Newsy

Rosną wydatki firm odzieżowych na kampanie na Facebooku

2012-11-06  |  06:30
Mówi:Norbert Kilen
Funkcja:dyrektor strategiczny
Firma:Think Kong
  • MP4

    W ciągu ostatniego pół roku ponad połowa z 8 mln Polaków, którzy mają konto na Facebooku, polubiła stronę jakiejś marki odzieżowej. Zwykle dlatego, by poznać jej ofertę lub aktualne promocje. Eksperci przyznają, że ten sposób komunikacji z klientami ma olbrzymi potencjał. Dlatego wydatki branży odzieżowej związane z obecnością na Facebooku rosną.

      Można zakładać, że większość użytkowników Facebooka wśród ulubionych stron ma również strony marek odzieżowych. To jest olbrzymi potencjał – mówi Norbert Kilen, dyrektor strategiczny w agencji Think Kong. 

    Agencja wraz z firmą CheeseCat i serwisem Socjomania.pl przygotowała raport „Social Media Fashion”. Wskazują w nim na kilka przyczyn, dla których użytkownicy Facebooka klikają „lubię to” na stronach marek odzieżowych. Najważniejsze to chęć poznana oferty i aktualnych promocji (wskazało na nią 51 proc. respondentów), pozytywny stosunek emocjonalny do marki (48 proc.), zadowolenie z zakupu (42 proc.) oraz udział w konkursach (38 proc.).

      Z badań, które przeprowadziliśmy wynika, że Polacy lubią, śledzą, obserwują na Facebooku strony marek odzieżowych przede wszystkim w poszukiwaniu ofert i informacji o nowościach produktowych. To jest dla nich, jak się okazało, najważniejsze. Dużo ważniejsze niż plotki ze świata mody czy newsy ze świata – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Norbert Kilen.

    To też jeden z powodów, dla którego choć same social media nie sprzedają  podobnie jak outdoor lub prasa zapewniają dotarcie z przekazem do potencjalnych klientów. Ponad 7 proc. osób, które lubią markę odzieży na Facebooku przyznaje, że zdarzyło się im kupić jakiś produkt pod wpływem treści opublikowanej przez producenta w serwisie. Ponad 20 proc. rozważało zakup, a 16 proc. odwiedziło sklep.

      Patrząc na te wyniki, to można by powiedzieć, że powinny to być oferty przeplatane informacjami o nowościach produktowych. Na pewno to jest coś, czego oczekują fani i tzw. ‘lubisie’. Takie treści powinny przeważać w komunikacji, natomiast nie powinno być tak, że są to wyłącznie takie treści. Obecność na Facebooku czy w jakimkolwiek innym serwisie społecznościowym to sposób na opowiedzenie historii marki, a ten przekaz nie powinien wyłącznie ograniczać się do informacji ofertowych, cenowych – mówi dyrektor strategiczny w Think Kong.

    Badanie "Social Media Fashion" pokazało także, że prawie 4/5 użytkowników Facebooka przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy widziało reklamy marek odzieżowych. Nieco mniej, ale i tak większość (blisko 60 proc.), deklaruje, że w nie klika.

      Powody są różne i możemy je rozpatrywać na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to jest płaszczyzna techniczna, tzn. skąd konkretnie dowiedzieli się w ogóle o istnieniu danego fanpage’u. I tu dominuje aktywność znajomych i reklamy na Facebooku, czasem adres strony umieszczony na metce czy na ulotce dołączonej do produktu. Natomiast druga płaszczyzna to jest płaszczyzna motywacji w ogóle i emocji z tym związanych. Bardzo dużo internautów, którzy brali udział w naszym badaniu deklaruje wprost, że po prostu lubi daną markę, że kupiło produkt i są zadowoleni z tego produktu – mówi Norbert Kilen.

    Podkreśla, że właśnie dlatego w obecność na Facebooku warto inwestować i firmy coraz częściej się na to decydują.

     – Na pewno wydatki na ten cel rosną. Po pierwsze, ma to związek z tym, że firmy dkrywają, że można tam prowadzić skuteczne działania sprzedażowe. A po drugie, wiąże się to z technicznymi aspektami, np. pojawiła się jakiś czas temu możliwość promocji postów, teraz wchodzą nowe produkty reklamowe, więc jest coraz więcej metod na wydawanie na Facebooku pieniędzy wyjaśnia przedstawiciel Think Kong i dodaje, że związane z tym wydatki firm jeszcze przez pewien czas z pewnością będą rosły.

    Raport daje też szczegółową odpowiedź na pytanie, dlaczego internauci przestają obserwować posty marki, którą polubili. Ponad 63 proc. badanych kliknęło „Nie lubię” lub „Ukryj wpisy z tej strony”. Co czwarty jako bezpośrednią przyczynę wskazał publikowanie nieciekawych materiałów. Za duża aktywność marki przeszkadzała blisko 40 proc. pytanych, przy czym najwięcej „odlubień” generują często najpopularniejsze posty.

    Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2012. Patronat nad nim objęły Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Związek Przedsiębiorców Przemysłu Mody „Lewiatan”.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

    Handel

    Ministerstwo Rolnictwa chce zwiększyć popyt na polską żywność. Od końca września łatwiej będzie rozpoznać w sklepie mięso krajowej produkcji

    30 września wejdą w życie zmiany w rozporządzeniu sprzed trzech lat, nakazujące umieszczanie na mięsie sprzedawanym na wagę poza napisaną nazwą kraju pochodzenia także wizerunek flagi danego kraju. Ma to pozwolić konsumentowi na pierwszy rzut oka rozpoznać, skąd pochodzi produkt, i wybrać ten z Polski, jeśli jest to dla niego ważny czynnik. Przepis dotyczy mięsa świń, drobiu, kóz i owiec. To drugi po ziemniakach produkt objęty obowiązkiem flagowania.

    Nieruchomości

    Rośnie popyt na małe mieszkania z balkonem lub ogródkiem. Pandemia koronawirusa zmienia preferencje Polaków dotyczące wynajmu

    Około 15 proc. Polaków mieszka w wynajmowanym mieszkaniu, z czego 5 proc. płaci czynsz rynkowy. To niewiele w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, gdzie z wynajmu mieszkania korzysta około 40–45 proc. społeczeństwa. Jak podkreśla Sławomir Imianowski z Resi4Rent, w Polsce wciąż preferowany jest zakup mieszkania na własność, ale coraz więcej młodych ludzi dostrzega zalety wynajmu. Tym bardziej że spowodowany pandemią kryzys zwiększył w społeczeństwie poziom niepewności finansowej. W ostatnich miesiącach chętni na najem szukają lokali z balkonem i ogródkiem, które zostały szczególnie docenione w okresie izolacji.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Finanse

    10 mln zł na przyciągnięcie do kraju polskich naukowców z zagranicy. Mają pomóc w opracowaniu szczepionki na koronawirusa i walczyć ze skutkami pandemii

    Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej chce ściągnąć do kraju naukowców polskiego pochodzenia, którzy wyróżniają się dorobkiem naukowym i mogą pomóc w walce z koronawirusem oraz jego skutkami. Chodzi nie tylko o lekarzy czy biotechnologów, lecz również m.in. ekonomistów. Na ich przeprowadzkę do Polski, sfinansowanie wynagrodzeń i utworzenie dla nich zespołów badawczych przeznaczono 10 mln zł. Krajowe uczelnie i instytuty naukowo-badawcze, które planują zatrudnić naukowców z zagranicy, mogą starać się o te pieniądze jeszcze tylko do końca sierpnia.

    Edukacja

    Polski rynek odnotował rekordowy wzrost zainteresowania webinarami. Aktywność w tym obszarze wzrosła 12-krotnie

    O ponad 1100 proc. wzrosła aktywność webinarowa w Polsce w ciągu dwóch miesięcy pandemii – wynika z badań ClickMeeting. To największy wzrost wśród badanych krajów. Dla przykładu w Niemczech było to 519 proc., w Grecji – 868 proc., a w USA – tylko 39 proc. Organizacja tego typu wydarzeń online stała się dla wielu firm głównym narzędziem zarobkowym. Eksperci prognozują, że nawet po ustaniu pandemii platformy webinarowe będą chętnie wykorzystywane przez firmy i szkoleniowców.