Mówi: | Daniel Oware |
Firma: | IFCO Systems Polska |
Rośnie popularność plastikowych pojemników wielokrotnego użytku w przemyśle spożywczym
Sklepy i sieci handlowe coraz częściej decydują się na wynajęcie plastikowych pojemników wielokrotnego użytku (PPWU) do transportu m.in. owoców i warzyw. Lider rynku, globalny koncern IFCO Systems, już teraz odnotował obrót na poziomie 200 mln rocznie, ale chce co najmniej podwoić tę liczbę.
– Mamy ponad 200 mln opakowań w obrocie, współpracujemy z ponad 200-300 dostawcami i sieciami. Jesteśmy przygotowani na inwestycje w Polsce, dopóki nie zbudujemy tutaj pozycji lidera, niezależnie od tego, czy nasza inwestycja będzie teraz przynosiła nam zysk, czy za pięć lat, czy za dziesięć – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Daniel Oware z IFCO Systems Polska.
Jak podkreśla Oware, polski rynek PPWU jest wciąż bardzo mały. Firmy z branży spożywczej dopiero zaczynają wykorzystywać tego typu pojemniki do transportu owoców i warzyw, czyli produktów, w których specjalizuje się IFCO Systems.
Tego typu skrzynki umożliwiają bezpieczny i prosty w obsłudze przewóz owoców i warzyw pomiędzy producentami, dostawcami i sprzedawcami, także w ruchu transgranicznym. Pojemniki te krążą pomiędzy firmami, więc najczęściej nie są kupowane, a jedynie wynajmowane od firm takich, jak IFCO Systems.
Rozwój tego rynku nieco spowolniło rosyjskie embargo, które negatywnie wpłynęło na sytuację polskich producentów owoców i warzyw. Oware przyznaje, że wiązało się to z obniżeniem marż i kosztów. Choć spowolnienie jest odczuwalne, Oware podkreśla, że nie zahamuje ono rozwoju tego rynku.
– Widzimy światło w tunelu, więc nie jest tak źle – zapewnia Oware. – IFCO Systems jest światowym liderem w systemie zarządzania skrzynkami PPWU i ich wynajmu. Zależy nam na osiągnięciu tej pozycji w Polsce.
Spółka ma ambitny plan inwestycyjny w Polsce. Oware nie chce zdradzić ani planowanych kwot inwestycji, ani harmonogramu osiągania celów.
Potencjał wzrostu tego rynku jest bardzo duży nie tylko w Polsce. Jak szacuje IFCO, spośród rocznego obrotu opakowań owoców i warzyw w Europie na poziomie ok. 7,5 mld, ok. 4,4 mld operacji mogłoby być wykonywanych w PPWU. Jednak rynek tego typu opakowań to obecnie jedynie niecałe 900 mln rocznie w Europie.
– Mamy bardzo ambitne plany co do naszej pozycji, bo mamy świetną organizację, która tak zarządza skrzynkami, by były one wielokrotnie używane, by minimalizować ilość odpadów, co z kolei wpływa na ochronę środowiska – zapowiada Oware.
IFCO Systems liczy na osiągnięcie wolumenu 400-500 mln opakowań PPWU, czyli ponaddwukrotnie więcej niż obecnie.
Dodaje, że IFCO Systems weszło na polski rynek wcześniej niż inni międzynarodowi gracze, co daje spółce przewagę konkurencyjną. Spółka jest teraz przygotowana na inwestycje aż do momentu osiągnięcia pozycji lidera.
Czytaj także
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-06: Coraz więcej Polaków deklaruje, że nie marnuje żywności. Wciąż jednak do kosza trafia 5 mln t jedzenia rocznie
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-11-14: Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.