Newsy

PKP Intercity: kolejne 150 wagonów do remontu. W sierpniu przetarg

2012-07-30  |  06:50
Mówi:Janusz Malinowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Intercity
  • MP4

    Modernizacji w PKP Intercity ciąg dalszy. W sierpniu przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na remont 150 kolejnych wagonów. W najbliższym czasie podpisze też kontrakt na zakup 25 nowych wagonów. Choć przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty, jak informuje prezes PKP Intercity, prawdopodobnie wygra go jedyny oferent – Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.

    PKP Intercity stopniowo unowocześnia posiadany tabor. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kolejne inwestycje mają prowadzić do skrócenia czasu podróży między poszczególnymi miastami i poprawy komfortu pasażerów.

     – W sierpniu planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację kolejnych 150 wagonów – zapowiada Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Na tym firma poprzestać nie zamierza. Zdaniem jej szefa, kolejne inwestycje, są tylko kwestią czasu.

     – W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali kolejny kontrakt na zakup 25 nowych wagonów, w których standard jest naprawdę wysoki – mówi Janusz Malinowski. – Nasze najnowsze wagony zapewniają zdecydowanie wyższy standard niż jakikolwiek inny środek komunikacji.

    Kontrakt obejmuje dostarczenie 25 wagonów w 1,5 roku. Przewoźnik chce wydać na ten cel ponad 150 mln zł.

    Nowe wagony będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem a Gdynią. Jak podkreśla Janusz Malinowski, dzięki temu pasażerowie będą podróżować wygodnie i szybciej. Jeszcze niedawno podróż z Trójmiasta do Poznania zajmowała ponad 5,5 godziny. Teraz trwa około 3,5 godz. i według zapowiedzi szefa spółki kolejowej, wkrótce będzie jeszcze krótsza.

    Kontrakt na dostarczenie wagonów jest teraz dopinany na ostatni guzik.

     – Ostatecznie przetarg na wykonawcę nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale analizując oferty, co znane jest rynkowi, będą to Zakłady im. Hipolita Cegielskiego z Poznania – mówi prezes PKP Intercity.

    Oferta poznańskich zakładów była jedyną, jaka wpłynęła do spółki na ogłoszony w kwietniu przetarg.

    Cegielski jest również jedną z trzech firm, które podpisały z Intercity umowę na modernizację 68 wagonów. Wartość tego kontraktu to 180 mln zł. Nowy tabor będzie kursować na trasie Szczecin – Poznań – Wrocław – Kraków – Rzeszów – Przemyśl.

    Podobne zmiany czekają linie w całej Polsce. Pod koniec maja ubiegłego roku PKP Intercity zamówiło 20 bardzo szybkich pociągów Pendolino, które będą obsługiwały linię Gdynia – Warszawa – Kraków – Katowice.

     – Podroż z Warszawy do Gdańska skróci się docelowo do 2,5 godziny – zapowiada Janusz Malinowski, – Do Krakowa i Katowic trwać będzie 2 godziny i 10 minut.

    Jeśli nie będzie problemów z realizacją inwestycji, pociągi wejdą do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Z zakupem nowych składów wiążą się kolejne inwestycje. Spółka zamierza zmodernizować linie trakcyjne oraz wybudować centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

    Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.