Mówi: | Krzysztof Mocek |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Carat Polska |
Reklama online napędza cały rynek. Może na tym skorzystać wchodząca na giełdę Wirtualna Polska
Na giełdę wchodzi Wirtualna Polska. Pozyskane z debiutu środki zostaną w 70 proc. przeznaczone na inwestycje. Spółka zyskuje na rosnącym rynku reklamy online – prognozy domu mediowego Carat mówią o ok. 20-proc. wzroście, podczas gdy cały rynek reklamy zwiększy się jedynie o 3 proc.
Wzrosty rynku reklamy napędzać będzie przede wszystkim segment online. Na całym świecie jego wartość wzrośnie o 15 proc., ale w Polsce może to być nawet 20 proc.
– Wzrost jest przede wszystkim napędzany trzema obszarami. To jest wideo online, czyli przenoszenie kontentu wideo do przestrzeni digitalowej. To jest kwestia wydatków związana z obszarem szeroko rozumianych social mediów. I wreszcie – bardzo szeroki obszar programmatic, gdzie automatyzujemy i kupujemy w modelu aukcyjnym poszczególnych użytkowników digital – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat Polska.
Dodaje, że poza już widocznymi trendami na rynku reklamy online mogą pojawić się zupełnie nowe i trudne do przewidzenia zmiany wynikające z nowinek technologicznych. Jedną z nich jest wykorzystanie urządzeń umożliwiających bardzo precyzyjną lokalizację użytkowników i np. dostosowanie komunikatów wysyłanych na urządzenia mobilne konsumentów do miejsc, w których w danej chwili się znajdują.
– Technologia ta daje nam możliwość zastosowania większej liczby rozwiązań w szeroko rozumianym retailu: jesteśmy w stanie wejść z nią np. do sklepów wielkopowierzchniowych i zmieniać zupełnie doświadczenia konsumenta w kwestii zakupów – wyjaśnia Mocek. – To jest ważna zmiana w zakresie szeroko rozumianej komunikacji. Odchodzimy od komunikacji, w której to my przekazujemy pewną wiedzę naszym odbiorcom, a staramy się wejść w dyskusję pomiędzy marką a konsumentem.
Poza zmianami technologicznymi duży wpływ na rynek reklamy będą miały też przekształcenia biznesowe. Szczególnie ważne jest kupienie TVN-u przez Scripps Network. Amerykańska firma ma duże doświadczenie w łączeniu usług internetowych z telewizją, więc można spodziewać się zwiększonej aktywności TVN-u w sieci.
Dziś na giełdzie debiutuje Wirtualna Polska, drugi największy pod względem zasięgu portal horyzontalny w Polsce. Mocek ocenia, że pozyskane z IPO środki, które zgodnie z prospektem emisyjnym zostaną w 70 proc. przeznaczone na kolejne inwestycje, w tym możliwe akwizycje, będą dużym impulsem do rozwoju grupy.
– Szeroko rozumiany digital jest tym obszarem, gdzie dzisiaj jesteśmy sobie w stanie wyobrazić najwięcej inwestycji, tak by zmienić sposób interakcji konsumenta z medium, jakim do tej pory był horyzontalny portal, poprzez wchodzenie w najrozmaitszego rodzaju partnerstwa z innymi podmiotami działającymi na tym rynku. Tutaj tych zmian może być bardzo dużo – prognozuje Mocek.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-03-03: Sylwia Bomba: „Królowa przetrwania” to nie jest mój format. Nie lubię być blisko dram, nie lubię rywalizować na takim poziomie
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.