Newsy

Rosną wydatki polskich firm na innowacyjne technologie IT. Największe inwestycje realizują banki i sektor telekomunikacyjny

2016-10-27  |  06:55

Ponad połowa polskich firm ma konkretną wizję tego, w jaki sposób transformacja cyfrowa powinna zostać przeprowadzona, a 28 proc. z nich opracowaną strategię jej wdrożenia. Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia umożliwiające zarządzanie dużymi zbiorami danych i ich analizę, chmurę obliczeniową oraz rozwiązania mobilne, które pozwalają poprawić model biznesowy. Kluczowe znaczenie ma elastyczna infrastruktura, która daje możliwość szybkiej modyfikacji.

– Żyjemy w czasie transformacji cyfrowej. Firmy odpowiadają na nowinki technologiczne zgodnie z jej rytmem, czyli w pierwszej kolejności modernizują zaplecze informatyczne. Następnie włączają te instrumenty IT, które są podstawą do polepszenia modelu biznesowego, na przykład hurtownie danych czy nowe platformy programistyczne dające możliwość przenoszenia aplikacji pomiędzy chmurami różnych dostawców – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Dell EMC Enterprise Business.

Główną motywacją do inwestowania w infrastrukturę IT przez przedsiębiorstwa jest potrzeba przeprowadzania wydajnych analiz big data i budowy biznesu napędzanego danymi – pokazują wyniki GE Global Innovation Barometer 2016. Przedsiębiorstwa, które stosują model data-driven business, notują dwucyfrowe wskaźniki przychodów (raport Forrester Insight Driven Business). Szacuje się, że wspomniany wskaźnik w firmach wykorzystujących big data sięgnie średnio ok. 30 proc.

– Wśród rozwiązań wykorzystywanych do napędzania biznesu kluczową rolę odgrywa infrastruktura. Jej elementy stanowią podstawę, na bazie której działają wszelkie aplikacje biznesowe. Dużo mówi się o rozwiązaniach chmurowych, hybrydowych, natomiast niezależnie od rodzaju rozwiązania kluczem jest właśnie podstawowa infrastruktura, jej elastyczność, możliwość modyfikacji w bardzo krótkim czasie – ocenia Wojciech Głownia, Dyrektor Generalny Dell EMC, odpowiedzialny za biznes komercyjny w Polsce.

Coraz więcej firm inwestuje w infrastrukturę technologiczną, która pozwala na skuteczniejszą analizę wielkich zbiorów danych. Raport GE Global Innovation Barometr 2016 wskazuje, że takie inwestycje deklaruje 73 proc. globalnych przedsiębiorstw. To o ok. 30 proc. więcej niż w poprzednim badaniu (43 proc. firm). Firma IDC szacuje, że wydatki firm na rozwój infrastruktury wykorzystywanej do analityki big data, a także na oprogramowanie i usługi wykorzystujące dane rosną średnio o 23 proc. rokrocznie. Do 2019 roku inwestycje firm w rozwiązania big data mają sięgnąć 48,6 mld dol.

– Firmy powinny obserwować trendy i za nimi nadążać. Te trendy to big data, czyli analityka wielkich zbiorów danych, mająca największe przełożenie na poprawę modelu biznesowego. Po drugie jest mobility, mobilność i przenoszalność. To pracownik cały czas w ruchu, to nowa grupa millenialsi, z których połowa odchodzi z firmy, jeśli nie dostanie właściwych narzędzi i procesów. Kolejnym trendem jest chmura – wymienia Wojtkowski.

Jak prognozuje IDC, takie inwestycje są kluczowe z punktu widzenia relacji z klientami (mobility i big data), zwiększenia wydajności (chmura obliczeniowa), również innowacyjności i usprawnień (big data). Coraz więcej zwolenników zyskują platformy konwergentne, czyli zintegrowane i uproszczone infrastruktury IT, które bazują na wirtualizacji danych, pomocne w modernizacji firmy. Ta opracowana przez Dell EMC to rozwiązanie oparte na oprogramowaniu do zarządzania chmurami firmy FireHost oraz na systemach sieciowych od VMware.

– Firmy powinny bardzo dokładnie rozważyć, w jaki sposób będą budowały swoje modele aplikacji. Najważniejsze, żeby programiści nie tracili niepotrzebnie czasu na budowę samej konstrukcji aplikacji, ale skupili się na jej logice, żeby aplikacje mogły być bardzo szybko uruchamiane, ale przede wszystkim, żeby były sprawnie wytwarzane. To procesy, które nie trwają lata, ale raczej tygodnie lub miesiące. Tylko wtedy firmy mogą bardzo szybko odpowiadać na zmiany rynkowe – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.

Raport „Welcoming Innovation Revolution”, przygotowany przez GE Global Innovation Barometer 2016 wskazuje, że 83 proc. polskich firm wyraża zainteresowanie nowymi technologiami. Wskazuje na to m.in. dynamika inwestycji w narzędzia analityczne big data, która wzrosła z 49 proc. w 2014 roku do poziomu 68 proc. w 2015 roku.

– Polskie firmy w żaden sposób nie odstają od firm z innych części świata. Trzeba pamiętać o tym, że często operują nie tylko na rynku polskim, lecz także szerzej – na rynku Unii Europejskiej czy na rynkach światowych. W związku z tym dla nich konkurencja nie sprowadza się wyłącznie do firm, które funkcjonują w Polsce – tłumaczy Dyrektor Generalny Dell EMC Commercial Business, Wojciech Głownia.

W Polsce ważnym nabywcą nowoczesnych rozwiązań IT są sektory bankowo-finansowy i telekomunikacyjny, które zwiększają wydatki na ten cel. Polski sektor bankowy należy do najbardziej nowoczesnych na świecie. Banki udostępniają klientom nowoczesne rozwiązania. Z danych PRNews.pl wynika, że banki mają 5 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej, z bankowości internetowej korzysta 14,5 mln osób. Jak wskazuje Wojtkowski, 30–40 proc. biznesu firm informatycznych stanowi właśnie sektor bankowy.

– Polski rynek bankowy się konsoliduje. Ten proces był nieco opóźniony w stosunku do głównych państw Zachodu, ponieważ jest w innej fazie rozwoju. Konsolidacje jednak mają miejsce, czego przykładem mogą być BZ WBK i Santander, Alior, BPH, PZU, ostatnio BGŻ BNP Paribas i Sygma Bank – wskazuje dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business.

Również w firmach produkcyjnych procesy stają się coraz bardziej zautomatyzowane, rozwój przedsiębiorstw w dużej mierze zależy więc od wdrożenia nowoczesnych technologii. W infrastrukturę IT inwestuje też branża gier komputerowych.

– Branża rozrywkowa rośnie bardzo szybko. Żeby można było skutecznie, szybko i na odpowiednim poziomie produkować gry komputerowe, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura w fazie projektowania, developmentu czy fazie testowania – przekonuje Wojciech Głownia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami nie maleje. Wyrównanie różnic może potrwać jeszcze co najmniej 130 lat

Gender gap to problem społeczny w globalnym, jak i polskim wymiarze. Według danych McKinsey & Company w Polsce kobiety stanowią ponad połowę populacji i aż 66 proc. osób kończących studia wyższe, ale mają niższy udział w rynku pracy i nieproporcjonalnie mniej zarabiają. Luka płacowa, według ostatniego raportu World Economic Forum „Global Gender Gap Report 2022”, wynosi 8,7 proc., choć w niektórych branżach i według niektórych metodologii jest ponad dwukrotnie wyższa. Szansą na szybkie wyrównanie jej może się jednak okazać projekt unijnej dyrektywy, który zmusi pracodawców do większej transparentności w wynagrodzeniach. 

Przemysł

Opracowany w Polsce system narzędzi inżynierskich zwiększy wydajność silników lotniczych. Pozwoli też przewidzieć konieczność remontu silnika samolotu i związane z tym koszty

Poprawa wydajności silników i możliwość optymalizacji kosztów ich eksploatacji czy remontów – to elementy, które mają duże znaczenie dla linii lotniczych. General Electric Company Polska pracuje nad systemem, który na podstawie obliczeń dokonanych przez algorytmy sztucznej inteligencji ułatwi projektowanie części lotniczych poprzez optymalizację charakterystyk odpowiedzialnych za zużycie paliwa i emisję. Platforma opracuje też prognozy dotyczące planowania czynności serwisowych w trakcie eksploatacji silników, tak aby flota lotnicza działała jak najwydajniej. Wdrożenie trzymodułowego projektu przyniesie korzyści nie tylko przewoźnikom i serwisom naprawczym, lecz także przyczyni się do osiągnięcia celu dekarbonizacji transportu.

Motoryzacja

Sportowy brand Mercedesa notuje rekordowe wyniki sprzedaży. Elektryfikacja dużą szansą dla tego segmentu rynku

W ubiegłym roku sprzedaż AMG, sportowego i wyczynowego brandu Mercedesa, wzrosła o blisko 17 proc. do rekordowych 146 tys. egzemplarzy. Polska jest dla tej marki czwartym rynkiem zbytu w Europie, a gdański AMG Brand Center jednym z nielicznych jej salonów na świecie. – Ten segment rynku rośnie na całym świecie i „młodnieje”, bo przyciąga coraz młodszych klientów – mówi Philipp Schiemer, dyrektor generalny marki Mercedes-AMG. W kolejnych latach będą ich przyciągać dwa trendy – elektromobilność i cyfryzacja, czyli m.in. wejście w e-wyścigi. AMG zaprezentowało właśnie specjalne odsłony swoich flagowych modeli przygotowane na 55. urodziny.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.