Newsy

Rośnie sprzedaż mieszkań. Polacy kupują droższe mieszkania i rzadziej korzystają z kredytu.

2013-08-22  |  06:30
Mówi:Jarosław Szanajca
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Dom Development
  • MP4
  • Poprawia się koniunktura w branży mieszkaniowej. Coraz lepiej sprzedają się przede wszystkim droższe mieszkania w lepszym standardzie. Przybywa też klientów kupujących mieszkania za gotówkę – w tym roku stanowią oni ok. 30 proc. Osoby zainteresowane tańszymi mieszkaniami na kredyt czekają na nowy rządowy program „Mieszkanie dla młodych”.

    Do kupna mieszkań zwrócili się zamożniejsi klienci. Są to osoby, które obserwując rynek stwierdziły, że w tej chwili ceny są już najniższe, że już nie będą spadać. Stwierdziły, że to jest dobra inwestycja na lata, że przy bardzo niskich stopach procentowych można częściowo posilić się kredytem. Oczywiście mieszkanie jest dużo lepszą w tej chwili inwestycją niż lokata bankowa czy instrumenty finansowe – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.

    Dzięki poprawie sytuacji na rynku Dom Development w drugim kwartale tego roku zanotował najlepszą sprzedaż mieszkań od półtora roku. Szanajca przyznaje, że taki wynik był lepszy od oczekiwań. Dodaje, że wbrew obawom zakończenie programu „Rodzina na swoim” z końcem ubiegłego roku nie spowodowało istotnego spadku sprzedaży i cen.

    Szanajca podkreśla, że rządowe programy wsparcia są bardzo potrzebne. Zauważa jednak, że lukę po „Rodzinie na swoim” wypełnili inni klienci – dysponujący gotówką i traktujący mieszkanie jako inwestycję.

    Rzeczywiście w tej chwili odsetek osób, które korzystały z programu „Rodzina na swoim” spadł, natomiast bardzo zwiększył się udział klientów kupujących mieszkania większe, droższe i za gotówkę – podkreśla Szanajca.

    W ubiegłym roku tylko 20 proc. osób kupowało mieszkania za gotówkę, w tym już 30 proc. Związane jest to z typem klientów i kupowanych mieszkań.

    To nie jest tak, że się tylko duże sprzedają. Dalej sprzedają się mieszkania małe, mieszkania średnie, natomiast sprzedaje się lepiej nieco wyższa półka mieszkań. Te najniżej wyceniane mieszkania z ceną za ok. 5 tys. za metr sprzedają się trudno, natomiast mieszkania w innych lokalizacjach, w nieco wyższym standardzie, za 7-8 tys. sprzedają się dużo lepiej – mówi Szanajca.

    Osoby, które potrzebują kredytu i chciałyby kupić tańsze mieszkanie wstrzymują się z taką decyzją. Czekają na zapowiedziany przez rząd program „Mieszkanie dla młodych”, w ramach którego będą mogły liczyć na dopłatę.

    Według Szanajcy obecna sytuacja na rynku to początek odbicia i wzrostu cen. Już w drugim kwartale 2013 r. Dom Development podniósł ceny o ok. 2 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.