Newsy

ARiMR i ARR będą połączone. Dopłaty dla rolników z jednej instytucji od 2014 roku

2012-02-28  |  06:50
Mówi:Andrzej Butra
Funkcja:Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Połączenie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Agencji Rynku Rolnego już pewne. Wymuszają to przepisy UE. Za wypłatę środków unijnych będzie odpowiedzialna tylko ARiMR.

    Zarówno Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jak i Agencja Rynku Rolnego pełnią funkcję agencji płatniczych. ARiMR zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu UE i udziela pomocy ze środków krajowych. ARR wypłaca środki finansowe z mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej i krajowych oraz prowadzi działalność kontrolną.

     - Decyzja o połączeniu już zapadła. Wynika to z tego, że w nowej perspektywie finansowej jest rekomendacja Brukseli do tego, żeby w danym kraju była tylko jedna agencja płatnicza. My mamy dwie, więc w tej chwili rolę agencji płatniczej przejęłaby Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - wyjaśnia Andrzej Butra, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Od tego roku ARiMR przejmuje od ARR przyznawanie płatności uzupełniającej do tytoniu i skrobi. Ale przejęcie reszty obowiązków powinno nastąpić w przyszłym roku.

     - Sądzę, że w tym roku podstawy prawne zostaną złożone i w przyszłym roku nastąpi połączenie, tak żeby w nowej perspektywie finansowej pieniądze szły tylko z jednej instytucji - mówi Andrzej Butra.

    Według szacunków resortu rolnictwa koszt połączenia agencji może wynieść ok. 6 mln zł. Będą to głównie koszty oprzyrządowania, tworzenia baz danych i programów komputerowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.