Newsy

M. Morawiecki: branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Ma szansę stać się europejskim numerem jeden

2016-12-02  |  06:50
Mówi:Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów

Maciej Formanowicz, prezes zarządu FORTE

Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk

  • MP4
  • Według prognoz tegoroczna wartość eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł. Polskie firmy bardzo dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach. – To perła polskiej gospodarki, która z trzeciej pozycji może awansować na lidera – ocenia wicepremier Mateusz Morawiecki. Firma Forte, jeden z największych krajowych eksporterów, zamierza umocnić swoją pozycję i zainwestuje blisko 700 mln zł w nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Stworzy w regionie około tysiąca nowych miejsc pracy.

    – Branża meblarska to perła polskiej gospodarki. Mamy dużą szansę odnieść na tym polu światowy sukces, dlatego prowadzimy politykę wspierania produkcji i wdrażania innowacji. Staramy się, aby branża meblarska miała jak najlepsze możliwości dotarcia na rynki zagraniczne. Dziś jesteśmy numerem trzy w Europie, ale za kilka lat mamy szansę być liderem. Głęboko w to wierzę – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes wicepremier i minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, który pod koniec listopada wziął udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod zlokalizowaną w Suwałkach nową fabrykę Forte SA.

    Z prognoz firmy B+R specjalizującej się w analizach branży meblarskiej wynika, że wartość tegorocznego eksportu mebli przekroczy 41,64 mld zł (9,68 mld euro). Głównymi odbiorcami są Niemcy, Wielka Brytania i Czechy.

    – Polskie firmy produkujące meble umieją sprostać wymaganiom rynku. Liczy się nie tylko dobre wzornictwo, serwis i wysoka jakość, lecz także elastyczność i umiejętność odpowiadania na potrzeby klientów. Trzeba być francuskim we Francji, niemieckim w Niemczech i polskim w Polsce – uważa Maciej Formanowicz, prezes zarządu Forte.

    Fabryka Mebli „Forte” SA jest jednym z największych polskich eksporterów mebli. Sprzedaje swoje wyroby w 40 krajach świata poprzez sieć 4,5 tys. partnerów biznesowych. Za granicę trafia 82 proc. całej produkcji spółki. W ubiegłym roku wyniosła ona 3,5 mln sztuk mebli, a wartość sprzedaży sięgnęła 954 mln zł. Pozycję Forte na zagranicznych rynkach ma jeszcze umocnić nowa inwestycja. To jedno z największych przedsięwzięć polskiego przemysłu meblarskiego ostatnich lat.

    – W segmencie mebli w paczkach jesteśmy europejskim liderem. Produkujemy ich bardzo dużo i sprzedajemy w większości za granicą. Perspektywy dla branży są bardzo dobre, stąd tak duża inwestycja. Chcemy zaspokoić rynek, który rośnie i będzie potrzebował dużych i elastycznych dostawców – mówi Maciej Formanowicz.

    W Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej spółka wybuduje nową halę magazynową, zakład produkcji płyt wiórowych i fabrykę mebli wraz z infrastrukturą logistyczną. Cała inwestycja będzie oddawana do użytku stopniowo i zostanie w pełni ukończona w 2020 roku. Jej łączny koszt wyniesie około 700 mln zł.

    – Zakładamy, że inwestycja powinna pozwolić nam zwiększyć obroty o około 100–200 mln euro i umożliwi produkcję płyt nowej generacji. Powstanie dzięki niej około tysiąca miejsc pracy w regionie Suwałk, co przełoży się na zmianę struktury zatrudnienia – mówi Maciej Formanowicz.

    Część zatrudnianych w fabryce pracowników będzie kształcona w Zespole Szkół Technicznych i w Zespole Szkół Zawodowych nr 6 w Suwałkach, gdzie spółka prowadzi klasy patronackie, w których kształcą się kandydaci na pracowników europejskiego lidera produkcji mebli. Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz podkreśla, że to rekordowe w skali regionu przedsięwzięcie, które przełoży się na jego dynamiczny rozwój gospodarczy.

    – To największa inwestycja w historii podstrefy suwalskiej. Korzyścią są nowe miejsca pracy i poprawa infrastruktury, a także podatki wpłacane do budżetu, m.in. podatek od nieruchomości, PIT i CIT, dzięki którym będzie można zrealizować inwestycje miejskie. Pojawienie się nowych firm napędza koniunkturę gospodarczą i rozwija całe miasto. Dlatego bardzo się cieszymy, że spółka Forte zdecydowała się zainwestować właśnie u nas – mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.

    Po zrealizowaniu inwestycji spółka znacząco zwiększy swoją kontrybucję podatkową do budżetu miasta Suwałki z ok. 7 mln zł rocznie dziś (z tytułu podatków PIT, CIT i od nieruchomości) do ok. 17 mln zł.

    Forte ma obecnie cztery nowoczesne zakłady produkcyjne zlokalizowane w Ostrowi Mazowieckiej, Suwałkach, Białymstoku oraz w Hajnówce. W trzech pierwszych kwartałach 2016 roku spółka sprzedała 2,9 mln sztuk mebli, zaś wartość sprzedaży wyniosła około 785 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.