Newsy

Rośnie popularność cydru w Polsce. W tym roku sprzedaż może się nawet potroić

2014-05-09  |  06:30
Tagi: cydr
Mówi:Andrzej Pawelec
Funkcja:przewodniczący rady nadzorczej, udziałowiec +H2O
  • MP4
  • Szacuje się, że do 2015 r. globalny rynek cydru osiągnie wartość 2,6 mld dolarów. Polska, będąca największym producentem jabłek w Europie, wytwarza głównie koncentrat jabłkowy, z którego powstają cydry w Wielkiej Brytanii, Szwecji czy Irlandii, jednak rynek cydru wytwarzanego w naszym kraju dynamicznie się rozwija. W tym roku jego sprzedaż może się potroić.

    W samych Stanach Zjednoczonych istnieje ponad 330 wytwórców tego napoju, którzy produkują ponad 1240 różnych odmian cydru, czyli napoju alkoholowego uzyskiwanego z fermentacji jabłek. Bardzo popularny w Wielkiej Brytanii i Irlandii jest też do nabycia w innych krajach europejskich i poza Europą. 

    Od niedawna cydr stał się popularny w Polsce. W ubiegłym roku w naszym kraju zostało sprzedanych około 2 mln litrów tego napoju. To nie jest duża ilość, natomiast myślę, że konsumenci będą coraz częściej sięgali po tego typu trunek, ponieważ jest to pełne wino. My produkujemy znakomity cydr i myślę, że w Polsce można produkować bardzo dobry cydr – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej firmy +H2O, producenta napojów, w tym cydru. 

    Na razie cydrów na polskim rynku jest niewiele. Kategoria wyraźnie rozrosła się w ubiegłym roku, gdy obniżono akcyzę na ten trunek. Pojawiły się nowe produkty, zaczęły się kampanie reklamowe, a cydr zaczął być widoczny na sklepowych półkach. Zdaniem Andrzeja Pawelca ten rok będzie decydujący dla wyłonienia liderów rynku, przy wyborze których decydujący głos będą mieli konsumenci. 

    W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 2 mln litrów napoju, co nie jest jeszcze wynikiem imponującym, ale szacuje się, że w tym roku sprzedaż może się podwoić lub nawet potroić, a docelowo polski rynek może mieć potencjał wchłonięcia nawet 50 mln litrów rocznie. Jako napój niskoalkoholowy ma być konkurencją przede wszystkim dla piwa i propozycją dla pań, które w tym ostatnim trunku zazwyczaj nie gustują. +H2O, które produkuje 7 sadów, Joker, X-cider, opracowało nową markę cydru dla największej sieci sklepów spożywczych w Polsce – Biedronki. 

    Zrobiliśmy ten projekt dla Biedronki i bardzo jesteśmy ciekawi ogólnokrajowego zasięgu. Jest to ogromna sieć. Wytrzymaliśmy osiem miesięcy bardzo ścisłych testów i różnych negocjacji, żeby w ogóle się dostać do nich w takiej skali. Mamy wielką nadzieję, że wyniki sprzedaży zachęcą sieć sklepów Biedronka do utrzymania cydru w swojej ofercie – mówi Pawelec. 

    Nowy rodzaj cydru to produkt czysty ekologicznie, pozbawiony dodatków chemicznych i wytwarzany w sposób klasyczny przy udziale wody dobrej jakości. Produkt finalny jest winem jabłkowym, niskoalkoholowym o 60-procentowej zawartości ekstraktu owocowego. Przewodniczący rady nadzorczej zdradza, że +H2O jest zakładem koszernym, gdzie koszerność rozumiana jest jako czystość i higiena najwyższej jakości. Nie można używać chemii spożywczej, która jest dopuszczona w branży, a woda musi pochodzić z własnych ujęć.  

    Generalnie jest to bardzo naturalna produkcja i wszystko robimy w sposób naturalny. Jeżeli ma być w ogóle dobry cydr, to musi być robiony w sposób tradycyjny, czyli o danym smaku jabłek. Każdy ma jakąś swoją propozycję smakową, chodzi mi o smak jabłek, natomiast resztę będzie weryfikował rynek – podsumowuje Pawelec.

    +H2O jest pierwszym producentem cydru w Polsce. Jej historia sięga 1990 roku, kiedy – jeszcze jako przedsiębiorstwo produkcyjne Cin&Cin SA – wprowadziła na rynek kilkanaście różnych produktów. Specjalnością spółki są wyroby winiarskie. Produkty +H2O są eksportowane do wielu krajów w Europy i na inne kontynenty – m.in. do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraela, Niemiec, Austrii i Francji. Na eksport trafia 25 proc. produkcji +H2O.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.