Newsy

M. Sawicki: unijni politycy nie mają odwagi, żeby zmienić system przyznawania dotacji

2012-06-11  |  06:35
Mówi:Marek Sawicki
Funkcja:Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • MP4

    Wysokość dotacji bezpośrednich powinna być taka sama dla wszystkich unijnych rolników. Do takiego stanowiska Polska stara się przekonać pozostałe państwa Unii Europejskiej. Mamy na to jeszcze ponad rok, ale walka jest trudna, bo dziś gospodarze z tzw. starej unii, otrzymują wyższe wsparcie, a ich polityczni przedstawiciele nie zgadzają się na jego obniżenie.

     – Coraz częściej ministrowie tych dużych państw unijnych mówią, że polska koncepcja prostych płatności powierzchniowych z przesunięciem środków na rozwój obszarów wiejskich jest koncepcją docelowo słuszną – mówi Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi.

    Jednocześnie zaznacza, że dyskusja nie jest łatwa, zwłaszcza, że odbywa się w cieniu gospodarczego kryzysu.

     – Natomiast ci ministrowie nie mają politycznej odwagi, żeby powiedzieć swoim rolnikom, że dostaną mniej pieniędzy, by wyrównać płatności i dać państwom mniej dofinansowywanym, środki na wsparcie bezpośrednie. A także żeby we własnych krajach dokonać tego wyrównania i skierować więcej środków na rozwój – komentuje Marek Sawicki.

    – Ta dyskusja trwa, nie jest łatwa. Jej finał będzie miał miejsce nie wcześniej jak w drugiej połowie 2013 roku.

    Polski rząd domaga się zmiany w sposobie dystrybucji pieniędzy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Od 2008 r. trwają prace nad zmianą jej funkcjonowania i przygotowania perspektywy finansowej na lata 2014-2020.

    Największe kontrowersje budzi właśnie sposób dzielenia dotacji powiązany z historyczną wielkością i intensywnością produkcji rolnej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z nią rolnicy z Niemiec, Francji, Danii, Holandii czy Grecji otrzymują wyższe dotacje bezpośrednie niż ci, z nowych państw członkowskich.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.