Newsy

M. Sawicki: unijni politycy nie mają odwagi, żeby zmienić system przyznawania dotacji

2012-06-11  |  06:35
Mówi:Marek Sawicki
Funkcja:Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Wysokość dotacji bezpośrednich powinna być taka sama dla wszystkich unijnych rolników. Do takiego stanowiska Polska stara się przekonać pozostałe państwa Unii Europejskiej. Mamy na to jeszcze ponad rok, ale walka jest trudna, bo dziś gospodarze z tzw. starej unii, otrzymują wyższe wsparcie, a ich polityczni przedstawiciele nie zgadzają się na jego obniżenie.

     – Coraz częściej ministrowie tych dużych państw unijnych mówią, że polska koncepcja prostych płatności powierzchniowych z przesunięciem środków na rozwój obszarów wiejskich jest koncepcją docelowo słuszną – mówi Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Jednocześnie zaznacza, że dyskusja nie jest łatwa, zwłaszcza, że odbywa się w cieniu gospodarczego kryzysu.

     – Natomiast ci ministrowie nie mają politycznej odwagi, żeby powiedzieć swoim rolnikom, że dostaną mniej pieniędzy, by wyrównać płatności i dać państwom mniej dofinansowywanym, środki na wsparcie bezpośrednie. A także żeby we własnych krajach dokonać tego wyrównania i skierować więcej środków na rozwój – komentuje Marek Sawicki.

    – Ta dyskusja trwa, nie jest łatwa. Jej finał będzie miał miejsce nie wcześniej jak w drugiej połowie 2013 roku.

    Polski rząd domaga się zmiany w sposobie dystrybucji pieniędzy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Od 2008 r. trwają prace nad zmianą jej funkcjonowania i przygotowania perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

    Największe kontrowersje budzi właśnie sposób dzielenia dotacji powiązany z historyczną wielkością i intensywnością produkcji rolnej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z nią rolnicy z Niemiec, Francji, Danii, Holandii czy Grecji otrzymują wyższe dotacje bezpośrednie niż ci, z nowych państw członkowskich.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.