II linia metra zgodnie z planem. Mimo cofnięcia decyzji środowiskowej
Druga linia warszawskiego metra zostanie oddana do użytku zgodnie z przewidywanym terminem – zapewnia Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Wprawdzie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła niedawno decyzję środowiskową, dotyczącą krańcowych odcinków podziemnej kolejki, ale według ratusza, nie wpłynie to bezpośrednio na termin oddania do użytku najważniejszej stołecznej inwestycji infrastrukturalnej.
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wzięła pod uwagę skargę, złożoną przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze. Kwestionuje ono m.in. obrany przez inwestora sposób budowy II linii metra, według którego stacje wykonywane są metodą odkrywkową, natomiast tunele drążone są przy użyciu specjalnych tarcz. Według Stowarzyszenia to podnosi koszty i to kilkukrotnie.
Stowarzyszenie opowiada się za tym, by budowa toczyła się według scenariusza sprawdzonego kilkanaście lat temu przy budowie pierwszej linii. GDOŚ nie podzielił tej argumentacji. Uznał jednak, że projekt przebiegu II linii odbiega od planu zagospodarowania przestrzennego. Po drugie, chodzi o nieokreślony do końca wpływ inwestycji na wody gruntowe. Stąd decyzja o konieczności ponownego wystąpienia o decyzję środowiskową.
– Dokumentacja projektowa będzie gotowa w grudniu – mówi Michał Olszewski. – Liczymy, że w tym samym terminie gotowa będzie decyzja środowiskowa.
Jeśli tak się stanie, to – zdaniem wiceprezydenta stolicy – uda się uniknąć opóźnień w realizacji inwestycji. Decyzja środowiskowa jest potrzebna bowiem dopiero za kilka miesięcy.
– Przygotowujemy projekty budowlane, jeśli chodzi o odcinek 3 plus 3, czyli trzy stacje w stronę zachodnią i wschodnią – tłumaczy Olszewski. – Na ten zakres będzie przygotowywana nowa decyzja środowiskowa, będziemy wykonywali wszystkie prace z przygotowaniem kolejnych odcinków.
Jak podkreśla, uchylenie decyzji byłoby problemem, gdyby doszło do niego o pół roku później. Szczególnie dla mieszkańców miasta, którzy z powodu prowadzonych prac budowlanych mają duże problemy komunikacyjne.
Ratusz się nie zgadza
Stołeczni urzędnicy nie zgadzają się jednak z argumentacją Stowarzyszenia Zielone Mazowsze, które twierdzi, że II linia metra jest budowana w sposób, który niepotrzebnie podnosi koszty.
– Miasto nie jest zwykłym inwestorem, który liczy tylko i wyłącznie złotówki – mówi wiceprezydent Warszawy. – Miasto jest również inwestorem, który liczy czas i koszty ekonomiczne tej inwestycji.
Metoda proponowana przez Stowarzyszenie jest dużo bardziej czasochłonna, co mają potwierdzać doświadczenia, zebrane przy budowie I linii metra.
– Najlepszym dowodem jest to, że w takim samym terminie, w jakim dziś wykonywane jest 7 km na bardzo trudnym terenie od centralnego odcinka, nie został wówczas nawet wybudowany odcinek bielański – mówi wiceprezydent, kwestionując jednocześnie wypowiedzi członków Stowarzyszenia, którzy mówią, że budowany odcinek, niezależnie od obranej metody wykonania, będzie musiał być wyłączony z ruchu. – Zamykane są tylko i wyłącznie te trasy, które są na bieżąco potrzebne do zmobilizowania placu budowy.
II linia metra ma połączyć zachodnią część miasta z północnymi rejonami. Jej długość liczyć będzie ponad 30 km. Budowa centralnego odcinka ma zostać ukończona w roku 2014.
Czytaj także
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.