Mówi: | Magdalena Kicińska |
Funkcja: | dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu |
Firma: | Grupa Lafarge |
Warszawiacy szczęśliwsi niż mieszkańcy Paryża. Krytykują jednak transport i hałas
Dobre perspektywy zawodowe i sytuacja mieszkaniowa powodują, że warszawiacy lubią swoje miasto. Badania Grupy Lafarge i instytutu badawczego Ipsos pokazały, że mieszkańcy stolicy Polski cenią ją tak samo, jak swoje miasta cenią mieszkańcy Barcelony i Madrytu, dużo bardziej jednak niż paryżanie. Warszawiakom bardziej niż mieszkańcom innych miast przeszkadza hałas i długie dojazdy.
Raport „Szczęśliwe miasta” objął dziewięć miast na całym świecie, w tym stolicę Polski. Według badania aż 91 proc. respondentów jest zadowolonych z życia w Warszawie, w tym 39 proc. ‒ zdecydowanie zadowolonych. Równie zadowoleni z życia w swoim mieście są mieszkańcy Barcelony, Madrytu i Mumbaju. Bardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy Chongqing w Chinach i Rio de Janeiro. Nieco gorzej, bo aż o 10 punktów proc. mniej, czują się w swoich miastach paryżanie i algierczycy.
‒ Warszawiacy lubią zieleń i kulturę. Myślą, że Warszawa za 15 lat będzie większa. A co najbardziej optymistyczne, Warszawa wypadła najlepiej wśród tych dziewięciu miast, w tej części badania, która dotyczyła dynamiki rozwoju i zadowolenia z tego, co oferuje swoim mieszkańcom w zakresie rozwoju profesjonalnego. Mieszkanie w Warszawie jest dla 81 proc. warszawiaków mieszkaniem z wyboru – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu z Grupy Lafarge.
Według raportu aż 84 proc. warszawiaków – o 6 punktów proc. więcej niż średnia dla dziewięciu badanych miast – czuje przywiązanie do swojego miasta. Ponad połowa respondentów docenia możliwości zawodowe oferowane przez stolicę – lepszy wynik osiągnął tylko Mumbaj.
Stolica Polski znacznie gorzej wypadła jednak pod względem hałasu i komunikacji miejskiej – to dwa najbardziej przeszkadzające mieszkańcom stolicy elementy. Aż 55 proc. warszawiaków narzeka na hałas, a co czwarty na trudności z przemieszczaniem się. To odpowiednio o 13 i 6 punktów proc. więcej niż średnia z całego badania.
‒ Wydaje się naturalne, że ograniczenie tych dwóch negatywnych czynników jest podstawowym krokiem do poprawienia jakości życia w mieście – ocenia Kicińska. Dodaje: ‒ Myślę, że Warszawa jest przygotowana na rosnącą liczbę ludności. Według wskaźników, które pokazują możliwości znalezienia mieszkania, warszawiacy uplasowali się na prawie najwyższej pozycji na świecie. W Paryżu tylko 18 proc. ludzi uważa, że może łatwo znaleźć mieszkanie, natomiast w Warszawie aż 78 proc.
Dodaje, że według Lafarge to właśnie nacisk na dobrą infrastrukturę jest bardzo ważny dla rozwijających się miast. Spółka chce promować budownictwo betonowe, które według Kicińskiej może poprawić jakość życia w mieście i upiększyć architekturę. Badania Lafarge pokazały, że właśnie takich zmian oczekują mieszkańcy stolicy.
‒ Zależy im na tym, żeby w mieście były piękne, innowacyjne i niestandardowe budynki architektoniczne. Nasze rozwiązania jak najbardziej się w to wpisują – przekonuje Kicińska.
Lafarge uczestniczy jako partner w wielu inwestycjach w polskich miastach. To nie tylko projekty typowo infrastrukturalne, jak otwarty w ubiegłym roku most im. gen. Zawackiej w Toruniu, lecz także projekty deweloperskie w Warszawie. W Gdańsku spółka uczestniczy z kolei w budowie Muzeum II Wojny Światowej, które, jak zapewnia Kicińska, będzie obiektem pięknym, choć wymagającym architektonicznie.
Czytaj także
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-01: Miasta stawiają na cyfryzację i inteligentne rozwiązania. To zwiększa ich atrakcyjność dla mieszkańców i inwestorów
- 2024-10-17: Polskie miasta szybko się starzeją. Demografia wpływa na wiele ich działań
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.