Newsy

Ogrzewanie w stolicy może być tańsze. Po wakacjach SPEC rozpocznie testy nowego systemu

2012-07-23  |  06:10
Mówi:Andrzej Szymanek
Funkcja:Dyrektor ds. operacyjnych
Firma:SPEC
  • MP4

    Z myślą o oszczędnościach zarówno obniżeniu kosztów produkcji, jak i indywidualnych rachunków SPEC rozpoczyna po wakacjach testowy program tzw. telemetrii. Pozwoli to na zarządzanie dostawą energii na poziomie konkretnego budynku. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapewniają, że pozwoli to zaoszczędzić miliony złotych.

      W tej chwili naszym wyzwaniem i oczekiwaniem ze strony klienta jest pokazanie możliwości oszczędzania, czyli "kupuj mniej". Przygotowujemy do tego, i urządzenia, i strategię  wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Szymanek, dyrektor ds. operacyjnych Stołecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.  

    System będzie działał w ten sposób, że firma zainstaluje w budynku licznik wyposażony w nadajnik. Dzięki niemu na bieżąco zbierane są informacje o faktycznym zużyciu energii cieplnej. Odbiorca płacił będzie za faktyczne zużycie, a nie za podłączenie do sieci. A firma może wtedy efektywnie przewidywać potrzeby klientów, a nie utrzymywać sieć w pełnej gotowości  co kosztuje o wiele więcej.

      Na poziomie instalacji węzłów cieplnych, będziemy doposażać automatykę w urządzenia, które zdalnie przekazują informację, odczytują i również reagują na zmienne parametry pogodowe  precyzuje przedstawiciel SPEC-u.  Optymalizacja tego systemu: czyli wymiana starych sieci kanałowych budowanych kilkadziesiąt lat temu, na nowoczesne sieci preizolowane oraz modernizacja węzłów cieplnych, pozwalają na automatyzację dostawy ciepła na poziomie budynku.

    Warszawa dysponuje jedną z największych sieci ciepłowniczych w Unii Europejskiej  1700 kilometrów. Lepszym pokryciem w Europie mogą pochwalić się tylko Moskwa i Sankt Petersburg.

      Bardzo ważne, żeby w optymalny sposób ciepło dystrybuować. Z punktu widzenia mieszkańca jest to kwestia świadomości, jak jego zachowania wpływają na zużycie energii - tłumaczy dyrektor ds. operacyjnych SPECu.

    Przedsiębiorstwo, przejęte w 2011 roku przez francuską grupę Dalkia, przyjęło ambitny plan na ten rok. Przed rozpoczęciem sezonu grzewczego przedsiębiorstwo chce dokonać modernizacji znacznych odcinków sieci, wybudowanej kilkadziesiąt lat temu, w 50 lokalizacjach na terenie miasta. Inwestycją zostanie objętych ponad 700 tys. mieszkańców. Budżet na ten rok to 130 mln zł, z czego po 60 mln zł zostanie przeznaczone na modernizację i rozwój oraz 10 mln zł na zadania pozostałe.

      W tym roku rozpoczynamy program wymiany węzłów grupowych. Dotyczy to punktów, które otrzymają dofinansowanie z funduszu pomocowego. Zasadniczą kontynuację tego projektu przewidzieliśmy na 2013 rok  mówi Szymanek.

    Koniec projektu planowany jest na przełom 2016 i 2017 roku.

    Jak zapewnia dyrektor ds. operacyjnych w SPEC, wszystkie inwestycje mają trzy główne cele, jakimi są optymalizacja warunków dostaw ciepła, zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i stworzenie szans na rozwój.

    Firma planuje również budowę nowych przyłączy. W sumie budowane instalacje mają liczyć ponad 12 kilometrów. Część prac rozpoczęła się wiosną, ostatnie zostaną zakończone późną jesienią. Ale utrudnienia mogą dotknąć mieszkańców całej stolicy.

      W bardzo minimalnym stopniu wiążą się z wyłączeniami energii. Staramy się tego unikać  zapowiada Andrzej Szymanek.

    Ciepło ze SPEC-u ogrzewa dziś ponad 18 tysięcy obiektów, czyli 80 proc. Warszawy. Firma zarządzająca siecią stołeczną kupuje ciepło z pięciu źródeł, z czego cztery należą do PGNiG Termika, ale planuje stworzyć własne źródło produkcji ciepła.

      Planujemy takie źródło. Nie wiemy jeszcze, czy ono będzie w Warszawie, czy w okolicach. Natomiast będzie na pewno współpracować z warszawskim systemem ciepłowniczym  ujawnia Andrzej Szymanek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.