Mówi: | Krzysztof Klincewicz |
Funkcja: | profesor Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik projektu EIT Food Consumer Engagement Labs |
Firma: | Wydział Zarządzania UW partner EIT Food |
Branża rolno-spożywcza obfituje w innowacje. Napędzają je potrzeby konsumentów
Branża rolno-spożywcza, do niedawna uważana za jedną z mniej postępowych, dziś obfituje w innowacje. Napędzają je trzy trendy – wpływ żywności na zdrowie, oddziaływanie na środowisko oraz cyfryzacja produkcji. Inspiracją do tworzenia innowacji są potrzeby konsumentów i to właśnie ich zdanie producenci żywności coraz częściej biorą pod uwagę w pierwszej kolejności. W ramach projektu EIT Food Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, konsumenci pracują z firmami spożywczymi, współtworząc innowacyjne produkty spożywcze. Laboratoria Zaangażowania Konsumentów mają już na koncie ponad 20 wdrożeń produktów w różnych krajach europejskich, również w Polsce.
– Konsumenci okazują się naprawdę cennym źródłem nowych pomysłów na produkty. Eksperci odpowiedzialni za rozwój nowych produktów w firmach czasami nie zastanawiają się nad określonymi potrzebami, sposobami ich realizacji przez rozwiązania produktowe, a to właśnie konsumenci w procesach kokreacji potrafią zaproponować rozwiązania, pomysły, podpowiedzieć podejścia, o których pracownicy firm nie byli w stanie pomyśleć – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje kierujący projektem prof. Krzysztof Klincewicz z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, partner EIT Food.
Opracowana przez UW metodyka współtworzenia produktów przez konsumentów (Consumer Engagement Labs) powstała dzięki wiedzy specjalistów z zakresu antropologii, psychologii, zachowań konsumenckich i zarządzania innowacjami, a następnie została poddana weryfikacji poprzez kolejne wdrożenia we współpracy z partnerami akademickimi i przemysłowymi.
– Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs opiera się właśnie na takim dialogu, na kokreacji, procesie włączania konsumentów w przygotowywanie pomysłów na nowe produkty, a później wdrażanie ich wspólnie z firmami. W tym zakresie EIT Food i Uniwersytet Warszawski są pionierami rynku europejskiego. Udało się wypracować 22 nowe produkty przy współpracy z kilkudziesięcioma firmami i panelami konsumenckimi w 16 krajach europejskich. Wszystkie te produkty są rzeczywiście wybitnymi innowacjami rynkowymi – podkreśla prof. Krzysztof Klincewicz.
Koncepcje tych produktów powstawały w latach 2019–2022 przy współpracy 43 firm spożywczych z 82 grupami konsumentów. Kolejne produkty i nowe koncepcje opakowań są w przygotowaniu.
Jednym z produktów wprowadzonych na rynek było zaproponowane przez polską firmę Lyofood danie obiadowe: pasternak z soczewicą w marynowanych pieczarkach. Liofilizowane danie jest odpowiedzią na potrzeby dwóch grup konsumentów. Z jednej strony jest ono ofertą dla klientów poszukujących zdrowej żywności bez sztucznych dodatków, z drugiej – dla osób, które nie mają czasu samodzielnie takiego dania ugotować, ale jednocześnie chcą się odżywiać zdrowo. Dzięki liofilizacji posiłek zachowuje walory odżywcze, a jednocześnie smak, teksturę i długi okres przydatności do spożycia. Produkt zapakowany jest w papierowy kubeczek, który służy jednocześnie do przygotowania posiłku oraz zastępuje talerz. Przygotowanie posiłku wymaga jedynie dodania gorącej wody.
Inny przykład polskiego projektu to „Burak na zdrowie” – opracowane przez Folwark Wąsowo gotowe danie z tego lubianego, ale wymagającego w przygotowaniu warzywa, w wygodnych porcjach. Buraki zostały wzbogacone o korzystny dla stawów kolagen i kurkumę, mającą działanie przeciwzapalne i korzystnie wpływającą na procesy trawienne.
– Obserwujemy niesamowitą falę innowacji przychodzących z różnych kierunków, poczynając od związków pomiędzy żywnością a zdrowiem, poprzez wpływ na środowisko, aspekty energetyczne, wykorzystania wody i zasobów naturalnych, aż po wyzwania związane z cyfryzacją przemysłu. Właśnie te trzy obszary: dietetyka i zdrowie, środowisko naturalne i wykorzystanie zasobów oraz cyfryzacja stanowią wątki przewodnie w aktywności EIT Food – wyjaśnia profesor Wydziału Zarządzania UW.
Jak podkreśla, polskie firmy spożywcze nie mają się czego wstydzić na tle producentów z innych krajów europejskich. Teraz czeka ich szereg kolejnych wyzwań.
– Dotychczasowa struktura, skład produktów spożywczych, sposoby ich sprzedaży i wytwarzania będą musiały się zmieniać. Nadchodzi kryzys gospodarczy, rosną koszty surowców energetycznych, zmieniają się uwarunkowania cenowe na rynkach i tak naprawdę wszystkie te kryzysowe impulsy mogą być jednocześnie punktem wyjścia do fascynujących innowacji, które mogą się pojawić na rynku – przewiduje prof. Krzysztof Klincewicz.
Projekt EIT Food Consumer Engagement Labs jest finansowany przez EIT Food, Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT), organu Unii Europejskiej, w ramach programu ramowego UE Horyzont Europa. Projekt koordynuje Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. EIT Food skupia uniwersytety, instytuty badawcze oraz przedsiębiorstwa z branży rolno-spożywczej, wspierając też liczne grono start-upów. Konsorcjum EIT Food dąży do zwiększania innowacyjności sektora żywności poprzez rozwój nowych produktów, technologii i usług, a przede wszystkim zaspokajanie potrzeb i oczekiwań konsumentów, co ma się przełożyć na podniesienie jakości zdrowia i życia obywateli UE.
Czytaj także
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-10-25: Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.