Newsy

M. Morawiecki: branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Ma szansę stać się europejskim numerem jeden

2016-12-02  |  06:50
Mówi:Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów

Maciej Formanowicz, prezes zarządu FORTE

Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk

  • MP4
  • Według prognoz tegoroczna wartość eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł. Polskie firmy bardzo dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach. – To perła polskiej gospodarki, która z trzeciej pozycji może awansować na lidera – ocenia wicepremier Mateusz Morawiecki. Firma Forte, jeden z największych krajowych eksporterów, zamierza umocnić swoją pozycję i zainwestuje blisko 700 mln zł w nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Stworzy w regionie około tysiąca nowych miejsc pracy.

    – Branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Mamy dużą szansę odnieść na tym polu światowy sukces, dlatego prowadzimy politykę wspierania produkcji i wdrażania innowacji. Staramy się, aby branża meblarska miała jak najlepsze możliwości dotarcia na rynki zagraniczne. Dziś jesteśmy numerem trzy w Europie, ale za kilka lat mamy szansę być liderem. Głęboko w to wierzę – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes wicepremier i minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, który pod koniec listopada wziął udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod zlokalizowaną w Suwałkach nową fabrykę Forte SA.

    Z prognoz firmy B+R specjalizującej się w analizach branży meblarskiej wynika, że wartość tegorocznego eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł (9,68 mld euro). Głównymi odbiorcami są Niemcy, Wielka Brytania i Czechy.

    – Polskie firmy produkujące meble umieją sprostać wymaganiom rynku. Liczy się nie tylko dobre wzornictwo, serwis i wysoka jakość, lecz także elastyczność i umiejętność odpowiadania na potrzeby klientów. Trzeba być francuskim we Francji, niemieckim w Niemczech i polskim w Polsce – uważa Maciej Formanowicz, prezes zarządu Forte.

    Fabryka Mebli „Forte” SA jest jednym z największych polskich eksporterów mebli. Sprzedaje swoje wyroby w 40 krajach świata poprzez sieć 4,5 tys. partnerów biznesowych. Za granicę trafia 82 proc. całej produkcji spółki. W ubiegłym roku wyniosła ona 3,5 mln sztuk mebli, a wartość sprzedaży sięgnęła 954 mln zł. Pozycję Forte na zagranicznych rynkach ma jeszcze umocnić nowa inwestycja. To jedno z największych przedsięwzięć polskiego przemysłu meblarskiego ostatnich lat.

    – W segmencie mebli w paczkach jesteśmy europejskim liderem. Produkujemy ich bardzo dużo i sprzedajemy w większości za granicą. Perspektywy dla branży są bardzo dobre, stąd tak duża inwestycja. Chcemy zaspokoić rynek, który rośnie i będzie potrzebował dużych i elastycznych dostawców – mówi Maciej Formanowicz.

    W Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej spółka wybuduje nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli wraz z infrastrukturą logistyczną. Cała inwestycja będzie oddawana do użytku stopniowo i zostanie w pełni ukończona w 2020 roku. Jej łączny koszt wyniesie około 700 mln zł.

    – Zakładamy, że inwestycja powinna pozwolić nam zwiększyć obroty o około 100–200 mln euro i umożliwi produkcję płyt nowej generacji. Powstanie dzięki niej około tysiąca miejsc pracy w regionie Suwałk, co przełoży się na zmianę struktury zatrudnienia – mówi Maciej Formanowicz.

    Część zatrudnianych w fabryce pracowników będzie kształcona w Zespole Szkół Technicznych i w Zespole Szkół Zawodowych nr 6 w Suwałkach, gdzie spółka prowadzi klasy patronackie, w których kształcą się kandydaci na pracowników europejskiego lidera produkcji mebli. Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz podkreśla, że to rekordowe w skali regionu przedsięwzięcie, które przełoży się na jego dynamiczny rozwój gospodarczy.

    – To największa inwestycja w historii podstrefy suwalskiej. Korzyścią są nowe miejsca pracy i poprawa infrastruktury, a także podatki wpłacane do budżetu, m.in. podatek od nieruchomości, PIT i CIT, dzięki którym będzie można zrealizować inwestycje miejskie. Pojawienie się nowych firm napędza koniunkturę gospodarczą i rozwija całe miasto. Dlatego bardzo się cieszymy, że spółka Forte zdecydowała się zainwestować właśnie u nas – mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

    Po zrealizowaniu inwestycji spółka znacząco zwiększy swoją kontrybucję podatkową do budżetu miasta Suwałki z ok. 7 mln zł rocznie dziś (z tytułu podatków PIT, CIT i od nieruchomości) do ok. 17 mln zł.

    Forte ma obecnie cztery nowoczesne zakłady produkcyjne zlokalizowane w Ostrowi Mazowieckiej, Suwałkach, Białymstoku oraz w Hajnówce. W trzech pierwszych kwartałach 2016 roku spółka sprzedała 2,9 mln sztuk mebli, zaś wartość sprzedaży wyniosła około 785 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu

    Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.

    Transport

    Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania

    Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.