Mówi: | Tadeusz Truskolaski |
Funkcja: | prezydent Białegostoku |
Białystok na projekty smart city wydał 2,5 mld zł. Zapowiada kolejne inwestycje
Białystok staje się inteligentnym miastem. W ostatnich latach na projekty z szeroko rozumianego zakresu smart city przeznaczył 2,5 mld zł, z czego większość pochodziła z unijnych środków. Miasto liczy na to, że dzięki wsparciu UE powstanie obwodnica i hala widowiskowo-sportowa, planowany jest również zakup elektrycznych autobusów. Została też poszerzona strefa ekonomiczna, a przedsiębiorcy będą mogli inwestować na preferencyjnych warunkach w trzech miejscach.
– W ciągu ostatnich dziesięciu lat byliśmy w bardzo dobrej sytuacji, korzystaliśmy ze środków unijnych. Większość projektów związanych ze smart governess, smart mobility, smart living i smart environment były finansowane ze środków unijnych, przede wszystkim z programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej i funduszy centralnych. Dzięki temu wydaliśmy, w większości na projekty smart, ok. 2,5 mld zł, z czego 1,5 mld stanowiły środki unijne – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.
Białystok należy do kilku polskich miast, które zostały docenione w rankingu European Smart Cities 2014, przygotowanym przez Vienna University of Technology. Jak podkreśla Truskolaski, gdyby nie wsparcie unijne, większości inwestycji nie udałoby się przeprowadzić. Jako przykład podaje Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych, jeden z najnowocześniejszych w Polsce, który nie tylko przetwarza dziennie nawet 370 ton śmieci, lecz także produkuje energię elektryczną i cieplną na potrzeby własne i miasta.
– Mieliśmy montaż finansowy związany ze środkami unijnymi, ok. 40 proc., i preferencyjny kredyt z Banku Ochrony Środowiska. Bez środków unijnych poziom inwestycji byłby o wiele niższy – wskazuje prezydent Białegostoku.
Miasto planuje dalszy rozwój idei smart city. Liczy na to, że uda się pozyskać dofinansowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej na budowę zachodniej obwodnicy Białegostoku, której koszt szacuje się na 300 mln zł. Budowa może ruszyć w drugiej połowie tego roku. Wsparcie finansowe pozwoliłoby również na powstanie hali widowiskowo-sportowej z bieżnią lekkoatletyczną, która ma kosztować ok. 180 mln zł. Miasto inwestuje również w komunikację miejską. W latach 2007–2014 wymieniono 180 spośród 254 autobusów.
– Kupiliśmy nowe autobusy, spełniające normy Euro 5 i Euro 6. Obecnie planujemy zakup autobusów elektrycznych, także ze środków unijnych. Środki własne są tylko uzupełnieniem unijnych i tak będzie jeszcze przez kilka lat. Trudno mi jednak powiedzieć, jak to będzie wyglądało po 2020 roku – zaznacza Truskolaski.
Wsparcie unijne jest istotne, zwłaszcza że wciąż jeszcze w sferze idei pozostaje partnerstwo publiczno-prywatne. W Białymstoku miał powstać parking wielopoziomowy, jeden z tego typu projektów, który jednak upadł. Współpraca sektora publicznego oraz prywatnego jest szeroko stosowana w wielu krajach europejskich. W Wielkiej Brytanii w ciągu dziesięciu lat powstało w ten sposób 15 proc. inwestycji o charakterze publicznym.
Truskolaski podkreśla, że miasto skupia się również na inwestycjach związanych z transportem.
– Mieliśmy jeszcze około 100 ulic w mieście o nieutwardzonej nawierzchni, przynajmniej połowę z nich utwardzimy, a do 2018 większość lub nawet wszystkie. Wiele jest potrzeb związanych z infrastrukturą sportową, ale nie tą dużą, bo stadion już mamy, tylko np. z boiskami osiedlowymi czy przyszkolnymi – zapowiada prezydent Białegostoku.
W 2018 roku może zostać ukończona inwestycja na Krywlanach, utwardzenie pasa startowego o długości 1,3 km, na którym będzie można wykonywać loty typu general aviation samolotami do 50 osób.
Miasto sprzyja też przedsiębiorcom. W kwietniu została powiększona białostocka podstrefa Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działalność na terenie strefy pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego do momentu odzyskania połowy (a w przypadku małych i średnich firm odpowiednio 70 i 60 proc.) nakładów inwestycyjnych poniesionych przez przedsiębiorcę.
– Sprzedaliśmy już wszystkie działki w pierwszej podstrefie, została ona rozszerzona o 64 ha. Rozwój przedsiębiorczości jest dla nas priorytetem. Wydawać pieniądze jest łatwo, ale trzeba je jeszcze umieć zarabiać – podkreśla Tadeusz Truskolaski.
Czytaj także
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-08: Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.