Newsy

Mazowsze odda biedniejszym województwom 270 mln zł. Samorządowy projekt zmian w janosikowym trafi do Sejmu jeszcze w lutym

2015-02-12  |  06:45

Województwo mazowieckie w tym roku zapłaci 272 mln zł z tytułu janosikowego. To dużo mniej niż w ubiegłym roku, kiedy wpłaty przekroczyły 600 mln zł. Obniżenie kwoty to efekt wyroków Trybunału Konstytucyjnego i sądu oraz porozumienia samorządów i Sejmu. Samorządowcy z Mazowsza proponują przepisy, które zapobiegną ponownemu wzrostowi tych opłat. Jeszcze w tym miesiącu projekt zmian ma trafić do Sejmu.

‒ Najważniejszym założeniem jest nieprzekraczanie 25 proc. naszych dochodów podatkowych. Do tego poziomu powinniśmy przekazywać wsparcie do innych województw ‒ mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Uzupełnieniem reguły jest uwzględnianie dochodów jedynie z roku ubiegłego, a nie dwóch lat wstecz. Dla przykładu, jak wyjaśnia Struzik, w 2013 roku dochody województwa mazowieckiego z podatku od osób prawnych okazały się niższe o 270 mln zł, a samorząd płacił janosikowe na podstawie dochodów z 2011 roku.

‒ Są jeszcze inne elementy, jak powołanie specjalnego funduszu, który dla innych województw mógłby stanowić ewentualną elastyczną poduszkę, gdyby się okazało, że dochodzi do nadmiernego obniżenia tych dochodów ‒ podkreśla marszałek.

Inną istotną składową zmian jest nowa kwalifikacja wpłat. Chodzi o to, aby nie były one bieżącym wydatkiem województwa, ponieważ są przeznaczone na rozwój innych województw. Zdaniem Struzika taka sytuacja zaburza każdemu samorządowi sprawozdawczość finansową i ogranicza możliwość kredytowania, bo tak wysoka wpłata na wydatki bieżące zamazuje rzeczywiste wydatki województwa.

W lutym samorząd województwa mazowieckiego złoży projekt ustawy regulujący janosikowe. Rząd zobowiązał się złożyć swój projekt do końca kwietnia. 

‒ Projekt jest już gotowy, tak naprawdę czekamy teraz na to, co zaproponuje strona rządowa ‒ mówi Struzik. 

Janosikowe to rodzaj daniny do budżetu państwa. Regulowane jest ustawą z 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Bogatsze jednostki (gminy, powiat, miasta, województwa), jeśli przekraczają pewne wskaźniki, płacą na rzecz biedniejszych podmiotów. Z ostatnich danych za 2013 rok łącznie janosikowe wyniosło 2,38 mld zł, z czego 1/3 zapłaciło województwo mazowieckie.

‒ Dzięki wyrokowi Trybunału Konstytucyjnemu i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz wsparciu ze strony posłów, a także pani premier Ewy Kopacz udało się zmniejszyć tegoroczną wpłatę do poziomu 272 mln zł. Według starych przepisów powinniśmy wpłacić 502 mln zł. To i tak stosunkowo mniej niż np. w roku 2013 i 2014, kiedy wpłaty przekraczały 660 i 650 mln zł, a to dlatego, że niestety w 2013 roku mieliśmy załamanie dochodów podatku CIT ‒ mówi Struzik.

W tym roku wpłata z tytułu janosikowego ze strony samorządu województwa mazowieckiego będzie zatem niższa o 45 proc, czyli o ponad 230 mln zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.