Newsy

Rośnie popularność e-sportu. Rozgrywkami coraz częściej interesują się największe globalne koncerny, które napędzają wzrost branży

2017-05-23  |  06:00

Rynek gier komputerowych dynamicznie rośnie. Tylko w Polsce jego wartość szacuje się na 40 mln zł, a tempo wzrostu sięga 20 proc. Do 2020 roku globalna wartość e-sportu, na którą składają się prawa do transmisji, wpływy z biletów i sponsoring, może przekroczyć 1,5 mld dol. Rosnąca popularność rozgrywek sprawia, że interesują się nimi największe koncerny, nie tylko te związane z branżą gier. To będzie jeszcze bardziej napędzać rozwój rynku.

 Obecnie szacuje się, że rynek e-sportowy w Polsce wart jest 40 mln zł. Na świecie do 2020 roku będzie to już 1,5 mld dol. Na to składają się wpływy ze sprzedaży biletów, pula nagród, kontrakty na transmisje telewizyjne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adrian Kostrzębski, PR manager w ESL Polska, platformie dla sportów elektronicznych.

Z danych PayPal i SuperData wynika, że w tym roku przychody z e-sportu w Polsce mogą wzrosnąć do 12 mln dol., a w 2018 – do 13,5 mln dol. Zawodowe rozgrywki przyciągają ok. 550 tys. widzów, ale do 2018 roku liczba ta ma się podwoić. Mistrzostwa w grach komputerowych ogląda blisko 256 mln osób na całym świecie, a w Europie e-sport zapewnia rozrywkę 23 mln widzów.

– Według naszych wskazań rynek rośnie średnio o 20 proc. rocznie. Niewątpliwie rozwój e-sportu nie jest zagrożony – ocenia ekspert.

E-sport może stać się w ciągu kilku lat konkurencją dla najpopularniejszych tradycyjnych sportów. Coraz częściej zawody transmitują telewizje. Pod koniec ubiegłego roku BAMTech kupiła prawa do e-sportowych transmisji League of Legends do 2023 roku, a wartość transakcji wyniosła co najmniej 300 mln dol. W lutym tego roku transmisję e-sportowej wersji meczu piłki nożnej po raz pierwszy pokazała też Telewizja Polska. Spotkanie obejrzało ok. 50 tys. osób. Jeszcze kilka lat temu rynek praktycznie nie istniał, dziś jego wartość globalną ocenia się na blisko 500 mln dol,

– Na wartość rynku składa się kilka elementów – przede wszystkim prawa do transmisji, wpływy z biletów, sponsoring i finansowanie typu joint venture – mówi Kostrzębski.

Rosnące zainteresowanie ze strony graczy i widzów sprawia, że w stronę e-sportu zwracają się także coraz częściej największe koncerny, niekoniecznie związane z sektorem gier czy elektroniką.

– Widać coraz większe zainteresowanie olbrzymich graczy na rynku, to np. Coca-Cola, MasterCard, Red Bull, a jest to dopiero początek – przekonuje Kostrzębski. – Zainteresowanie tych największych firm i koncernów mediowych sprawia, że rynek będzie rósł.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Patronat Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Festiwal Biegowy Tauron 2020

Konsument

Finansowa rzetelność Polaków drastycznie spadła podczas pandemii. Niemal połowa jest skłonna usprawiedliwić niespłacanie długów

Co dziesiąty Polak uważa, że zwracanie długów nie jest bezwzględnym obowiązkiem moralnym. To prawie trzy razy więcej niż zaledwie cztery lata temu – wynika z badania „Moralność finansowa Polaków” Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Niemal połowa badanych przyznała, że mogłaby usprawiedliwić nieetyczne zachowania finansowe, a to ponad dwa razy więcej niż w 2018 roku. Odsetek ten wyraźnie wzrósł w czasie pandemii. Najwięcej osób jest skłonnych tolerować pracę na czarno i przepisywanie majątku na rodzinę, aby uniknąć spłaty długów, ale wielu rodaków akceptuje także płacenie gotówką „bez rachunku” i zatajanie informacji w celu pozyskania kredytu lub pożyczki.

Firma

Dynamiczne tempo zmian technologicznych to duże wyzwanie dla firm. Pomocna może być cyfrowa platforma oparta na superszybkich serwerach [DEPESZA]

Cyfrowa transformacja biznesu jest już koniecznością. Jej tempo w trakcie pandemii jest jednak tak szybkie, że część firm weszła w stan tzw. impasu cyfrowego i przestała się rozwijać ze względu na bariery technologiczne czy finansowe. Przedsiębiorstwa przestają nadążać za koniecznością ciągłego ulepszania swojej infrastruktury IT, tak żeby zapewniała jak największą efektywność i bezpieczeństwo. Ten problem chce rozwiązać IBM – technologiczny gigant wspólnie ze środowiskiem programistów stworzył platformę LinuxONE. Dzięki dużym mocom obliczeniowym po jej wdrożeniu operacje biznesowe mogą przyspieszyć nawet o ponad 400 proc.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Koronawirus może przyspieszyć największe projekty infrastrukturalne. Do 2025 roku planowanych jest 25 megainwestycji na kwotę niemal 300 mld zł

Megainwestycje infrastrukturalne mogą być szansą na wyjście z kryzysu gospodarczego. – Koronawirus okazuje się być dobrym energy drinkiem, dzięki któremu na rynek wtłoczymy więcej inwestycji – ocenia Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie, jak wynika z raportu firmy Spectis, w trakcie realizacji znajdują się cztery megainwestycje, których budżet przekracza 3 mld zł. Docelowo do 2025 roku ma ich być 25 o łącznej wartości blisko 300 mld zł.

 

Problemy społeczne

Blisko połowa Polek ma choroby skóry. Wiele z nich bagatelizuje problem i nie zgłasza się po pomoc do specjalisty

Ponad 2/3 Polek ma problemy z cerą, a blisko połowa zmaga się z chorobami skóry. Wiele kobiet jednak bagatelizuje te dolegliwości. Jedynie 40 proc. decyduje się na skorzystanie z pomocy specjalisty wtedy, kiedy wystąpią pierwsze objawy choroby. U lekarza pojawiają się po ponad trzech i pół roku po zauważeniu pierwszych problemów – wynika z badania „Polki w swojej skórze”. Tymczasem im szybsza diagnoza i wdrożenie leczenia, tym większa szansa na zaleczenie objawów choroby, ale też poprawę samopoczucia. Tak jest np. w przypadku trądziku różowatego, na który cierpi 3 proc. kobiet.