Mówi: | Michał Olszewski |
Funkcja: | zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy |
Stolica stawia na innowacje. Priorytety na przyszły rok to projekt Virtualna Warszawa, rozbudowa drugiej linii metra oraz rower miejski
Władze stolicy chcą wprowadzać innowacyjne rozwiązania technologiczne w przestrzeni miejskiej, aby ułatwiać życie mieszkańców oraz stwarzać lepsze warunki do inwestowania. W przyszłym roku priorytetem ma być m.in. realizacja opartego o internet rzeczy systemu Virtualna Warszawa, który ma być gotowy w latach 2017–2018, rozbudowa drugiej linii metra oraz sieci wypożyczalni rowerów miejskich.
– Koncentrujemy się na kilkunastu obszarach, w których miasto chce doskonalić swoje parametry społeczne i gospodarcze, a także środowiskowe – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Innowacje są w tym procesie bardzo ważne, bo przede wszystkim pozwalają wiele efektów osiągnąć taniej, szybciej albo przy znacznie mniejszych kosztach społecznych.
Jak tłumaczy Michał Olszewski, w szybko zmieniających się realiach innowacje są konieczne, by poprawiać jakość życia mieszkańców. Czasem inwestycje te wiążą się z pewnymi utrudnieniami, które jednak są chwilowe i służą długoterminowym celom.
– Skłamałbym, gdybym powiedział, jakie innowacje będziemy realizowali za rok, bo rynek technologii, rozwiązań i oczekiwania mieszkańców są tak zmienne, że pewnie za rok będziemy mówić o jeszcze innych projektach, które będziemy chcieli zrobić w Warszawie – mówi Olszewski.
Jednocześnie dodaje, że zmiana miasta w smart city to projekt długoterminowy, którego nie da się zrealizować w rok lub dwa lata. Priorytetem dla Warszawy jest transport miejski i mobilność. Jak zaznacza Olszewski, nie jest to problem stolicy Polski, ale wszystkich miast w Europie.
– To problem przekrojowy – od planowania przestrzennego po rozwiązania technologiczne, ale na końcu też wszystko kończy się na infrastrukturze – wyjaśnia zastępca prezydenta Warszawy. – Nie da się dzisiaj mówić o polskich miastach i o innowacjach w polskich miastach bez mówienia o potężnych nakładach na infrastrukturę. Chcemy, żeby ta infrastruktura również była innowacyjna, jak np. pociągi Inspiro, które mają bardzo niskie zużycie energii.
Takie inwestycje jak stołeczne metro czy Pomorska Kolej Metropolitalna w Trójmieście to działania, które poprawiają komfort życia mieszkańców i przyciągają do miast inwestorów. Prace nad rozbudową drugiej linii metra będą jednym z najważniejszych zadań władz stolicy w 2016 roku. Pod koniec października br. Metro Warszawskie wybrało ofertę włoskiej firmy Astaldi i tureckiej Gülermak, wykonawców odcinka centralnego, na rozbudowę w wariancie 3+3 (po trzy stacje w każdą ze stron). Inne koncerny ubiegające się o kontrakt zaskarżyły jednak decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Zgodnie z harmonogramem rozbudowa drugiej linii powinna zakończyć się w 2019 roku.
Innym priorytetem władz Warszawy będzie rower miejski. Działający od 2012 roku system wypożyczalni rowerów cieszy się coraz większą popularnością – niedawno odnotowano 6-milionowy wynajem, a liczba rowerów w systemie Veturilo przekracza już 3 tysiące. W przyszłym roku umowa z dotychczasowym operatorem wygasa, więc miasto planuje nowy przetarg, a wraz z nim wprowadzenie do systemu kilku nowości.
– Mamy cały pakiet projektów, które mają poprawić jakość przestrzeni miejskiej, budować tzw. centra lokalne. Ten projekt również rusza w przyszłym roku. Przyszły rok będzie owocował w kilkadziesiąt nowych przedsięwzięć – zapowiada Michał Olszewski. – Kolejną rzeczą istotną dla Warszawy są projekty z obszaru beaconów, jak Virtualna Warszawa.
To jeden z pierwszych systemów, który w tak dużej skali wykorzystuje beacony, miniaturowe nadajniki, kluczowe elementy internetu rzeczy. Celem tej realizacji ma być poprawa komunikacji zarówno w mieście, jak i w poszczególnych budynkach. Dzięki specjalnej aplikacji na telefony komórkowe użytkownicy systemu będą mogli na przykład zdalnie zająć miejsce w kolejce, a system poprowadzi ich krok po kroku do wyznaczonej lokalizacji. Virtualna Warszawa ma ułatwić także poruszanie się w przestrzeni miejskiej i urzędach osobom niepełnosprawnym oraz turystom.
– To projekt, który z miesiąca na miesiąc coraz bardziej dojrzewa i będzie w pełni doskonały w latach 2017–2018 – zapowiada Michał Olszewski.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-08-13: Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.
Handel
Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.
Nauka
Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.