Newsy

Rozwój nowych technologii wymusza zmiany na rynku pracy. W branżach IT i marketingu pojawia się wiele nowych stanowisk i zawodów

2016-07-28  |  06:35
Mówi:Aleksandra Figura
Funkcja:team leader w firmie doradztwa personalnego People
  • MP4
  • Na rynku pracy jest duże zapotrzebowanie na stanowiska, które jeszcze przed kilkoma laty w ogóle nie istniały. To zjawisko charakterystyczne szczególnie dla branż IT i marketingu. Jest to związane z rozwojem zaawansowanych technologii i nowych mediów. W rezultacie pojawiły się zawody, które w najbliższym czasie powinny być źródłem wysokojakościowej i dobrze płatnej pracy. To wymaga jednak zmian w systemie edukacji.

    LinkedIn przeprowadził ostatnio badania na temat zawodów, które pojawiły się w ciągu ostatnich pięciu lat. Dwa pierwsze miejsca to stanowiska deweloperów, czyli programistów rozwijających aplikacje mobilne w dwóch najpopularniejszych platformach, czyli na systemy Android i iOS – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Figura, sales, marketing & engineering team leader w firmie doradztwa personalnego People.

    Najbardziej dynamiczny wzrost liczby różnorodnych nowych zawodów widoczny jest jednak w branży marketingu. Następstwem rozwoju nowych technologii jest rozwój narzędzi oraz kanałów marketingu i komunikacji. Przekłada się to w prostej linii na powstawanie nowych stanowisk. Bardzo popularnym nowo powstałym stanowiskiem jest digital marketing manager, czyli osoba, która odpowiada za obecność firmy w mediach internetowych i w obszarze aplikacji mobilnych.

    Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 65 proc. przedsiębiorców w Polsce ma stronę internetową, a 22 proc. firm korzysta co najmniej z jednego serwisu społecznościowego. Facebook dla wielu z nich stał się głównym narzędziem komunikacji, dlatego firmy poszukują osób do obsługi social media, zarówno od strony technicznej, jak i pod kątem budowania wizerunku w sieci.

    Wyróżnia się też dużo węższych specjalizacji. Przykładem może być social media manager, czyli osoba, która zarządza obecnością firmy w internecie i nowo powstające, jeszcze bardzo rzadko spotykane w Polsce stanowisko community managera. Jest to takie stanowisko, w którym osoba pod własnym imieniem i nazwiskiem buduje społeczność wokół firmy lub marki, by promować ją w internecie – wyjaśnia Aleksandra Figura.

    Powstają też nowe specjalizacje na styku marketingu i nowych technologii.

    Jednym z najczęściej pojawiających się ostatnio tego typu nowych stanowisk jest user interface lub user experience designer. Są to osoby odpowiedzialne za takie projektowanie platform czy systemów, by były one jak najbardziej przyjazne dla użytkownika i jak najbardziej intuicyjne – tłumaczy Figura.

    Na stanowiska te potrzebne są osoby z wysokimi kwalifikacjami z różnych dziedzin, co oznacza, że oczekiwania wobec kandydatów są bardzo wysokie. To wyzwanie dla firm rekrutacyjnych.

    W kontekście nowych stanowisk rynek pracy wciąż ma niedobór kandydatów. Dzieje się tak w obszarze IT, choć programistów jest coraz więcej, to wciąż jest to niewystarczająca liczba. Jeśli chodzi o powstające stanowiska w obszarze marketingu, to często ich zakres odpowiedzialności jest nowy wobec potrzeb rynku. Osoby te nie mają okazji zdobyć doświadczenia w innych miejscach w kontekście wymagań dla danego stanowiska i często uczą się wykonywania danego zawodu w pracy – wyjaśnia team leader w firmie doradztwa personalnego People.

    Do nowych wymagań rynku pracy powinny się dostosowywać także uczelnie, przygotowując nowe kierunki studiów licencjackich, magisterskich czy podyplomowych.

    Uczelnie wciąż nie nadążają za rozwojem rynku pracy. Powstają wprawdzie nowe kierunki coraz bardziej specjalistyczne, np. marketing internetowy. Natomiast dla osoby, która chce się rozwijać w danym zawodzie, wciąż jest to wiedza elementarna, a doskonalić swoją wiedzę i umiejętności powinna w praktyce – mówi Figura.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

    – Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

    Prawo

    Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

    Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

    Handel

    Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

    Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.