Relacja z prezentacji raportu CEED Institute: Afryka - Europa: nowe otwarcie w globalnej rozgrywce ekonomicznej
Transformacja Afryki, która dokonała się w ciągu ostatniej dekady, emocjonuje analityków i biznesmenów na całym świecie. Fenomen ten był też przedmiotem gorącej dyskusji podczas prezentacji najnowszego, trzeciego już raportu CEED Institute, zaprezentowanego 7 maja 2013 w podczas seminarium eksperckiego zorganizowanego w Klubie Polskiej Rady Biznesu.
Raport Afryka - Europa: nowe otwarcie w globalnej rozgrywce ekonomicznej, przedstawia najważniejsze trendy gospodarcze, polityczne i społeczne Afryki Subsaharyjskiej w zestawieniu z analizą perspektyw inwestycyjnych i możliwości zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw z Europy, a w szczególności Europy Środkowo-Wschodniej. Prezentacja raportu miała miejsce podczas seminarium, w którym udział wzięli prof. Witold Orłowski, ekonomista i wykładowca ekonomiczny, dr hab. Killion Munyama, poseł na Sejm RP oraz Philip Mibenge, Współzałożyciel Polsko-Afrykańskiej Izby Gospodarczej.
Afrykańska gorączka
Zgodnie z danymi Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w ciągu najbliższych pięciu lat, dziesięć z dwudziestu najszybciej rozwijających się gospodarek będzie pochodzić z Afryki Subsaharyjskiej. Kwitną rynki towarowe, dynamicznie rozwijające się rynki konsumenckie przyciągają nowych inwestorów zagranicznych, gwarantując jedne z najwyższych na świecie zwrotów z inwestycji. Pomimo to, afrykański pejzaż gospodarczy nie jest usłany różami. Niepewność polityczna, korupcja, niewyobrażalna biurokracja, brak porządku prawnego i niska wydajność pracy sprawiają, że inwestorzy zachowują dystans wobec ogólnego zachwytu Afryką.
„Polska jest krajem, którego przedsiębiorczość i siła ekonomiczna rodziła się w trudnych warunkach transformacji. Dzisiaj te doświadczenia są naszym eksportowym know-how, który pozwala nam na ekspansję na rynkach wschodzących i szybko rozwijających się. Dzięki temu możemy skutecznie rywalizować nie tylko w naszym regionie Europy Środkowej i Wschodniej, ale także w Afryce” – powiedział Jan Kulczyk, założyciel CEED Institute.
Trzy prędkości
W raporcie CEED Institute kompleksowo zaprezentowano najważniejsze trendy gospodarcze, polityczne i społeczne Afryki Subsaharyjskiej. Państwa tego regionu zostały pogrupowane w trzy kategorie, których nazwy pochodzą od nazw znanych afrykańskich zwięrząt: gepardów, guźców i krokodyli. Gepardy to najszybciej rozwijające się kraje, które charakteryzują się względną stabilnością polityczną i znaczną poprawą otoczenia biznesowego. Po przeciwnej stronie tego zestawienia plasują się guźce, symbolizujące kraje, które są niestabilne i odznaczają się niepewnymi prognozami co do wzrostu gospodarczego i rozwoju. „Środkową” kategorię stanowią krokodyle, czyli kraje, których przyszłość jest niepewna, ale które mogą oferować lukratywne możliwości biznesowe. Kraje sklasyfikowane w tej grupie osiągnęły różne wyniki w rozwoju gospodarczym, politycznym czy społecznym.
W raporcie przeanalizowano także strategie państw rozwijających się inwestujących w Afryce oraz modele biznesowe wykorzystywane przez ich przedsiębiorców. Podkreślono również wagę działań dyplomatycznych oraz wskazano na pasywność regionu Europy Środkowo–Wschodniej i brak chęci do rozwijania relacji z Afryką Subsaharyjską, bez względu na to, że to właśnie ten region posiada szereg przewag konkurencyjnych, które de facto mogą taką aktywność znacznie ułatwić. Brak kolonialnych obciążeń i pozytywny bądź neutralny wizerunek regionu Europy Środkowo-Wschodniej, większa chęć do podejmowania ryzyka biznesowego, to tylko niektóre z cech wyróżniających przedsiębiorców tego regionu przy próbie zaistnienia na kontynencie afrykańskim.
Pomimo różnych prędkości, z jakimi rozwijają się gospodarki Afryki Subsaharyjskiej oraz licznych ryzyk, które napotykają inwestorzy, region ten pozostanie jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc do inwestowania na świecie. Zdaniem autorów raportu przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej nie powinny ignorować tej szansy, ponieważ cena pasywności, w sytuacji gdy cały świat bierze udział w wyścigu o inwestycje w Afryce, może być zbyt wysoka.
O CEED Institute
CEED Institute, think – tank założony przez Jana Kulczyka w 2010 r., którego celem jest promocja osiągnięć i potencjału gospodarczego państw Europy Środkowej i Wschodniej. Celem CEED Instytute jest upowszechnianie idei oraz projektów dążących do podniesienia efektywności oraz konkurencyjności regionu.

Trzeci raport CEED Institute: Afryka Subsaharyjska nowym kierunkiem inwestycyjnym dla polskiego biznesu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.